رویای اردوغان برای رهبری جهان اسلام

۳۰اردیبهشت،

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت اردوغان سیاستمداری خودخواه است که علایق سیاسی شخصی را در موضع گیریهای خود در سوریه دنبال می‌کند.

ممتازنیوز: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت اردوغان سیاستمداری خودخواه است که علایق سیاسی شخصی را در موضع گیریهای خود در سوریه دنبال می‌کند. 

“اولریش پیک” در گفتگو با”تاگس شاو” آلمان به بررسی نقش ترکیه در درگیریهای سوریه پرداخته و در پاسخ به این پرسش که واکنش ارتش ترکیه به حملات تروریستی اخیر در شهر ریحانلی را تا چه حد واقع بینانه ارزیابی می‌کنید اظهار داشت: چنین واکنشی از طرف ارتش سوریه را بسیار غیر واقع بینانه ارزیابی می‌کنم و به نظر من حملات ترکیه تنها کلامی است.

 حتی اگر اردوغان خود را علاقمند به مداخله نظامی در سوریه نشان دهد، وی می‌داند که چنین اقدامی عواقب غیر قابل پیش‌بینی می‌تواند داشته باشد. وی افزود: ترکیه بخصوص به عنوان شریک ناتو نمی‌تواند هیچ گونه تکروری در این راستا از خود نشان دهد. 

این کارشناس مسائل ترکیه با تاکید بر اینکه به اعتقاد وی چنین حملات تروریستی دلایل بسیار پیچیده‌تری می‌تواند داشته باشد گفت: به طور مثال در منطقه ریحانلی ترکیه هم عربها و هم ترکها ساکن می باشند. بسیاری از ترکها از آمدن پناهندگان سوری به کشورشان راضی نیستند. چنین نارضایتی می‌تواند به این گونه حملات تروریستی منجر شود. 

وی حمایتهای مالی شورشیان سوری از طرف کشورهای عربی افراط گرای سنی از جمله عربستان و قطر را مسئله ساز عنوان کرده و در پاسخ به این پرسش که ترکیه چه علایقی را در سقوط نظام اسد دنبال می‌کند گفت: از یک طرف ترکیه مطمئنا یک کشور آرام را در همسایگی خود آرزو می‌کند. مرزهای ترکیه با سوریه تقریبا ۹۰۰ کیلومتر است و این خطر وجود دارد که آتش ناآرامیها در سوریه به دیگر مناطق نیز گسترش یابد. 

وی همچنین با تاکید بر اینکه اردوغان علایق سیاسی شخصی را در سوریه دنبال می‌کند و به همین دلیل تغییر موضع وی در برابر نظام بشار اسد بسیار ناگهانی بود گفت: از چهار سال پیش رابطه بین این دو کشور دوستانه بود اما امروز وی به دشمن اسد تبدیل شده است. 

این کارشناس مسائل ترکیه در ادامه خاطر نشان کرد از آنجا که اردوغان سیاستمداری است که بسیار خودخواهانه فکر می‌کند، روی سقوط نظام اسد تاکید دارد چرا که به نفوذ شخصی بیشتر و نقش رهبری ترکیه در تمام منطقه امید بسته است. 

وی عهده‌داری قدرت از طرف نیروهای اسلامگرای افراطی در سوریه بعد از سقوط نظام اسد را بسیار برای ترکیه مسئله ساز عنوان کرده و تاکید کرد که هیچ کس در ترکیه چنین چیزی را نمی‌خواهد. 

روزنامه جمهوری اسلامی


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.