روند خروج طلا از کشور تعدیل شد

۱۸ام بهمن ،

بینا- معاون وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در سه ماهه سوم امسال روند خروج طلا از کشور تعدیل شد، گفت: حجم دپوی کالا در گمرکات نگران کننده نیست و حدود ۵ تا ۶ میلیون تن کالا در مناطق آزاد، ویژه و گمرکات مشغول انجام تشریفات گمرکی می باشند.
به گزارش بینا، عباس معمارنژاد در خصوص آمار واردات و صادرات خودرو به کشور در ده ماهه اول سال جاری گفت: کل خودروهای وارداتی کشور تا پایان دی ماه امسال ۳۴ هزار و ۱۲ دستگاه به ارزش ۸۱۳ میلیون دلار است که از نظر تعداد حدود ۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۹ درصد رشد یافته است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در بخش صادرات، خودرو یکی از مهمترین اقلامی است که در سال جاری بیشترین رشد صادرات حدود ۲۳۱ درصد را داشته است .
معمارنژاد ادامه داد: ۴۶ هزار و ۵۹۱ دستگاه خودرو در ۱۰ماهه اول امسال به کشورهای عراق، اوکراین و آذربایجان خودرو صادر شده که ارزش آن ۲۷۴ میلیون دلار بوده است. این میزان در مقایسه با ۱۴ هزار دستگاهی که در مدت مشابه سال قبل صادر شد، رشد قابل توجهی را نشان می دهد.
وی بیشترین میزان واردات خودرو در سال جاری را از کشورهای کره و امارات دانست و افزود: از ابتدای آبان ماه سال جاری حقوق ورودی انواع خودرو به کشور براساس ارز مبادله ای است اما در بخش تعرفه ها ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش صورت گرفت.
رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در ارتباط با وضعیت و حجم ورود و خروج طلا و ارز به کشور در سال جاری اظهار داشت: در این بخش ورود ارز و طلا  بر مبنای بخشنامه های بانک مرکزی صورت می گیرد اما واردات شمش طلا به کشور کاملاً آزاد بوده و حقوق ورودی آن نیز صفر است.
وی ادامه داد: با این حال، در بخش طلای ساخته شده چه در واردات و چه در صادرات باید از بانک مرکزی مجوز اخذ شود، البته در نیمه اول امسال رشد بالایی در صادرات مصنوعات ساخته شده اتفاق افتاد که برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور این روند اصلاح شد.
معمارنژاد با تاکید بر افزایش کنترل بر واردات طلا و خروج آن از کشور، تصریح کرد: در بخش مصنوعات ساخته  شده طلا و نقره حتماً باید مجوز بانک مرکزی اخذ شود. با این حال، در سه ماهه سوم امسال روند خروج طلا از کشور تعدیل شد.
وی در ارتباط با دپوی کالا در گمرکات کشور گفت: حجم دپوی کالا در گمرکات نگران کننده نیست و حدود ۵ تا ۶ میلیون تن کالا در مناطق آزاد، ویژه و گمرکات مشغول انجام تشریفات گمرکی می باشند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش ۴۵ درصدی ورود کالاهای اساسی و نهادهای دامی به لحاظ وزنی و رشد ۲۲ درصدی به لحاظ ارزشی در سال جاری خبر داد و افزود: درآمدهای گمرکی وصول شده در ۱۰ ماه اول سال جاری حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به  مدت مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش نشان می دهد. یکی از مهمترین دلایل آن کاهش حجم واردات و تغییر در ترکیب واردات است.
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه  بیش از ۹۵ درصد کالاهای اساسی و نهاده های دامی با  ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی وارد کشور شده است، گفت: در حال حاضر ۲۷ ردیف کالایی ممنوعیت صادراتی دارند و بخشی از کالاها نیز برای صادرات باید مابه التفاوت پرداخت کنند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.