رونمایی از کتاب «بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود»

رونمایی از کتاب «بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود»

جام جم آنلاین: کتاب «بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود»که پژوهش آن در اداره‌کل پژوهش استان‌ها و خارج از کشور مرکز تحقیقات صداوسیما انجام شده بود امروز ۲۰ شهریورماه در فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز تحقیقات صداوسیما، روز دوشنبه ۲۰ شهریور کتاب «بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود» با حضور دکتر مجید ملکی‌تبار رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما،دکتر عبدالله بیچرانلو، نویسنده کتاب، دکتر محمدهادی همایون استاد دانشگاه، استاد ناصر هاشم‌زاده کارشناس سینما و فیلمنامه‌نویس، و منصف‌پور مدیر پژوهش خارج از کشور مرکز تحقیقات و جمعی از خبرنگاران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

بنابراین گزارش، کتاب «بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود» دستاورد پژوهشیمرکز تحقیقات صداوسیما است که توسط دکتر عبدالله بیچرانلو انجام و با همکاری مرکز تحقیقات صداوسیما و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

در ابتدا جلسه منصف‌پور مدیر پژوهش خارج از کشور مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان این که پژوهش کتاب یاد شده در سال ۱۳۸۹ در مرکز تحقیقات انجام شد، افزود: این کتاب در حوزه خود از موارد منحصربه‌فرد است که با رویکرد و نگاه پژوهشی به موضوع نگریسته و هم‌اکنون به‌صورت مشترک به چاپ رسیده است. وی انجام و انتشار مشترک پژوهش‌ها توسط مراکز پژوهشی را یک ضرورت برای هم‌افزایی دانست و گفت یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده مرکز تحقیقات ادامه این دسته از پژوهش‌ها به‌ویژه نحوه بازنمایی ایران و اسلام در مستندها علیه ایران و اسلاماست.

وی یادآور شد: این کتاب به دنبال بررسی و نحوه بازنمایی ایران، ایرانیان و اسلام و مسلمانان در فیلم‌های هالیوودی است.

در ادامه این نشست دکتر محمدهادی همایون استاد دانشگاه به تمرکز فیلم‌های هالیوودی از ابتدای انقلاب اسلامی اشاره داشت و افزود: از ابتدای شکل‌گیری صنعت هالیوود مسئله دین و اسلام مطرح بود اما پس از انقلاب اسلامی نگاه‌ها متمرکزتر شد و از همان آغاز یک پیوند جدّی بین سیاست‌های آمریکا و هالیوود وجود داشت چرا که از همان ابتدا ماجرا با محوریت سیاست پرداخته شد. نقد این گونه فیلم‌ها، نگاه و زاویه‌ها را به آینده جلب می‌کند تا جدی‌تر آینده‌نگر باشیم.

استاد ناصر هاشم‌زاده کارشناس سینما و فیلمنامه‌نویس با تأکید بر این‌که ما به نقد آنچه نویسنده به نقد پرداخته، نمی‌پردازیم افزود: عنوان کتاب «بازنمایی ایران و اسلام» نشانگر محتوایی است و به راحتی و آشکارا می‌توان به محتوای آن پی‌برد. آنچه در مورد این کتاب مورد نقد قرار می‌گیرد بیان صریح و آشکار مسائل است که بسیار واضح مطرح شده است.

نویسنده کتاب برخی از مسائل را به صورت مستند ذکر کرده و این موضوع ما را به سمت مرحله‌ای از دشمن‌شناسی وسیع سوق می‌دهد که دشمن را از همه ابعاد بشناسیم چرا که باید دشمن را شناخت که با اسلام و ایران اسلامی سر عناد و تضاد دارد. اما این دشمن‌شناسی نباید ما را به مسیری منتهی کند که دوستان را نشناسیم. باید شناخت دوست را در اولویت امور قرار دهیم.

در ادامه بیچرانلو نویسنده کتاب عنوان داشت: اگرچه مطالب به صورت صریح مطرح شده اما نگاه و زاویه‌ها به جای توسعه تاریکی‌ها، نورافشانی است.

باید در نظر داشت هالیوود در ابتدا یک سینمای تجاری است و از این بستر تجاری بستر سیاسی مهیا می‌شود و به عنوان یک بازی دیپلماتیک نقش بارزی را ایفاء می‌کند و نقش آن تصویرسازی است.

نویسنده کتاب معتقد است: ذات و زبان رسانه، بازنمایی است وبا دخل و تصرف در واقعیت پیام را منتقل می‌کند.

هدف این کتاب نشان دادن تصویری است که از ایران و اسلام برای مخاطب ایجاد شده‌است که در این زمینه پژوهشگران‌غربی نیز کارهای مهمی درخصوص تأثیر آن بر مخاطب انجام داده‌اند.

پایان این نشست به پرسش و پاسخ‌ حاضرین در جلسه اختصاص یافت و از کتاب «بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود» رونمایی شد.

گفتنی است نشست علمی پژوهشی مربوط به این پژوهش نیز در سال ۱۳۸۹ با حضور معاون آموزش و پژوهش سازمان و مدیران رسانه ملی و نیز اصحاب رسانه و عوامل تولید و تهیه‌کنندگان برنامه در مرکز تحقیقات برگزار شده‌بود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.