رونمایی از تازهترین پهپاد ایران در خرداد ۹۲

وزیر دفاع خبر داد:

ایران > دفاع
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تشریح دستاوردهای کشورمان در زمینه تولید پهپاد، از رونمایی تازهترین پهپاد ایرانی در خرداد ۹۲ خبر داد و گفت که این پهپاد رزمی است.

سردار احمد وحیدی شنبه شب قبل در یک برنامه تلویزیونی در آستانه ۲۲ بهمن و آخرین روز از دهه فجر، با بیان اینکه “ما جز موفق‌ترین کشورها در زمینه پهپاد هستیم”، گفت: سوم خرداد سال ۹۲ تازهترین پهپاد رونمایی می‌شود. این پهپاد از نوع رزمی و برای نبردهای هوا به هوا است؛ البته ما پنج مدل پهپاد تازه نیز در دستور کار داریم.

وی دربارهٔ وضعیت ارتش ایران قبل از انقلاب و دستاوردهای دفاعی در دوران انقلاب اسلامی اظهار کرد: آنچه پس از انقلاب محقق شد، استقلال در همه ابعاد بود که استقلال در حوزه دفاعی را نیز شامل می‌شد و نقطه آغاز آن، تبدیل وزارت جنگ به وزارت دفاع بود. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی بنا نداشت به کسی تهاجم کند و سیاستش مبتنی بر دوستی بود، تغییر وزارت جنگ به وزارت دفاع معنای روشنی داشت.

وحیدی با بیان اینکه “دفاع همه‌جانبه مبتنی بر قدرت مردم است و از دل مردم شکل می‌گیرد”، خاطرنشان کرد: در حوزه عملیات، سیاست ما بازدارندگی است به این معنا که به کسی تهاجم نمی‌کنیم اما آنچنان سدی درست می‌کنیم که کسی به خود اجازه تجاوز ندهد یا اگر دست به تجاوز زد او را از اقدامش پشیمان کنیم.

وزیر دفاع با اشاره به خودکفایی کشورمان در صنعت دفاعی و دکترین دفاعی، دربارهٔ جایگاه سطح نظامی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل اظهار کرد: ارزیابی توانمندی دفاعی عناصر مختلفی دارد که یکی از این عناصر، آمادگی دفاعی و رزمی است که یکی از مولفه‌های مهم آن روحیه است و ایران در این بعد در دنیا بی‌رقیب است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: کشورهایی که دکترین بومی و دفاعی مستقل داشته باشند اندک می باشند اما به تحقیق ایران جز مستقل‌ترین کشورها در حوزه نرم‌افزار دفاعی و دکترین است و به لحاظ تجهیزات دفاعی نیز خود کفا هستیم و همه را خود تولید می‌کنیم، شاید بعضی مواد اولیه را وارد کنیم که البته در دنیا مرسوم است اما هیچ سامانه بزرگی را از خارج وارد نمی‌کنیم. با توجه به گستردگی حوزه‌های نبرد که شامل دریایی زمینی، هوایی و زیر سطحی می‌شود جزو معدود کشورهای خود کفا هستیم. تنوع محصولات جمهوری اسلامی ایران نیز کم نظیر است.

وزیر دفاع دربارهٔ ادعای ایران مبنی بر بومی بودن تجهیزات دفاعی نیز اظهار کرد: بومی بودن شامل مراحل مختلف از ایده تا تولید می‌شود و ما در ایده‌پردازی، طراحی و تولید متکی بر توان خود هستیم. ساخت تجهیزات شامل دو مرحله می‌شود، بعضی زیر مجموعه‌ها مانند مواد اولیه را شاید وارد کنیم اما در ساخت تمامی زیر مجموعه‌های گلوگاهی و مواد گلوگاهی خودکفا هستیم.

وحیدی تاکید کرد: ما با دشمنانی مواجهیم که در کوچکترین جزئیات هم ایران را تحریم کرده‌اند؛ بنابراین تلاش ما این بوده است همه چیز را خود بسازیم و در حد بسیار بالایی نسبت به دیگرانی که حرف از تولید بومی می‌زنند جلوتریم.

