رونمایی از یکی از ناوشکن‌های کلاس جماران در سالجاری/حضور در آبهای آزاد حق ایران است /برنامه ایران برای ساخت ناو هواپیمابر در سال آینده

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

امیردریادار سیاری در جمع خبرنگاران شبکه‌های خارجی تشریح کرد:

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ارقامی که برای پشتیبانی و تهیه تجهیزات و اعتبار و هزینه در نیروهای مسلح ایران گذاشته می‌شوند در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و دنیا پایین‌ترین رقم است زیرا جمهوری اسلامی ایران بر نیروی انسانی تأکید دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی-امنیتی باشگاه خبرنگاران؛امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرماناده نیروی دریایی ارتش در حاشیه مراسم رژه روز ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال جاری از یکی از ناوشکن‌های کلاس جماران رونمایی می‌شود.  
 
وی افزود: ناوشکن خلیج فارس نیز در آینده ساخته خواهد شد.  

امیرسیاری تصریح کرد: ما الحمدلله کاملا رو به جلو و به روز هستیم و ازنظر حضور در دریای آزاد گام به گام‌ گام‌های خود را بلندتر برمی‌داریم و در این عرصه حضور پیدا کرده و از منافع کشورمان در هر جا که لازم باشد دفاع می‌کنیم. 

بحث دیپلماسی دریایی نیز یکی از وظایف مهم نیروی دریایی است
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بحث دیپلماسی دریایی نیز یکی از وظایف مهم نیروی دریایی است در ارتباط با کشورهای منطقه است و این کار انجام می‌شود؛زیرا نیروی دریایی یکی از نیروهایی است که در خارج از مرزهای کشور انجام مأموریت می‌کند و به همین دلیل هم نیروی راهبردی و بین‌امللی است.  
 
وی افزود: این مأموریت در عرصه آبهای آزاد جهان است و موضوع بسیار مهم برای نیروی دریایی و موضوع تأثیرگذاری در آبادسازی ملی است و این جمله مقام معظم رهبری است.  

امیرسیاری اظهارداشت: ما با استقرارمان در سواحل مکران یعنی از بندرعباس تا آخرین بندر جمهوری اسلامی ایران به نام”پسابندر” که با پاکستان هم مرز آبی است و نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر و از محروم‌ترین نقاط کشور می‌باشد؛ضمن برقراری امنیت آنجا توسعه سواحل “مکران” را نیز در دست داریم و انشاءلله نهایت بهره‌برداری را برای پیشرفت کشور و توسعه دریایی کشور خواهیم داشت.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره هدف از حضور در دریاهای آزاد تصریح کرد: بقیه کشورها که در دریای آزاد حضور دارند،هدفشان چیست؟ البته برخی‌ها هدفشان اشغال‌گری است و می‌ آیند و در مناطق دیگران حضور پیدا میکنند اما ما منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی درآبهای ازاد که متعلق به همه جهان و جهانیان است در هرجا که لازم باشد حضور پیدا می‌کنیم مثل امروز که در خلیج عدن نا امنی دریایی اتفاق افتاده و ما باید بتوانیم از منافع خود دفاع کنیم این حق ما است.  

امیرسیاری در پاسخ به این سوال که چرا نزدیک به آبهای آزاد آمریکا حضور دارید؟ گفت: این آبها اسمش آبهای آزاد است؛ آمریکایی‌ها چرا اینجا هستند ما اشغال‌گری نمی‌کنیم اما درعرصه آبهای آزاد حضور داریم.  
 
فرمانده نیروی دریای ارتش افزود: اقیانوس اطلس که بین آفریقا و آمریکا قرار گرفته به جز هزار کیلومتر این طرف و آن طرف آن آبهای آزاد دنیاست و ما نباید خودمان را در داخل محدود کنیم ما هم حق داریم در آبهای آزاد دنیا حضور داشته باشیم.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار “شبکه المیادین” که شما از این هزینه‌های نظامی برای حضور در آبهای آزاد چه هدفی را دنبال می‌کنید تصریح کرد:مگر ما باید هدفمان را به شما بگوییم حضور در دریای آزاد برای حفظ منافع ملی کشور و نشان دادن توانمندی کشور برای حضور در آبهای آزاد و غرور ملی بوده که برای ما حائز اهمیت است.  
 
امیر سیاری درباره رژه روز ارتش گفت: این رژه نشان دهنده نظم و انضباط و اقتدار نیروهای مسلح است که در هر کشوری در دنیا سالیانه یک یا دوبار به معرض نمایش گذاشته می‌شود.  
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم حق دارد که در روز ارتش و نیز هفته دفاع مقدس توانمندی یگان‌های پیاده و محمول خود را به معرض نمایش بگذارد و در کنار آن رژه هوایی، رژه هوانیروز و رژه دریایی را می‌بینید که آمادگی نیروهای مسلح را برای دفاع از کشور نشان می‌دهد.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره دیدار با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان اظهار داشت: کشور جمهوری آذربایجان در دریای خزر با ما همسایه است و ما مرز دریایی با این کشور داریم و باید با کمک و همکاری کشورهای حاشیه خزر بتوانیم ابتدا امنیت خزر را برقرار کنیم.  
 
