رونمایی از یک گونه جدید ابر پس از ۶۰ سال+عکس

سازمان جهانی هواشناسی پس از ۶۱ سال از یک گونه جدید ابر رونمایی کرده است که توسط تماشاگران آماتور آسمان شناسایی شده است.

 

 Cloud.11

 

ابرهای «آندولاتوس اسپراتوس»(undulatus asperatus) از اشکال چرخان آشفته و نقاط اوج بارور برخوردار بوده و اکنون انجمن درک ابر(CAS) مستقر در انگلیس در حال پیگیری برای به رسمیت شناختن به عنوان یک گونه جدید توسط سازمان جهانی هواشناسی در ژنو و ورود آن به اطلس بین‌المللی ابرها است.

 

از سال ۱۹۷۵ تاکنون هیچ گونه ابر جدیدی در این اطلس وارد نشده است و اگر CAS بتواند در تلاش خود موفق عمل کند، این اولین بار خواهد بود که گونه جدیدی از ابر از سال ۱۹۵۱ بدین سو به رسمیت شناخته خواهد شد.

 

آندولاتوس اسپراتوس به معنی موج متلاطم برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در آیووای آمریکا دیده شد.

 

از آن زمان این سازه نسبتا پیچیده در فرانسه، نروژ، سالکوم در دوون، میدلبورگ و پرث‌شایر اسکاتلند مشاهده شده است.

 

انجمن CAS در تلاش برای به رسمیت شناختن این ابر تصاویر زیادی را جمع‌آوری کرده و به پژوهشهای دانشگاهی که بیشتر در دانشگاه ریدینگ انجام می‌شوند، کمک کرده است.

 

گریم اندرسون، هواشناس انگلیسی دریافت که شرایط ایجاد کننده ابر آندولاتوس اسپراتوس بسیار شبیه به ابرهای سینه‌ای بوده اما از ابرهای سطح بالا برخوردار است که در موجها و چرخش‌ها بخار ایجاد می‌کند.

 

اکنون طرفداران انجمن CAS باید به انتظار بنشینند که آیا این ابر به عنوان یک «ویژگی مکمل» شناخته خواهد شد یا خیر. ابر آندولاتوس اسپراتوس اولین گونه جدید از زمان ابرهای پیچیده سیروس به شمار می‌رود.

 

Cloud.2

 

با این حال به گفته این انجمن، شایعاتی در مورد بررسی این گونه توسط سازمان ملل متحد برای یک نسخه جدید وجود دارد.

 

ابرها نقش مهمی در ثبت آثار گرم شدن جهانی بر آسمان دارند. این پدیده‌ها می‌توان پاسخ‌هایی را در مورد تغیرات دما و آب‌وهوا در سالهای آینده ارائه دهند.

 

انجمن CAS از ۳۰ هزار و ۹۰۳ عضو برخوردار بوده و سال آینده قصد دارد یک برنامه مشاهده ابر را منتشر کند که از برچسب جغرافیایی برخوردار است.

 

این قابلیت به ذخیره مکان و زمان تصاویر بدست آمده برای کمک بیشتر به تحقیقات در مورد ابرها کمک خواهد کرد.

منبع:ایسنا

عکس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.