وی در ادامه با اشاره به ساخت جنگده تازه قاهر ۳۱۳ و جوسازی بعضی رسانه‌ها دربارهٔ آن گفت: دشمنان اگر بپذیرند که انقلاب اسلامی که یک ابرقدرت فرهنگی و سیاسی است و توانسته است به چنین توانایی‌های صنعتی دست پیدا کند، تنها عامل سیطره خود را از دست داده‌اند. فناوری ساخت جنگنده بسیار دشوار است و ما با وجود همه تحریم‌ها به آن دست پیدا کرده‌ایم.

وزیر دفاع با بیان اینکه “قاهر ۳۱۳ به لحاظ طراحی بی‌نظیر است و از صفر تا صد آن بومی است”، تصریح کرد: F35 که جز شاهکارهای آمریکاست، ۱۰ سال پیش طراحی شد ولی مراحل تست آن نیز از ۲۰۰۶ به بعد بود و هنوز به تولید انبوه نرسیده است. من ادعاهای مطرح شده دربارهٔ قاهر ۳۱۳ را از زبان کارشناسان نشنیده‌ام و این‌ها حرف‌ها رسانه‌ای است که کم ارزش است.

وحیدی با بیان اینکه “مراحل طراحی و تست موتور قاهر ۳۱۳ به خوبی انجام شده است”، افزود: قاهر ۳۱۳ بلافاصله پس از رونمایی وارد مراحل تاکسی و تست پروازی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به شکار پهپاد RQ170 گفت: توانمندی ایران در ساخت پهپاد، توانمندی بالایی است. ما پهپادهای مختلفی را با کاربردهای مختلف تولید کرده‌ایم. پهپادها بر اساس نوع کاربرد خود تقسیم‌بندی می‌شوند. به طور مثال پهپادهای تهاجمی داریم مانند «کرار» که بمب‌ریز است. بعضی پهپادها با قابلیت حمل موشک‌های هوا به هوا می باشند که در دستور کار ما نیز قرار دارد و پهپادهای شناسایی نیز دسته دیگری از هواپیماهای بدون سرنشین می باشند. ما در داخل انواع پهپادها با برد مناسب و قدرت تصویربرداری بالا تولید می‌کنیم.

وحیدی با بیان اینکه “بالغ بر ۲۰ نوع پهپاد با ماندگاری بالا در کشور ساخته می‌شود”، اظهار کرد: RQ170 از فناوری‌های که در F35 با عنوان برترین جنگنده آمریکا به کار رفته است بهره می‌برد. رادارگریزی، قدرت پردازش،‌ تصویربرداری و قدرت راداری بالا از ویژگی‌های بارز آن است و مهمترین دستاورد آمریکا تلقی می‌شد. ما حق خود می‌دانیم که از تمام فن‌آوری آن بهره‌مند شویم، هرچند خود در زمینه پهپادها مستغنی هستیم.

وزیر دفاع اظهار کرد: آمریکا از اماکنی که در آن مستقر است سوءاستفاده می‌کند. ما با دوستانمان در افغانستان قرارداد داشتیم که نباید از مرزهای آنها کاری صورت گیرد اما علی‌رغم میل آنها، آمریکا از این امکان سوءاستفاده کرده و فیلمبرداری‌های بسیاری انجام داده بود که دوستان ما در سپاه اطلاعات خوبی از این پهپاد استخراج کرده‌اند.

وی با بیان اینکه “ما جز موفق‌ترین کشورها در زمینه پهپاد هستیم”، گفت: سوم خرداد سال ۹۲ تازهترین پهپاد رونمایی می‌شود. این پهپاد از نوع رزمی و برای نبردهای هوا به هوا است؛ البته ما پنج مدل پهپاد تازه نیز در دستور کار داریم. ما در زمینه پهپاد که یک محصول تازه است به سرعت رشد کرده‌ایم.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.