رویکرد دولت جدید مصر به مسئله سوریه خوشبینانه نخواهد بود

اردیبهشت ۱۴۰۳

“استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان” با بیان اینکه ارتش مصر بعد از جمال عبدالناصر، بیش از بیش تحت نفوذ و وابستگی اقتصادی و سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته است، گفت: امروز نیز با توجه به تغییر دولت در مصر، نمی‌توان به تغییر رویکرد نسبت به دولت سوریه خوشبین بود.

“حسین معین‌آبادی” در گفتگو با خبرنگار دانشگاه ممتاز نیوز، با تاکید بر اینکه حمایت دولت مرسی از مخالفان سوری بیشتر براساس سیاست‌های طراحی شده توسط دولت آمریکا بود، اظهار داشت: امروزه با توجه به تغییر دولت در مصر نمی‎‌توان نسبت به تغییر رویکرد آن‌ها در مورد سوریه خوشبین بود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه رفتار و دیدگاه‌های دولت آمریکا بر عملکرد دولت مصر موثر است، تصریح کرد: با مدنظر قراردادن رویکرد غرب نسبت به بحران سوریه، نباید از مصر توقع رفتارهای مستقل داشت و بعید به نظر می‌رسد که تغییراتی در ابزارهای دولت مصر نسبت به سوریه اتفاق بیفتد.

وی ارتش مصر را وابسته اقتصادی و سیاسی به دولت آمریکا خواند و افزود: پس از جمال عبدالناصر با خروج مصر از بلوک شرق توسط سادات، این نفوذ بیشتر شد، اما علی‌رغم توصیه‌های ظاهری دولت آمریکا به نظامیان و غیر نظامیان مصری در شورش‌های اخیر، ارتش مصر در زمان “حسنی مبارک” دیکتاتور سابق در انتقال قدرت از وی به جمهوری واقعی هیچ دخالتی نکرد، اما در زمان اخذ قدرت از مرسی سبب کشته شدن ۵۰ نفر شد.

معین آبادی تصریح کرد: شاید دولت مصر با دولت آمریکا دارای بعضی اختلاف نظرهایی باشند، اما در کل استراتژی دولت مصر هماهنگ با  آمریکا خواهد بود، همانطور که اشخاصی همچون البرادعی که دارای مسئولیت‌هایی در زمان مبارک نیز بوده‌اند، امروز در دولت مصر نیز از جایگاهی برخوردارند.

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گروه‌های اخوان‌المسلمین را مستقل‌تر از سکولارها در رابطه با سیاست‌های خصمانه  آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرسی خود را مستقل از اخوانی‌ها معرفی کرذه بود، اما وی با قدرت دادن به این گروه و مرتکب شدن اشتباهات گوناگون زمینه را برای درگیری‌ها در مصر و اغتشاشات به وجود آورد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.