رویترز: کنگره آمریکا از واکنش ایران و حزب‌الله در مقابل حمله به سوریه می‌ترسد

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

خبرگزاری رویترز نوشت: حزب‌الله لبنان که در حمایت از اسد در سوریه می‌جنگد، دهها هزار موشک کوتاه برد در اختیار دارد که آنها را در مجاورت مرز اسرائیل مستقر کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: حمله آمریکا به سوریه، ممکن است واکنش‌های تلافی‌جویانه دمشق و حامیان آن را از حملات موشکی گرفته تا حملات سایبری به دنبال داشته باشد. 

به گفته مسئولان دفاعی ، فرماندهان نظامی آمریکا خود را برای طرحهای احتمالی به منظور مقابله با ضد حملات احتمالی ارتش سوریه آماده کرده‌اند. 
یک مقام دفاعی اروپایی که خواست نامش فاش نشود به این خبرگزاری گفت: مسئله مهم این است که برای کنترل واکنش‌ها نیروی کافی در  منطقه داشته باشیم. 
جفری وایت از تحلیلگران مرکز مطالعات واشنگتن در امور خاور نزدیک این هفته اعلام کرده بود:  حتی در این صورت هیچ اقدام نظامی خالی از خطر نخواهد بود.

وی افزود : شاید سوریه با توسل به شیوه‌های دور از انتظار به این حملات پاسخ و منابع آمریکا و متحدانش را هدف حمله قرار دهد.

رویترز می‌نویسد: سوریه و ایران هر دو  به موشکهای بالستیک مجهزند که می‌تواند اسرائیل و دیگر متحدان منطقه ای آمریکا را در منطقه مانند ترکیه و اردن هدف قرار دهد . 

ازطرفی حزب‌الله لبنان که در حمایت از اسد در سوریه می‌جنگد دهها هزار موشک کوتاه برد در اختیار دارد که آنها را در مجاورت مرز اسرائیل مستقر کرده است. 

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که سوریه و متحدانش از درگیری مستقیم با آمریکا پرهیز می‌کنند و به جای آن ترجیح می‌دهند  تا به واکنشی ” نامتقارن ”  بر ضد نقاط آسیب‌پذیر غرب یا حتی جنگ سایبری روی بیاورند. 

همچنین بشار اسد نیز احتمالا قصد ندارد تا به حملات آمریکا واکنش مستقیم نشان دهد و امیدوار است در نهایت تهدیدات نظامی آمریکا و متحدانش فروکش کند. 
احتمال بالقوه تلافی حمله به سوریه از سوی بشار اسد و متحدانش یکی از نگرانیهای فزاینده کنگره آمریکا دربارهٔ هر گونه اقدام اوباما در این خصوص به شمار می‌رود. برخی از قانونگذاران و تحلیلگران آمریکایی می‌گویند نگران آن می باشند که واشنگتن به ورطه جنگ داخلی یک و نیم یا دوساله در سوریه سقوط کند ، چیزی که اوباما بارها در برابر آن مقاومت می‌کرد . برخی دیگر چنین استدلال می‌کنند که پرتاب چند فروند موشک به تاسیسات نظامی سوریه تاثیر چندانی نخواهد داشت و حتی ممکن است بشار اسد را قویتر بکند. 
“جیمز آینهوف “سناتور جمهوریخواه در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا می‌گوید : لازم است از توسل به اقدام نظامی کوتاه و مقطعی پرهیز شود چرا که بر این مناقشه دراز مدت  در سوریه تاثیر اندکی خواهد داشت، ما نمی‌توانیم تنها به پرتاب چند موشک اکتفا کنیم و امیدوار باشیم بهترین نتیجه را به دست می آوریم. 

در هر حال برخی کارشناسان می گویند اینکه خود سوریه چه واکنشی نشان می‌دهد، مهم است.

بر اساس این گزارش شان بریملی از تحلیلگران مرکز امنیت نوین آمریکا که اخیرا به عنوان عضو شورای امنیت ملی اوباما خدمت می‌کند، می‌گوید:‌ تعجب می‌کنم اگر بشار اسد بخواهد بلافاصله واکنش نشان دهد زیرا این کار تنها سبب می‌شود پای آمریکا هر چه بیشتر به تهاجم نظامی به  سوریه باز شود.
حیات علوی استاد مطالعات خاورمیانه در کالج جنگهای دریایی آمریکا در این باره می‌گوید :حمله حزب‌الله به اسرائیل بیش از هر چیز دیگر محتمل است و در واقع برخی پیش‌بینی می‌کنند ممکن است یک جنگ دیگر میان حزب‌الله و اسرائیل در لبنان روی دهد . 
وی می‌افزاید : ایران و سوریه ممکن است زیرساختهای سایبری ائتلاف غربی‌ها را منطقه به همراه دیگر اهداف بالقوه هدف قرار دهند. چرا که پیشتر تهران و دمشق توانایی خود را در این زمینه به اثبات رسانده‌اند. 

روزنامه استار چاپ لبنان پیشتر به نقل از شیخ عفیف نابلسی یکی از رهبران مذهبی طرفدار حزب‌الله اخطار داده بود هر گونه حمله آمریکا به سوریه با واکنش تند و خشن ضد منافع آمریکا در منطقه و مستقیما اسرائیل روبرو خواهد بود .


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.