رونمایی از سامانه متمرکز بازار سرمایه بانک ملت

سامانه متمرکز بازار سرمایه بانک ملت با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد بانک ملت و جمعی از فعالان بازار سرمایه به صورت رسمی رونمایی شد.
همزمان با برپایی دومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه و برای نخستین بار در نظام بانکی کشور، سامانه متمرکز بازار سرمایه در بانک ملت با حضور علی صالح آبادی رییس سازمان بورس و علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت راه اندازی شد.
با راه اندازی رسمی این سامانه، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در شعب بانک ملت امکان پذیر شد که بر این اساس، سرمایه گذاران می توانند با مراجعه به شعب این بانک، نسبت به ثبت خرید و فروش سهام و سایر ابزارهای مالی، اخذ کد بورسی و … اقدام کنند.
علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت در این زمینه گفت: سامانه متمرکز بازار سرمایه، با قابلیت ارائه همزمان خدمات بورسی به چندین شرکت کارگزاری، تولید و پیاده سازی شده است که بر اساس آن، شرکت های کارگزاری بورس قادر خواهند بود بدون صرف هزینه گزاف برای راه اندازی نمایندگی و سایر هزینه های مترتب بر آن، خدمات خود را در اقصی نقاط کشور از طریق پیشخوان بورس شعب بانک ملت ارائه کنند.
به گفته وی، سامانه مذکور ضمن ارتباط با سامانه های مدیریت سفارش و اتوماسیون شرکت های کارگزاری، قابلیت تعریف مشتری، اخذ کد بورسی، پذیرش سفارش های خرید یا فروش ابزارهای مالی نظیر سهام، حق تقدم، اوراق مشارکت، صکوک و …، ثبت درخواست فعال سازی خدمات معاملات برخط سهام و استخراج گزارش های مورد نیاز شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاران را دارا است.
مدیرعامل بانک ملت اضافه کرد: سال گذشته، امکان پرداخت الکترونیک معاملات آنلاین در این بانک فراهم شد و بانک به شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاران این امکان را داد که تمامی عملیات خرید و فروش سهام خود را در محیط اینترنت انجام دهند.
وی با بیان این نکته که هم اکنون ۶۰ کارگزاری، با سیستم معاملات آنلاین بانک ملت کار می کنند، ادامه داد: در این سیستم، تمامی عملیات خرید و فروش و پرداخت وجه سهام، از طریق ارتباط آنلاین سامانه متمرکز بانک با سامانه معاملاتی کارگزاری ها انجام می شود.
دیواندری با بیان این نکته که سامانه متمرکز بازار سرمایه با هدف تقویت بیشتر سیستم معاملات آنلاین سهام و ایجاد اطمینان برای سرمایه گذارانی که به اینترنت دسترسی ندارند، طراحی و راه اندازی شده است، گفت: با راه اندازی این سامانه، مشتریانی که نزد بانک ملت حساب دارند می توانند در شعب بانک نسبت به خرید و فروش سهام یا اوراق بهادار از طریق کارگزاری مدنظر خود اقدام کنند.
وی با تاکید بر این نکته که این سامانه، جامع تر و فراگیرتر از سیستم های جاری موجود است و تمامی معاملات سهام و اوراق بهادار را شامل می شود، اعلام کرد: سامانه متمرکز بازار سرمایه امروز در ۱۵ شعبه بانک ملت راه اندازی می شود و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تعداد شعب مجهز به سامانه مذکور تا پایان سال به تدریج افزایش خواهد یافت.
علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این مراسم با قدردانی از تلاش دست اندرکاران بانک ملت برای راه اندازی سامانه متمرکز بازار سرمایه، طراحی سامانه مذکور را اقدام ارزشمندی در حوزه بازار سرمایه ذکر و با اشاره به گستردگی شعب بانک ملت در سراسر کشور اعلام کرد که سامانه متمرکز بازار سرمایه، سطح دسترسی مردم به بازار را افزایش خواهد داد.
رییس سازمان بورس با تاکید بر لزوم آموزش دقیق کارکنان شعب در زمینه کار با سامانه متمرکز بازار سرمایه با هدف راهنمایی هرچه بهتر مردم و سرمایه گذاران، گفت: با افزایش استفاده از این سامانه، بی تردید شاهد افزایش تعداد معاملات سهام و اوراق بهادار در سطح کشور خواهیم بود.
به گزارش پول‌نیوز صالح آبادی با بیان این نکته که خرید و فروش اوراق حق تقدم مسکن پیش از این در یکی از بانک های کشور عملیاتی شده بود، تاکید کرد: خرید و فروش تمامی انواع سهام و اوراق بهادار، امکانی است که برای نخستین بار در سیستم بانکی و از سوی بانک ملت فراهم شده است.
این گزارش حاکی است، احراز هویت و پذیرش مشتریان، اخذ کد بورس، ثبت و ارسال سفارش های خرید یا فروش انواع اوراق بهادار، ارائه نام کاربری ورود به سامانه معاملات آنلاین سهام شرکت های کارگزاری، ارائه صورت وضعیت معاملات انجام شده و اتصال به سامانه مدیریت سفارش(OMS) چندین شرکت کارگزاری از جمله قابلیت های سامانه متمرکز بازار سرمایه بانک ملت است.
ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه روز گذشته در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرده و تا ۲۲ اردیبهشت ماه برپا است .

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.