رونمایی از ۱۰داروی تازه تا پایان سال/ قول مساعد برای تامین ارز دارویی

۲۲ آبان ،

رونمایی از ۱۰داروی تازه تا پایان سال/ قول مساعد برای تامین ارز دارویی

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از رونمایی ۱۰ داروی تازه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴ دارو عرضه شده است و تا پایان سال نیز ۱۰ داروی دیگر عرضه خواهد شد.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر مرضیه وحید دستجردی امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه تهران در پاسخ به خبرنگاری با اشاره به تعداد داروهای رونمایی شده تاکنون گفت: در سال ۸۰، دو قلم دارو، در سال ۸۴ نیز ۹ قلم دارو عرضه شده است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد داروهای عرضه شده تاکنون را ۱۴ مورد ذکر کرد و اظهار داشت: علاوه بر این، ده قلم داروی دیگر نیز تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد، این داروها از نوع داروهای بیوتکنولوژیک و فناوری های بالا است.

دستجردی همچنین تاکید کرد: این ۱۰ داروی تازه به غیر از رادیوداروهایی است که از سوی سازمان انرژی اتمی رونمایی خواهد شد.

رتبه ایران در حوزه علوم پزشکی

وی همچنین با اشاره به رتبه ایران در زمینه حوزه های پزشکی و تولید داروهای بیوتکنولوژیک خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران رتبه اول منطقه، رتبه ۴ آسیا و رتبه ۱۱ را در دنیا کسب کرده است.

دستجردی تعداد کشورهای تولیدکننده داروهای بیوتکنولوژیک را ۱۲ کشور ذکر کرد و ادامه داد: ایران در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژیک در رتبه یازدهم قرار دارد و رتبه ۴ آسیا را نیز بدست آورده است.

دستجردی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژیک در آسیا جزء ۴ تا ۵ کشور تولیدکننده این گونه فرآورده ها است، تصریح کرد: در حال حاضر ایران در حوزه علوم پزشکی رتبه ۲۰ دنیا را بدست آورده است ضمن آنکه در حوزه علوم داروسازی نیز رتبه ۱۶ را کسب کرده است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد کشورهای فعال در حوزه داروسازی را ۲۰۰ کشور ذکر کرد که این کشورها با یکدیگر رقابت سنگینی را دارند.

وی همچنین با اشاره به تولیدات علمی کشور خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ایران یک درصد جمعیت کل دنیا را دارد ولی در تولید علم در حوزه بیوتکنولوژیک سهم ۱٫۴۲ درصدی را دارد. علاوه بر این در حوزه تولید مقالات در ابتدای سال ۲۰۱۲ در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۱۱، ۴۲ درصد رشد داشته ایم.

تامین داروهای بیماران MS

دستجردی با تاکید بر تامین داروهای بیماران MSدر کشور ادامه داد: کلیه داروهای بیماران MSدر داخل کشور تولید می گردد، ضمن آنکه تعدادی از این داروها نیز از خارج وارد می گردد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی سبب این امر را عادت بعضی از بیماران به مصرف داروهای خارجی ذکر کرد و گفت: با توجه به کیفیت و موفقیتی که شرکت های داروسازی در زمینه تولید داروهای بیماران MS داشته اند، امیدواریم که این بیماران بتوانند از داروهای تولید داخلی استفاده کنند.

قول مساعد برای تامین ارز دارویی

وی با اشاره به کمبودهای دارویی در ۶ ماهه سال جاری توضیح داد: در ۶ ماهه سال جاری به سبب کمبود ارز مشکلاتی در این زمینه بوجود آمد که با قول مساعدی که مسئولان بانک مرکزی داده اند، امیدواریم ارز مورد نیاز برای خرید دارو فراهم شود تا بتوان کمبودی را که در ۶ ماه پیش از نظر تخصیص ارز داشتیم، جبران شود.

دستجردی میزان ارز مورد نیاز برای خرید دارو را ۲٫۵ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: در ابتدای مهر ماه حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای خرید دارو اختصاص داده شده است که فورا در جهت واردات مواد اولیه دارو و داروهای ساخته شده اختصاص یافت.

تزریق واکسن آنفولانزا برای افراد خاص

وی با بیان اینکه واکسن آنفولانزا به اندازه نیاز به بازار وارد شده است، توضیح داد: واکسن آنفولانزا برای افرادی می باشند که مبتلا به بیماری‌های هایریسک می باشند.

به گفته وحید دستجردی بانوان باردار، خردسالان، سالخوردگان و بیماران مبتلا به امراض هایریسک باید نسبت به تزریق این دارو اقدام کنند و همه افراد مشمول این واکسن نمی شوند.


DaricheKhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.