روند کاهش تولید خودرو متوقف شد

جام جم آنلاین: مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف کاهش تولید خودرو در کشور در تیر ماه خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران، کیومرث فروتنی با اشاره به آخرین وضع تولید خودرو در کشور افزود: به‌رغم کاهش تولید خودرو در چهار ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، این روند کاهشی در تیرماه متوقف شده است.

وی گفت: ‌تولید خودرو در تیرماه با ۸۳ هزار و ۶۲۹ دستگاه خودرو نسبت به خرداد که ۸۳ هزار و ۵۲۲ دستگاه بود، اندکی افزایش نشان می‌دهد.

فروتنی تصریح کرد: مقایسه آمار تولید تیر با خرداد در مورد خودروهای سواری که بیشترین شمارگان را در میان خودروهای تولیدی دارد، بیانگر رشد تولید ۱٫۸ درصدی و در خودروهای گروه کامیون رشد ۲۱ درصدی تولید است که پیش‌بینی می‌کنیم با سرعت گرفتن این روند در ماه‌های آینده شاهد جبران کاهش تولید در ماه‌های قبل نیز باشیم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو در سال ۹۱ در هفته جاری که با حضور اعضا برگزار شد، اظهارداشت: در این جلسه ‌مدیران گروه‌های صنعتی ایران خودرو و سایپا ، آمار تفکیکی خودروهای تولیدی گروه خود را تبیین کردند.

فروتنی یادآور شد: در این جلسه، چگونگی پرداخت مطالبات قطعه‌سازان خودرو از سوی خودروسازان ، به بحث و مذاکره گذاشته شد که با توجه به اتمام وقت جلسه، ادامه مذاکرات به جلسه بعد موکول شده است.

ادامه روند صعودی قیمت​ها

روند صعودی قیمت ها که از اسفند سال گذشته آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و قیمت انواع خودروها طی روزهای اخیر بازهم افزایش یافته است.

افزایش قیمت در سه ماه نخست سال جاری همزمان با کاهش تیراژ تولید برخی از خودروها شدت بیشتری پیدا کرد. رشد قیمت ها بویژه در مورد پژو ۲۰۶ که بیشترین کاهش تولید را تجربه کرد، محسوس تر بوده است.

قیمت تیپ ۲ این خودرو مرز ۲۱ میلیون تومان را نیز پشت سر گذاشته و این در حالی است که همین خودرو در اسفند سال گذشته دربازار حدود ۱۷ میلیون تومان معامله می​شد.

قیمت سایر تیپ های پژوی ۲۰۶ نیز از همین قاعده پیروی کرده و به رقم​های بی​سابقه ای رسیده است.

پژو ۲۰۶ تیپ شش در بازار هم اکنون به بیش از ۳۰ میلیون تومان دادو ستد می شود. سایر انواع خودروها نیز وضع مشابهی را تجربه کرده است.

با این حال میزان افزایش قیمت برخی خودروها که تولید نسبتا مناسبی در سه ماه نخست سال جاری داشت، کمتر بوده است که تندر ۹۰ و پژو ۴۰۵ از همین دسته است.

موتور تی‌.یو ۵ بزودی ۱۰۰ درصد داخلی‌سازی می‌شود

در همین حال، قائم مقام ایران خودرو گفت: خودکفایی موتورهای کم‌مصرف تی. یو پنج به ۹۰ درصدافزایش یافته و بزودی به ۱۰۰درصد می‌رسد.

به گزارش ایکو پرس، سلیمانی قائم مقام ایران خودرو درباره کیفیت و توسعه این محصول گفت: موتور تی. یو ۵ در برنامه پنج ساله راهبردی قوای محرکه ایران خودرو جایگاه مهمی دارد؛ به همین دلیل ساخت داخل قطعات و مجموعه‌های آن در دستور کار است.

وی با اشاره به روند فزاینده داخلی سازی موتور تی. یو پنج در سه سال اخیر گفت: به دنبال تحقق ۹۰ درصد ساخت داخل در این موتور، با برنامه ریزی مدون و مشارکت زنجیره تامین در آینده بسیار نزدیک به خودکفایی کامل می‌رسد.

سلیمانی، تولید سالانه بیش از ۳۵۲ هزار دستگاه موتور تی. یو پنج و مدیریت کاهش قیمت تمام شده آن را از عواملی دانست که دستیابی به خودکفایی کامل آن را ضرورت می‌بخشد.

وی از نصب موتورهای ای. اف هفت و تی.‌یو پنج روی رانا به عنوان دومین خودروی برند ملی ایران خودرو در سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی خبر داد که به منظور قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی انجام می‌شود.

سلیمانی اظهارداشت: معاونت نیرو محرکه ایران خودرو به منظور بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت خطوط تولیدی خود در راه خودکفایی و قطع وابستگی، داخلی‌سازی قطعات و مجموعه‌های موتور تی.یو سه را نیز در برنامه دارد و با توجه به بالا بودن هزینه طراحی و ساخت خطوط ماشین کاری سیلندر و سرسیلندر این موتور، پروژه ماشین کاری سیلندر و سرسیلندر موتور تی.یو سه در معاونت نیرومحرکه ایران خودرو به اجرا درآمده و بهره‌برداری از آن تا پایان سالجاری آغاز خواهد شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.