رونمایی از لیزر دندانپزشکی ساخت ایران در جشنواره کارآفرینان

۲۰م آذر ،

در جشنواره کارآفرینان تولید و تجارت دندانپزشکی ایران ، از چند طرح ایرانی همچون لیزر دندانپزشکی ساخت داخل رونمایی می گردد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مجید روحی مسئول اجرایی جشنواره کارآفرینان تولید و تجارت دندانپزشکی ایران، امروز ۲۱ آذر در نشست خبری این جشنواره افزود: این جشنواره با هدف نمایش گذاشتن و به رخ کشیدن تولیدات کشور در زمینه دندانپزشکی در شرایط فعلی برگزار می گردد باید توجه داشت که تولید در شرایط فعلی چالش های بسیاری دارد که تنها باید با برنامه با این چالش ها روبرو شویم.

وی با اشاره به این که از سال آینده برگزاری این جشنواره با عنوان یک اتفاق ملی خواهد بود و طبق برنامه سال آینده این جشنواره در نیمه دوم مهر ماه برگزار خواهد شد عنوان کرد: در این جشنواره بیش از ۵۰ شرکت داخلی در حوزه تولید مواد و تجهیزات دندانپزشکی شرکت خواهند کرد باید توجه داشت که اگر حمایت از صنعت تجهیزات دندانپزشکی صورت گیرد ما این قول را می دهیم که تا سال ۲۰۲۴ تمام نیاز کشور به تجهیزات دندانپزشکی مثل تصویر برداری لیزر ، نانو تکنولوژی، اتوکلاو و مواد دندانپزشکی را برطرف کنیم .

روحی با بیان این که در مراسم افتتاحیه این جشنواره از چندین طرح همچون ساخت دستگاه لیزر در دندانپزشکی رونمایی  می گردد تصریح کرد: تولید مواد دندانی در کشور در بخش تحقیقاتی دانشکده های دندانپزشکی و شرکت های تولیدی در مراحل آزمایش قرار گرفته است که امیدوار بود که تا آینده ای نزدیک بتوانیم مواد دندانپزشکی را در داخل تولید کنیم .

وی ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز داخل کشور از نظر تجهیزات دندانپزشکی در داخل  تولید می گردد که ۹۰ درصد آن ها دارای تمام استانداردها بوده و حتی بعضی از آن ها  FDA آمریکا را دارند در حال حاضر محصولات تولید داخل کشور به ۵۰ کشور همچون کشورهای منطقه آسیای میانه، آسیای دور، افریقا ، اروپا و قفقاز  صادر می گردد.

روحی اظهار داشت: تولید اگر صادراتی نباشد ما به جایی نخواهیم رسید و باید این تفکر را در بین تولید کنندگان ایجاد کنیم که تنها به تولید داخل و رفع نیاز کشور بسنده نکنند و به فکر صادرات تولیدات خود نیز باشند البته باید مسئولین در این امر حمایت های لازم را انجام دهند.

روحی گفت: تجهیزات دندانپزشکی گاهاً در وزارت بهداشت مظلوم شمرده شده است و باید مسئولین  وزارت بهداشت به این حوزه مهم توجه ویژه کنند چرا که پتانسیل تولید در شرکت های تولیدی ما وجود دارد در واقع اگر ۱۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت بهداشت در اختیار حوزه تحقیقات شرکت های دندانپزشکی قرار گیرد علاوه بر این که نیاز کشور به مواد و تجهیزات پزشکی برطرف می گردد صادرات این اقلام نیز رونق پیدا می کند.

 تلاش برای تولید ایمپلنت ایرانی

روحی با بیان این که صحبت های عنوان شده که از مواد و تجهیزات بی کیفیت همچون محصولات چینی استفاده می گردد اظهار داشت: وزارت بهداشت به عنوان بزرگ ترین خریدار و مصرف کننده  این مواد است که نیاز خودش را با استفاده از کالاهایی که استاندارد و کیفیت مناسب ندارند برطرف نمی کند.

وی ادامه داد: یکی از نیاز ما در حال حاضر ایمپلنت است که با توجه به این که ما تولید داخل این محصول را نداریم به خاطر تحریم با مشکلات عدیده ای در این خصوص مواجه هستیم برای مقابله با این تحریمات تولید ایمپلنت در داخل در مراحل آزمایشی قرار گرفته که در این جشنواره این طرح های تحقیقاتی عنوان خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ۴۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و علوم آزمایشیگاهی در کشور وجود دارد که از این بین ۷۰ شرکت در زمینه دندانپزشکی فعال می باشند ولی با پتانسیلی که در کشور وجود دارد می توان این تعداد شرکت فعال را به ۱۷۰ شرکت افزایش داد.

 ایران دومین کشور در زمینه کاربرد نانو در دندانپزشکی است

مسئول اجرایی این جشنواره در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شرایط روز ما در حوزه دندانپزشکی به خاطر مسائل ارز و تحریم  مطلوب نیست، اگر ارز مرجع به ما داده شود می توانیم این مشکلات را حل کنیم در واقع تنها راه برای تامین تجهیزات دندانپزشکی نیازمند ۱۰ میلیون دلار است تا بتوانیم با ارز مرجع قطعه خریداری کنیم و مشکلات موجود را حل کنیم.

وی با بیان این که باید ارز مرجع در اختیار تولید کننده  نه وارد کننده قرار گیرد اظهار داشت: ما در زمینه کاربرد نانو در دندانپزشکی شرایط بسیار خوبی داریم به طوری که یک مرکز تحقیقات نانو در بحث دندانپزشکی در کشور وجود دارد که سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه صورت گرفته است در واقع ایران  در زمینه کاربرد نانو در دندانپزشکی بعد از کره جنوبی قرار گرفته است .

وی در پایان خاطر نشان کرد: در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی تصویر برداری در کشور کارهای کمی صورت گرفته به طوری که بخش اعظم دستگاه های  تصویر برداری تک دندانی به صورت وارداتی است که باید برای مقابله با آن تولید کنندگان را تشویق به تولید این نوع دستگاه ها البته با حمایت مسئولین کرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.