روژه گارودی درگذشت

جام جم آنلاین: روژه گارودی متفکر و نویسنده مشهور فرانسوی در ۹۸ سالگی در منزل مسکونی اش در پاریس درگذشت.

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، روژه گارودی سیاستمدار، فیلسوف و نویسنده مشهور فرانسوی که اظهاراتش علیه ادعاهای رژیم اسرائیل و سران صهیونیسم  بارها موجب می شد که در محافل طرفدار اسرائیل مورد حمله قرار گرفته و حتی به  اتهام انکار هولوکاست محاکمه شود، روز چهارشنبه در ۹۸ سالگی درگذشت اما خبر درگذشت او روز جمعه منتشر شد.

روژه گارودی در روز ۱۷ ژوئیه سال ۱۹۱۳ در مارسی در خانواده ای پروتستان مذهب متولد شده بود. پدرش یک حسابدار بود. وی  سپس به مذهب کاتولیک گروید و در سال های دهه ۸۰ میلادی مسلمان شد.

او دارای مدرک پروفسور آگرژه در فلسفه و دکتری در ادبیات بود.

این فیلسوف رهبر جناح انتلکتوئل های کمونیست بود تا زمانی که حمله شوروی به چکسلواکی را محکوم کرده و ژرژ مارشه رهبر وقت حزب کمونیست فرانسه را متهم کرد که “گورکن حزب کمونیست فرانسه” است. در سال ۱۹۷۰ از حزب اخراج و سپس به مدیریت انستیتو بین المللی گفتگوی تمدن ها منصوب شد.

گارودی  در دو دوره مجمع قانون اساسی  و همچنین نخستین مجمع ملی فرانسه نماینده بود. او از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ در مجلس سنا فرانسه عضویت داشت.

وی در معتبرترین دانشگاه های فرانسه کرسی استادی فلسفه  ونیز ادبیات را به عهده داشت.

روژه گارودی در ۲۶ آوریل ۱۹۹۸ در  یک دادگاه فرانسوی به اتهام انکار هولوکاست محاکمه و ۲۷ فوریه همان سال به  همین اتهام  و نیز به دلیل نگارش کتاب “اسطوره‌های بنیان‌گذار سیاست اسرائیل” که در سال ۹۵ نوشته بود، محکوم شد.

روزنامه لومانیته ، ارگان حزب کمونیست فرانسه روز جمعه خبر درگذشت گارودی را اعلام کرد.مترجم : بهرام افتخاری. 


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.