“روچی”، آداب رمضان در کردستان را بازگو می کند

مجموعه مستند “روچی” (روزه دار) با هدف بیان آداب و رسوم مردم مناطق کردنشین ایران در ماه مبارک رمضان، در سیمای کردی شبکه جهانی سحر تولید شده و در ماه مبارک رمضان از این سیما پخش خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شبکه جهانی سحر، مستند “روچی” (روزه دار) در ۶ قسمت ۳۰ دقیقه ای به معرفی آیین ها و رسوم محلی گذشته و اکنون مردم مناطق کردنشین ایران در ماه رمضان می پردازد.

بهروز نورانی پور تهیه کننده، نویسنده و کارگردان این مجموعه مستند با اشاره به اینکه تولید “روچی” همزمان با ماه رمضان سال گذشته انجام شده است، گفت: تصویربرداری این مستند در شهرهای سنندج، مهاباد و سقز از آغاز ماه رمضان پارسال آغاز شده و تولید و تدوین آن ۳ ماه به طول انجامیده است.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان در فرهنگ های مختلف با تشریفات خاصی همراه است و باورها و اعتقادات خاصی در این زمینه در مناطق مختلف کشور وجود دارد، افزود: در این مجموعه برای آشنایی مخاطبان با ریشه ها و سنت های تاریخی و فرهنگ و رسوم اصیل مناطق کردنشین سعی شده است آیین های متنوع و سنت های مشترک آنها با سایر اقوام ایرانی بازسازی شود و بخش هایی از آن از جمله آداب استقبال از ماه رمضان، رسوم مربوط به عزاداری و سوگواری سالروز شهادت امام علی (ع)، آداب و مناسک عید سعید فطر به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان و … معرفی شود.

عرفان عامی (تصویربردار)، بهنام شیخ احمدی (صدابردار)، یدا… فاتحی (تدوینگر) و ویدا ایوبیان (گوینده متن) از دیگر عوامل تولید مستند “روچی” هستند./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.