رونق به بورس بازگشته؟/پرونده

علی حق: چهارم تیرماه گذشته آغاز روزهای تلخ بورس سهام تهران بود که چند روزی است به نظر می رسد، پایان آن نزدیک شده است.

روزی که بازده بورس تهران منفی شد. شاخص کل بورس تهران که نشان دهنده بازده نقدی و قیمت است از ابتدای سال جاری تاکنون دو بار از مرز ۲۷ هزار واحد گذشته است. در سوم خرداد ماه و ۲۷ فروردین ماه شاخص کل از مرز ۲۷ هزار واحد گذشته است ولی این سطح از شاخص در مجموع ۱۰ روز بیشتر دوام نیاورد.

زمانی که هفته اول تیرماه به پایان رسید، تلخی این روزها نمایان تر شد. چرا که ۵۴ درصد از افت ۲ هزارواحدی بورس در این هفته رقم خورد. کارشناسان این سوال را مطرح کردند که چگونه می توان بورس تهران را نجات داد؟

بحث از سطح کارشناسی به مدیریت بازار سرمایه و دولت کشید. شورای عالی اصل ۴۴ با حضور رییس جمهوری درحمایت از بازار سرمایه مصوباتی را اعلام کرد.(اینجا)

بانک ها برای حمایت از بورس سهام تهران بسیج شدند.(اینجا) بلافاصله بورس سربالایی رفت.

اما نشست های اضطراری برای نجات بورس ادامه داشت و حاصل آن ۵ مصوبه تازه برای حمایت از بورس بود.

با این حال روند نزولی شاخص کل بورس تهران ادامه داشت. اول مرداد ماه بود که شاخص کل بورس ۲۴ هزارواحدی شد. عقبگردی تاهفتم اسفندماه سال ۹۰٫

کار به اینجا که رسید انتقاد از بسیج بانک ها برای حمایت از بازار سرمایه آغاز شد. سوال این بود که وقتی سهام، ودیعه بانکی می شود به معنی گره زدن سرنوشت سیستم بانکی به بورس نیست؟

اما پایان هفته سوم مرداد ماه، خاتمه روند نزولی شاخص بورس تهران بود. شاخص کل پس از لمس محدوه ۲۳ هزار و ۷۸۰ واحدی، سیر صعودی خود را آغاز کرد. صعودی که طی هفته گذشته با غفلگیری(اینجا) و پرش(اینجا) همراه بود.

بدین ترتیب در پایان معاملات هفته کاری گذشته شاخص کل بورس تهران به ۲۵ هزار و ۶۶۰ واحد رسید. بدین ترتیب بازده منفی ۸٫۲ درصدی در فاصله آغاز سال جاری تا هجدهم مردادماه گذشته  جای خود را بازده منفی ۰٫۹ درصدی از ابتدای سال ۹۱ تا کنون عوض کرد.

هنوز شاخص کل بورس تهران تا رسیدن به نقطه صفر ۲۴۵ واحد فاصله دارد. اما آیا با پر شدن این فاصله مسیر سوددهی بازار سهام آغاز خواهد شد، آن هم در شرایطی که همزمان بازار موازی ارز و سکه قیمت های ۲۲۰۰ تومانی برای دلار و ۸۵۰ هزارتومانی برای تمام سکه را رقم می زنند؟(اینجا)

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.