روند شاخص‌ها در بازار مسکن +جدول

قیمت سه گروه از املاک مسکونی-زمین، آپارتمان‌های فروشی و آپارتمان‌های اجاره‌ای- به گونه‌ای در حال تغییر است که فعلا فقط در گروه دوم، «رشد همپای تورم» به چشم می‌خورد.

مرکز آمار ایران با انتشار گزارش جدیدی از تحولات یکساله قیمت مسکن، این بار متفاوت از همیشه که بازار مسکن تهران را رصد می‌کرده، بازار کل کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اعلام کرده است: در سال۹۰ قیمت زمین بعد از رشد ۲۵ درصدی در نیمه‌اول، ۴۳ درصد در نیمه دوم ارزان شد؛ اما اجاره‌بهای مسکن در این یک سال بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

از بین سه گروه ملک مسکونی در کل کشور، این فقط قیمت خرید آپارتمان‌ها است که طی یک سال گذشته در مقایسه با نرخ تورم عمومی، رشد متعادل‌تری داشته است؛ اما در گروه زمین مسکونی و همچنین گروه آپارتمان‌های اجاره‌ای مسکونی به ترتیب دو نوع افت شدید و جهش شدید به نرخ‌های این دو گروه وارد آمده است.
مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی درباره قیمت مسکن، زمین و نرخ اجاره‌بها اعلام کرد: در سال۹۰ قیمت زمین مسکونی در کشور طی نیمه‌اول سال ۲۵ درصد افزایش یافت؛ اما در نیمه‌دوم بازگشت قیمت‌ها در این گروه از املاک اتفاق افتاد؛ طوری که میانگین قیمت زمین مسکونی در کل کشور در نیمه دوم پارسال با ۴۳ درصد کاهش نسبت به نیمه‌دوم سال۸۹ به مترمربعی ۲۵۷ هزار تومان رسید. میانگین قیمت زمین مسکونی خریدوفروش شده در کل سال۹۰ مترمربعی ۲۲۳ هزار تومان اعلام شده است. مرکز آمار معتقد است: علت کاهش شدید قیمت زمین به افت شدید خرید و فروش زمین در تهران و برخی شهرهای بزرگ برمی‌گردد.
بانک‌مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود: در نیمه اول سال۹۰ انبوه‌سازانی که اقدام به تامین زمین برای ساخت‌وساز کرده بودند، ۶۰ درصد بیشتر از سال ۸۹، برای خرید زمین هزینه کردند. (نرخ بانک‌مرکزی با نرخ مرکز آمار همخوانی ندارد)
براساس بخش دیگری از گزارش جدید مرکز آمار، در سال گذشته قیمت مسکن در کشور، در سرتاسر سال رشد ۱۹ تا حداکثر ۲۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن را تجربه کرده و از مترمربعی ۸۷۰ هزار تومان در نیمه اول۹۰ به مترمربعی یک میلیون تومان در نیمه دوم تبدیل شده است؛ طوری که مرکز آمار میانگین قیمت مسکن در کشور در سال۹۰ را مترمربعی ۹۳۵ هزار تومان برآورد کرده و نرخ رشد یکسال آن را ۲۲درصد اعلام کرده است که در مقایسه با نرخ تورم ۲۰ درصدی در آن سال، این رشد قیمت مسکن تاحدود زیادی منطقی و قابل انتظار می‌تواند ارزیابی شود.
مرکز آمار ایران در عین حال از پرواز وسیع اجاره‌بهای مسکن در سال۹۰ آن هم نه در تهران که در کل کشور خبر داده است. در سال گذشته در حالی که اجاره‌بهای واحدمسکونی در شهر تهران ۲۰ درصد افزایش داشته، در کل کشور رشد ۴۳ درصدی پیدا کرده است.
این مرکز علت دو برابر شدن نرخ رشد اجاره‌بها در کشور در مقایسه با تهران را «افزایش سهم معاملات آپارتمان‌های اجاره‌ای در شهرهای بزرگ به خصوص شهر تهران در مقایسه با شهرهای کوچک» عنوان کرده است. در گزارش مرکز آمار تصریح شده است: ۴۴ درصد از کل معاملات اجاره مسکن کشور در شهر تهران انجام می‌شود.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.