رونمایی از ۴ طرح امنیت در پرداخت‌های بانکی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی می‌گوید: ۴طرح تازه برای افزایش امنیت در نظام پرداخت‌های حضوری و غیرحضوری به‌زودی اجرا می‌شود تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. ناصر حکیمی این را هم گفت که سامانه تازهی برای کاهش میزان چک‌های بلامحل به‌زودی رونمایی می‌شود و مردم می‌توانند از طریق یک پیامک، وضعیت چک‌های دریافتی از دیگران را استعلام کنند.

اگر از نحوه استفاده از خدمات پرداخت بانکی اطلاع ندارید، دست نگه‌دارید تا کلاهبرداران حساب‌تان را خالی نکنند؛ این جدی‌ترین پیشنهاد بانک مرکزی است.

البته مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی می‌گوید: ۴طرح تازه برای افزایش امنیت در نظام پرداخت‌های حضوری و غیرحضوری به‌زودی اجرا می‌شود تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. ناصر حکیمی این را هم گفت که سامانه تازهی برای کاهش میزان چک‌های بلامحل به‌زودی رونمایی می‌شود و مردم می‌توانند از طریق یک پیامک، وضعیت چک‌های دریافتی از دیگران را استعلام کنند.

به گزارش همشهری، اجرای طرح‌های چهارگانه بانک مرکزی، می‌تواند راه‌های سوءاستفاده و کلاهبرداری را مسدود کند، البته نه صددرصد. این مقام بانک مرکزی می‌گوید: راه اصلی را باید مردم ببندند و با آگاهی از ترفندهای کلاهبرداران، آنها را ناکام بگذارند. او در واکنش به این سؤال که آیا بانک مرکزی و نیروی انتظامی نمی‌توانند از این شگردهای کلاهبرداران پیشگیری کنند، می‌افزاید: تنها چاره و راه‌حل قطعی آن اطلاع‌رسانی به مردم است و بانک‌ها هر اقدامی کنند نمی‌توانند صد درصد جلوی این امر را بگیرند.

حکیمی به تماس با اشخاص از طریق پیامک یا روش‌های دیگر مبنی بر برنده شدن جایزه اشاره و خاطرنشان کرد: روش‌های کلاهبرداری روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود اما اشخاص باید آگاه باشند که هیچ‌کس به کسی دیگر پول مفت و جایزه بی‌حساب نمی‌دهد و اگر مردم نسبت به این امر آگاه باشند، در دام کلاهبرداران نمی‌افتند. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به اینکه اکثر کلاهبرداری‌ها روی منوی انگلیسی عابربانک‌ها انجام می‌شود، گفت: روش‌های کلاهبرداری پیچیده شده به‌طوری که اقشار تحصیلکرده هم گرفتار این امر می‌شوند.

نهاب؛ گامی برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها

حکیمی در پاسخ به این سؤال همشهری که پلیس فتا گفته در بسیاری موارد اطلاعات فردی که از طریق عابر بانک اقدام به کلاهبرداری می‌کند، در سیستم بانکی مشخص نیست، می‌گوید: بعضی اشخاص با استفاده از اطلاعات حساب اشخاص دیگر یا کدملی‌های مفقوده‌شده اقدام به کلاهبرداری می‌کنند که با راه‌اندازی پایگاه داده نظام هویت‌سنجی بانک‌ها (نهاب) تا حد بسیاری جلوی این کار گرفته شود.

به گفته او، با آغاز فعالیت سامانه نهاب، حساب بانکی اشخاصی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و پول ناشی از کلاهبرداری به‌حساب آنها واریز می‌شود، مسدود می‌شود. به نقل از این مقام مسئول، نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی (سحاب) می‌تواند کمک خوبی برای نظام بانکی باشد به‌منظور شناسایی کلاهبرداران الکترونیکی؛ از این طریق ما متوجه می‌شویم که مشتریان چه خدماتی را دریافت کرده‌اند.

خرید اینترنتی فقط با درگاه‌های شاپرک

اگر می‌خواهید از طریق اینترنت خرید و پولی به‌حساب فروشنده کالاها واریز کنید، دقت داشته باشید که درگاه پرداخت مورد نظر روی دامنه اینترنتی shaparak. ir قرار گرفته باشد، در غیراین صورت از انجام خرید اینترنتی اجتناب کنید. این تازه‌ترین تمهید بانک مرکزی است که قرار است از ۱۵آذر یعنی جمعه این هفته اجرایی شود و از ابتدای دی‌ماه امسال تمامی درگاه‌های پرداخت اینترنتی اختصاصی بانک‌ها بسته خواهد بود. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، هدف از راه‌اندازی این طرح را حفاظت از منافع مردم و سپرده‌گذاران در راستای مقابله یا جعل پایگاه اینترنتی اعلام کرد.

پرداخت‌های اینترنتی بالای ۱۵میلیون تومان فقط با امضای دیجیتال

این مقام مسئول همچنین از راه‌اندازی سامانه گواهی امضای دیجیتال از بهمن‌ماه خبر می‌دهد و می‌گوید: ۲یا چند بانک عامل برای ایجاد دفاتر ثبت‌نام گواهی امضای دیجیتال به‌زودی معرفی می‌شوند تا گواهی امضا را دریافت کنند. به نقل از حکیمی، استفاده از امضای دیجیتال برای مشتریانی که تراکنش بیش از ۱۵میلیون تومان در روز دارند اجباری می‌شود. هدف احراز هویت اشخاصی است که مبالغ بالا در نظام پرداخت اینترنت جابه‌جا می‌کنند. البته هیچ محدودیتی برای مشتریانی که تراکنش حسابشان کمتر از ۱۵میلیون تومان در روز باشد برای استفاده از امضای دیجیتال وجود ندارد.

اطلاعات بانک‌ها محرمانه است

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که آیا با راه‌اندازی سامانه‌های تازه اطلاعات حساب مشتریان شبکه بانکی برای قطع یارانه نقدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، خاطرنشان می‌کند: همانطور که رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد به هیچ عنوان بانک مرکزی شبکه بانکی اطلاعات حساب مردم را در اختیار سازمان یا ارگان خاصی قرار نمی‌دهد. او تأکید می‌کند:‌ اولویت بانک مرکزی و شبکه بانکی حفظ اطلاعات حساب‌های مردم است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.