رونمایی «‌سهم من از چشمان او»/ هر نیم​متر یک شهید دادیم

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «سهم من از چشمان او» خاطرات سردار حمید حسام به قلم مصطفی رحیمی عصر امروز(سه شنبه) با حضور جمعی از فرماندهان نظامی و نویسندگان کشور در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شد.

محسن کاظمی، نویسنده کتاب «عزت شاهی» در این مراسم با اشاره به محتوای بسیار غنی و خواندنی کتاب، معرفی این اثر به دیگران را یک وظیفه دانست و در عین حال انتقادی را به سوره مهر مطرح کرد که بهتر است برای تبلیغ این گونه آثار به جای استفاده از بازیگران از نویسندگان و اهالی جبهه استفاده شود. وی تصریح کرد: شاید در یک سال اخیر کتابی را با این دقت نخوانده بودم. کتابی که واقعا کشش داشت، بسیاری از کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌شوند چنین جاذبه و کششی ندارند.

همچنین سردار فتح الله جعفری، رئیس بنیاد شهید حسن باقری  نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه نقطه ضعف نشر آثار مربوط به حوزه دفاع مقدس، عدم استفاده از ظرفیت های موجود و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی در کنار نبود نویسندگان خوب در این حوزه و بی اعتنایی به تربیت چنین نویسندگانی است، تصریح کرد: ذهن و حافظه رزمندگان و فرماندهان جنگ تحمیلی با گذر زمان، کمرنگ می شود و باید این گنجینه ها را ثبت کنیم و منتشر سازیم چرا که تاریخ بعدها از ما طلب خواهد کرد.

وی با ذکر خاطره ای از شجاعت رزمندگان کشورمان در سخت ترین شرایط نبرد با عراق، یادآور شد: در ماجرای سقوط و آزادسازی خرمشهر، ما برای ۶ کیلومتر خاک کشورمان، ۱۲ هزار نفر شهید دادیم؛ یعنی هر نیم متر ما یک شهید داده ایم.
 

جعفری تصریح کرد: در زمان جنگ، نزدیک به ۲ میلیون نفر رزمنده مردمی در کشور داشتیم که به جنگ اعزام شده اند. حتی آنهایی که برای یکبار به جنگ تحمیلی اعزام شده اند، مطالب و خاطرات بسیار خوبی برای این دوران ویژه کشورمان دارند که می توان آنها را ثبت و منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، مصطفی رحیمی که کار مصاحبه و تدوین خاطرات سردار حسام را برعهده داشته، درباره این کتاب گفت: «سردار حمید حسام» اهل همدان بوده و در آن دوران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران قبول می‌شود و در جریان انقلاب فرهنگی و درگیری‌های گروهگ‌ها در دانشگاه تهران حضور داشته و وقتی این دانشگاه تعطیل شد، جنگ تحمیلی آغاز و او به زادگاه خود برگشته و سپس به جبهه می‌رود. سردار «حمید حسام» اکثر اوقات خود را در جبهه سپری کرده است و بعد از کارهای مختلف در جبهه همانند آرپی‌چی زنی، در «دیده‌بانی» مشغول به کار می‌شود و به عنوان دیده‌بان لشکر «انصارالحسین (ع)‌» استان همدان انتخاب شده و در آن دوران مبهوت شخصیتی با نام شهید «محمد منوچهری» شده و در کنارش لحظات ماندگاری را پشت سر می‌گذارد. خاطرات «دیده‌بانی» بسیار جذاب است چراکه دیده‌بانان بالای دکل‌ها و ارتفاعات قرار داشته و پیشروی و حرکات دشمن را به خوبی مشاهده می‌کردند.

وی با بیان اینکه سردار «حمید حسام» یکی از نویسندگان خوب دفاع مقدس بشمار می‌رود، اضافه کرد: این شخصیت در کتاب «سهم من از چشم‌های او» به خاطراتی بسیار خوب از دوران دفاع مقدس پرداخته که بیانگر نگاه انسانی او به این دوران است و به نوعی او با بیان خاطرات دیده‌بانی خود به لایه‌های زیرین شخصیت انسان‌های جنگ پرداخته و وقایع ظاهری و طرح مانورها را تعریف می‌کند.

به گفته محقق کتاب، در «سهم من از چشم های او» ۱۰ تا ۱۲ مورد تحول در انسان‌هایی که گذشته‌ آنها طور دیگری بوده و به جبهه آمده و زندگی خود را به گونه‌ای دیگر ادامه دادند، مشاهده می‌شود که اکثر آنها نیز به شهادت رسیده‌اند.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب که همراه با ویژه‌نامه‌ای برای سردار حسام عرضه شد، کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این آثار را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.