رونمایی از پرده قهوه خانه ای با موضوع واقعه کربلا در کاخ نیاوران

۰۲م آذر ،

پرده قهوه خانه ای با موضوع واقعه کربلا و وقایع ظهر عاشورا در کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران رونمایی و برای اولین بار در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اثر که متعلق به مخزن کاخ نیاوران است واقعه کربلا را به تصویر کشیده و در ابعاد ۱۸۰*۳۱۰ سانتی متر و با تکنیک رنگ و روغن بر روی بوم کرباس خلق شده و با توجه به شواهد و مستندات و بر اساس نحوه ترسیم فیگوراتیو و شیوه رنگ گذاری، تاریخ آن به اوایل دوره پهلوی نزدیک است.
نقاشی قهوه خانه ای از هنرهای عامیانه با موضوعات مشابه بوده که محصولات هنری متعال را به نمایش می گذاشتند. صحنه های قهرمانی شاهنامه فردوسی بیشترین تصاویر بوم های نقاشی حماسی را به خود اختصاص می داد؛ افزون بر این، داستان های رومانتیک بر پایه انجیل  و قرآن و داستان های حماسی دیگر نظیر داستان یوسف و زلخیا نیز نقاشی می شد اما تعداد آنها بسیار نبود؛ اما موضوعات مذهبی به خصوص روایات شیعی از واقعه کربلا بخش عمده این محصولات هنری را تشکیل می دهد. بیشتر نقاشی های قهوه خانه ای را نقاشان گمنام کشیده اند ولی بعضی از آنها رقم دارند؛ مانند رقم های محمد مدبر، حسین قوللر آغاسی و حسین اسماعیل.
شایان ذکر است علاقه مندان جهت دیدن این اثر می توانند تا پایان ماه محرم همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.