وی افزود: اگر ما در خزر حضور نداشته باشیم و با ارتباطی که با همدیگر داریم امنیت را برقرار نکینم؛ قطعا بهره‌برداری از منابع کف دریا و سطح دریا با مشکل روبه رو می‌شود بنابراین برقراری امنیت در خزر یکی از کارهایی است که نیروی دریایی دنبال کرده و در ارتباط با کشور آذربایجان می‌تواند به این موضوع کمک کند.  
 
امیرسیاری تصریح کرد: کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و روسیه هم در این موضوع اثر دارند؛ ما سال گذشته با فرمانده نیروی دریایی قزاقستان هم دیدار داشتیم و با آنها نیز همین صحبت‌ها را انجام دادیم ؛لذا همکاری بین کشورها می‌تواند در همه ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی و امنیت در خزر موثر باشد.  

وی با ابراز امیدواری به اینکه این تعاملات بیشتر شود گفت: نیروی دریایی آمادگی دارد که با دید و بازدیدها و رفت‌وآمدهای متقابل و رزمایش‌های مشترک بتواند این مأموریت مهم را انجام دهد.  

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ایران بودجه هنگفتنی را صرف نیروی نظامی می‌کند اظهار داشت: نیروی نظامی لازمه هر کشوری است برای دفاع از منافعش است البته تفکرات کشورها فرق می‌کند یک کشور ایده تهاجم وتعرض به دیگران دارد که بحث آن جداست؛ اما کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران به دنبال این است که بتواند از خود دفاع کند.  
 
وی افزود: برای این کار باید حداقل امکانات را در دریا زمین و هوا در اختیار داشته باشیم اما شما می‌بینید اربابی که برای پشتیبانی و تهیه تجهیزات و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و دنیا هزینه می‌شود ایران در بین همه کشورها پایین‌ترین رقم را به خود اختصاص داده است.  
 
امیرسیاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کمترین اعتبار و هزینه را برای نیروهای مسلح انجام می‌دهد اما کشورهای منطقه و فرامنطقه بیشترین پول را برای نیروهای مسلح خود می‌گذارند،علت آن این است که جمهوری اسلامی ایران تنها بر تجهیزات تکیه ندارد؛بلکه بر نیروی انسانی تأکید داشته و می‌تواند با به کارگیری ۷۵ میلیون نفر جمعیت از خودش در همه جا دفاع کند.  

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آمادگی ارتش ایران گفت: آمادگی نیروهای نظامی ایران برای دفاع از مرزها و منابع و منافع خود جمهوری اسلامی ایران است ما ثابت کرده‌ایم کشور صلح طلبی هستیم،اما در ارتقای توان رزمی و آمادگی نیروهای نظامی خود بی‌توجه نیستیم زیرا ما باید توان دفاع از خود در همه جا را داشته باشیم و این کاملا مشخص است.  
 
امیرسیاری در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش ایران در امنیت خلیج فارس و منطقه در مقابله با تروریسم اظهار داشت: ما در خلیج عدن در مقابله با تروریست‌های دریایی اقداماتی انجام می‌دهیم،مگر دزدان دریایی تروریست دریایی و اقتصادی نیستند؟الان ما در حال مبارزه با آنها هستیم.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره برگزاری رزمایش با دیگر کشورها تصریح کرد: اگر این موضوع مصوب بشود،می‌توانیم رزمایش در دریا داشته باشیم.  
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روز ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام رژه ۲۹ فروردین توانمندی خود را برای دفاع از مرزهای آبی زمینی و هوایی به معرض نمایش گذاشته است و ثابت می‌کند که در مقابل هر تهدیدی ایستادگی کرده و از مرزها و منابع و منافع کشور دفاع می‌کنند.  
 
امیرسیاری در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور نیروی دریایی ایران در اقیانوس اطلس گفت: هرجایی که دریای آزاد نام داشته باشد از جمله اقیانوس اطلس حق هر کشوری است که در دریای آزاد دریانوردی کند؛بنابراین ما هم چون بر اقیانوس مشرف هستیم می‌توانیم در آبهای آزاد دنیا حضور داشته باشیم مانند کشور چین که ما در دریای چین هم بر منطقه آبهای آزاد حضور پیدا کردیم.
 
وی افزود:در این مناطق می‌توانیم حضور پیدا کرده و گشت دریایی داشته باشیم و هیچ ممانعتی وجود ندارد و این کار منطبق با قوانین و مقررات دریانوردی جهان است.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه‌ای برای ساخت ناو هواپیمابر دارد،خاطر نشان کرد: انشاءلله سال آینده بر روی آن کار می‌کنیم.  

انتهای پیام/  
 
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.