روند صعودی قیمت‌ها در بازار ایران

۱۹م دیماه ،

روند صعودی قیمت‌ها در بازار ایران

Bookmark and Share

روند صعودی قیمت خودروهای ساخت ایران در هفته قبل ادامه داشت و این خودروها تا ۱۸ میلیون تومان گرانتر از قیمت رسمی به فروش رسید. پژو ۲۰۶ در نمایندگی‌ها موجود نیست و مقایسه قیمت مدل‌های کیا و هیوندای در ایران نسبت به ابتدای امسال نشان می‌دهد که قیمت پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی ایران تا هشتاد درصد بیشتر شده است. 

خبرگزاری ایسنا در گزارشی قیمت‌ خودروهای ساخت داخل در بازار را با قیمت رسمی آن‌ها مقایسه کرده که در همه موارد قیمت بازار دست کم پانصد هزار تومان از قیمت رسمی بیشتر است. 

بنا بر این گزارش در حال حاضر در محصولات گروه خودروسازی سایپا، سایپا ۱۱۱ با قیمت حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان تعیین شده است. 

سایپا SL ۱۳۱ حدود ۱۲ میلیون تومان و SX ۱۳۱ حدود ۱۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت رسمی SL ۱۳۱ معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است. 

قیمت تیبا نیز حدود ۱۶ میلیون تومان است. البته قیمت رسمی این خودرو نیز ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان تعیین شده است. 

تندر ۹۰ مدل E2 پارس خودرو نیز با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شده و به قیمت حدود ۲۸ میلیون تومان عرضه می‌شود. البته قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است. 

رنو مگان ۲۰۰۰ با دنده اتوماتیک نیز به قیمت حدود ۶۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است. نیسان ماکسیما نیز به قیمت حدود ۹۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. البته قیمت رسمی این خودرو ۸۵ میلیون تومان تعیین شده است. 

در گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو ۲۰۶ در نمایندگی‌های فروش موجود نیست. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار اما افزایش قیمت داشته و در مدل V9 آن به قیمت حدود ۴۲ میلیون تومان و مدل V8 نیز حدود ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت رسمی مدل V9 حدود ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V8 نیز ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است. 

قیمت تندر ۹۰ ایران خودرو نیز افزایش یافته و در مدل E1 آن به حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مدل E2 نیز ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت رسمی تندر ۹۰ E1 ایران خودرو معادل ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مدل E2 نیز ۲۱ میلیون تومان تعیین شده است. 

پژو ۴۰۵ نیز به قیمت حدود ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. البته قیمت مصوب این خودرو ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود ۲۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت رسمی این خودرو حدود ۲۳ میلیون تومان تعیین شده است. 

روند صعودی قیمت‌ها در بازار ایران

کیا و هیوندای

افزایش قیمت ارز سبب شده قیمت خودروهای وارداتی افزایش یابد. در مورد هیوندایی و کیا، که حدود هشتاد درصد بازار خودروهای خارجی را در اختیار دارد قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال به طور متوسط ۸۰ درصد افزایش یافته است. 

ایسنا در گزارش خود آورده به عنوان مثال قیمت کیا سورنتو از ۸۵ میلیون تومان در اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۸ میلیون تومان در دی ماه افزایش یافته است. 

قیمت کیا موهاوی نیز از ۹۸ میلیون تومان در اردیبهشت به ۱۷۷ میلیون تومان در دی ماه رسیده است. قیمت هیوندایی آزرا نیز از ۹۰ میلیون تومان در اردیبهشت ماه به ۱۵۶ میلیون تومان در دی ماه و قیمت هیوندایی سوناتا نیز از ۷۵ میلیون تومان در اردیبهشت ماه به ۱۳۰ میلیون تومان در دی ماه افزایش یافته است. 

یک کار‌شناس صنعت خودرو، دربارهٔ رشد ۸۰ درصدی قیمت محصولات هیوندایی و کیا می‌گوید: قیمت‌های فعلی این محصولات با نرخ دلار آزاد تقریبا متناسب است اما نکته قابل توجه این است که قیمت عرضه این محصولات در اردیبهشت ماه با دلار ۱۲۲۶ تومانی اختصاص یافته برای واردات همخوانی نداشته و در حد قابل ملاحظه‌ای بالا‌تر از آن بود. 

مصطفی ممقانی با بیان اینکه شرکت واردکننده خودروهای هیوندایی و کیا در اکثر موارد از عرضه مستقیم این محصولات اجتناب کرده است، خاطرنشان کرد: شرکت‌ واردکننده به جای عرضه خودروهای وارداتی به صورت مستقیم و با نرخ مصوب ترجیح می‌دهد که این محصولات را از طریق واسطه‌ها و با نرخ بالا‌تر عرضه کند. 

به گفته وی اگر شرکت واردکننده محصولات هیوندایی و کیا را به طور پیوسته و مستقیم در بازار عرضه نکند شاهد رشد بیشتر این قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. 

رشد قیمت قابل توجه محصولات هیوندایی و کیا در حالی است که پیش از این رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز از عدم پایبندی شرکت‌های واردکننده خودرو به تعهدات خود در زمینه تحویل محصولات خبر داده بود. 

به گفته حسین اردوخانی، بیشتر شرکت‌های واردکننده از عرضه مستقیم محصولات خود به بازار اجتناب کرده و خودروهای پیش فروش شده را نیز در موعد مقرر تحویل نمی‌دهند.

برچسب ها : بازار خودروی ایران | ایران خودرو | سایپا | کیا | هیوندای | تاریخ : ۲۰۲۲/۰۱/۰۴
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.