رونق بی‌سابقه بازار اسلحه همزمان با صعود نفت

زهرا یزدانی:

همزمان با تداوم جولان نفت بر بالای قیمت ۱۰۰ دلار و سیر صعودی این طلای سیاه، باز هم معضل تاریخی انباشت سرمایه در کشورهای تولیدکنندگان این کالا را پررنگ ساخته است.

یکی از راهکارهای کارآمد غرب، بالاخص آمریکا، برای تخلیه این سرمایه ها فروش اسلحه است. با نگاهی اجمالی به سابقه جنگ‌های رخ داده در کشورهای تولیدکننده‌ی نفت به وضوح می توان انتقال سرمایه های این کشورها را به جیب تولیدکنندگان اسلحه مشاهده کرد.
نمونه بارز این مقوله جنگ کویت است؛ البته شایان ذکر است که درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری این کشور در اروپا و آمریکا حتی از درآمد نفتی آن پیشی گرفته بود. با این حال، پس از جنگ، کویت ثروتمند به یک کشور مقروض در منطقه تبدیل گشت.
به طور کلی، ایجاد تنش و شائبه وقوع جنگ از سیاست های تولیدکنندگان تسلیحات جنگی برای رونق بازارشان محسوب می شود و بهترین راه حل برای بازگردان سرمایه هایی که برای خرید نفت به جیب تولیدکنندگان آن واریز شده نیز، فروش تسلیحات جنگی به آنها است.
رشد دو برابری فروش جهانی اسلحه در سال ۲۰۱۱
رقم جهانی فروش اسلحه در سال ۲۰۱۱ به ۸۵٫۳ میلیارد دلار رسیده است که رشدی قابل توجه نسبت به رقم ۴۴٫۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۰ داشته و بیشترین میزان معاملات اسلحه از سال ۲۰۰۴ به بعد را نشان می دهد.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش های کنگره ایالات متحده آمریکا، ۷۹ درصد از صادرات اسلحه جهان به کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۱ متعلق به آمریکا بوده است. این سهم به نسبت میزان ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۰، افزایش چشمگیری داشته است.
در سال ۲۰۱۱، آمریکا ۷۷٫۷ درصد از کل فروش جهانی اسلحه را به خود اختصاص داده است که این سهم برابر است با مبلغی حدود ۶۶٫۳ میلیارد دلار. این رقم بیشترین میزان سالیانه‌ی فروش اسلحه در تمام طول تاریخ ایالات متحده می باشد. در سال ۲۰۱۰ فروش اسلحه این کشور ۲۱٫۴ میلیارد دلار بوده است.
ایالات متحده آمریکا همچنین ۵۶ درصد از کل فروش اسلحه در جهان را از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به خود اختصاص داده است که باز هم به نسبت سهم ۳۱ درصدی در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ روندی صعودی داشته است.

روسیه جایگاه دوم را در سهم جهانی از فروش اسلحه را به خود اختصاص داده است؛ در سال ۲۰۱۱ فدراسیون روسیه ۵٫۶ درصد از کل معاملات اسلحه در جهان را به خود اختصاص داده که برابر است با مبلغ ۴٫۸ میلیارد دلار. در جایگاه بعدی و با اختلافی اندکی، فرانسه قرار دارد که در این سال ۴٫۴ میلیارد دلار اسلحه فروخته است.
البته سهم مجموعه ۴ تولیدکننده اصلی اسلحه در اروپا (فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایتالیا) از بازار تسلیحات جنگی در سال ۲۰۱۱، به ۷٫۲ درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۰ سهم این کشورها از بازار اسلحه ۱۲٫۲ درصد بوده است.

بزرگترین خریدار اسلحه در سال ۲۰۱۱ عربستان صعودی بوده است که ۹۹ درصد خرید ۳۳٫۷ میلیارد دلاری خود را از ایالات متحده آمریکا انجام داده است.

در رده دوم خریداران هند قرار دارد که ۶٫۹ میلیارد دلار برای خرید اسلحه هزینه کرده است. پس از آن امارات متحده عربی با ۴٫۵ میلیارد دلار قرا گرفته است.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.