رونمایی از اتصال هزارمین کتابخانه عمومی کشور به شبکه پیام مشرق

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، آیین رونمایی از اتصال هزارمین کتابخانه عمومی کشور به شبکه پیام مشرق عصر سه شنبه درنمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور منصور واعظی دبیرکل نهادهای کتابخانه عمومی کشور و محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد برگزار شد.

* رشد شاخص های کتابخوانی در دولتهای نهم و دهم

در این مراسم ˈمنصور واعظیˈ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بحث کتاب وکتابخوانی را از دستاوردهای انقلاب عنوان کرد و گفت: ما در تمامی شاخص های کتابخوانی از رشد ۵ برابری برخورداریم ، سرانه مطالعه افزایش پیدا کرده و در متراژ کتابخانه ها و تعداد کتابداران نیز رشد خوبی را شاهدیم.

وی به تلاشهای صورت گرفته در دولت‌های نهم و دهم در حوزه کتابخوانی اشاره کردو افزود: اکنون آنچه اهمیت دارد بحث شاخص های کیفی این موضوع است ، طرح نهضت مطالعه مفید در کشور نیز در همین راستا صورت گرفته است.

واعظی با بیان اینکه دراین طرح تلاش شده کتاب خوب در کتابخانه‌ها قرار گیرد اضافه کرد: اگر تعداد کتاب‌ کتابخانه‌ها در سال ۸۵ حدود ۱۴ میلیون جلد بود امروز شاهد افزایش آن به رقم ۳۰ میلیون کتاب در کتابخانه‌ها هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درمورد مطالعه در فضای مجازی گفت نهاد کتابخانه‌ها در حوزه مجازی نیز فعالیت‌های بسیاری انجام داده ، اما مهم این است که معنا و مفهوم مطالعه مفید در فضای مجازی چیست؟ فضای مجازی با فضای عینی کتابخانه‌ها تفاوت چشمگیری دارد که در این راستا نیازمند ابزار مدیریت جدید و نیروی انسانی هستیم.

واعظی در مورد کاربرد این نرم افزار در اتصال کتابخانه های عمومی به یکدیگر گفت: نباید از نرم‌افزار رشد کمی را مدنظر داشت بلکه باید نوع نگاه خود را به بحث مطالعه تغییر دهیم.

وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت مطالعه در فضای مجازی باید گام‌های بسیاری برداشته شود گفت: این نرم‌افزار ابزارهای جدیدی را دراختیار کتابداران و اعضا قرار می‌دهد.

* بخش‌های مختلف برای اعتلای فرهنگ در جامعه بکوشند

در ادامه این مراسم ˈمحمد جعفر محمدزاده ˈ معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز به موضوع فرهنگ و اعتلای آن در جامعه اشاره کرد و خواستار فعالیت همه حوزه‌ها در این زمینه شد.

وی با تاکید بر اینکه همه حوزه ها در این اعتلا نقش دارند گفت: هر چه امکانات، فضا و شرایط برای مطالعه فراهم شود بر میزان سرانه مطالعه افزوده خواهد شد و در این راستا می توان برنامه ریزی بهتری انجام داد.

* ۳۱ استان کشور درگیر طرح اتصال کتابخانه های عمومی کشور به شبکه پیام مشرق

ˈلیلی هاشمیˈ مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به ارائه گزارشی از این طرح و نرم افزار پرداخت و گفت : از روز ۲۴ اردیبهشت امسال کار ورود اطلاعات کتابخانه به سیستم جدید مدیریت کتابداری انجام شد و هم اکنون ۳۱ استان کشور درگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه ۶۰ کتابخانه جدید در حال اتصال به این شبکه قرار دارند گفت : با این اتصال در واقع برای اولین بار در خاورمیانه کتابخانه‌ها یکپارچه خواهند شد.

هاشمی خاطر نشان کرد : براساس برنامه‌ریزی، تمامی کتابخانه‌های واجد شرایط تا پایان سال ۹۱ به این طرح متصل شده و از خدمات مدیریت یکپارچه بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه این سیستم تحولی عظیم در کتابخانه‌ها پدید آورده به امکانات مختلف آن اشاره کرد و گفت: امکانات ارائه، درخواست عضویت از هر نقطه با استفاده از اینترنت، امکان ارائه محتوا، امکان رزرو به منابع چاپی از هر نقطه، امکان درخواست امانات از سیستم‌های جست و جوی اعضا و اجرای صوتی شماره درخواست‌ها، امکان ارائه محتوا به گروه‌های خاص ( نابینایان ) این جمله است.

هاشمی در مورد قابلیت‌های سیستم یکپارچه مدیریت کتابخانه‌ها نیز گفت امکان سیاهه‌برداری به صورت مجازی، ایجاد همزمان چند پورتال و سایت، امانت بین کتابخانه‌ای، ایجاد کتابخانه شخصی برای اعضا، سیستم دیجیتال‌سازی مدارک از جمله این قابلبیت ها به شمار می رود.

در پایان این مراسم از مدیران فعال این طرح قدردانی شد.

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای پیام /*

Cultural@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.