رویارویی در فضای مجازی

ایران > سیاست‌خارجی– مواجهه سایبری و اینترنتی ایرانی‌ها و آمریکا آنطور که غربی‌ها ادعا می‌کنند وارد مرحله تازه شده است؛رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند ایرانی‌ها در برابر حملات سایبری که پیش‌تر غرب به‌منظور توقف پیشرفت و توسعه کشورمان در بخش‌های مختلف داشت اقدامات متقابل انجام داده است.

اقداماتی که از سوی ایران تأیید نشده اما وزارت خارجه آمریکا آن را به ایرانی‌ها نسبت داده است. وزارت خارجه آمریکا به رسانه‌های نگران آمریکایی اطمینان خاطر داده که امکان درز اطلاعات دولت آمریکا وجود ندارد. موضع‌گیری وزارت امور خارجه آمریکا واکنشی بود به گزارشی که اخیرا روزنامه‌های آمریکایی دربارهٔ احتمال دستیابی ایرانی‌ها به اطلاعات امنیتی مقامات ایالات متحده آمریکا منتشر کرده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست در گزارش‌های جداگانه‌ای که صبح پنجشنبه منتشر کردند، مدعی حملات سایبری هکرهای ایرانی به مقام‌های آمریکایی از طریق «توئیتر»، «فیس‌بوک» و دیگر شبکه‌های اجتماعی شدند.

ادعای آی‌سایت

نگرانی مطبوعات آمریکا از آنجا آغاز شد که یک مؤسسه فعال در زمینه مبارزه با تهدیدهای امنیتی مدعی شد هکرهای ایرانی به اعضای ارتش و سیاستمداران آمریکایی حمله کرده‌اند. مطابق ادعای مؤسسه «آی‌سایت»، یک دریاسالار نیروی دریایی آمریکا، اعضای کنگره و سفیران آمریکا، اعضای لابی اسرائیل در آمریکا هدف هکرهای ایرانی برای جمع‌آوری اطلاعات بوده‌اند. گفته شده هدف از دریافت اطلاعات از دریاسالار مذکور جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ تحریم‌های اقتصادی بود.

این مؤسسه مدعی شد هکرهای ایرانی با ایجاد چند شخصیت مجازی که همگی تحت پوشش یک آژانس خبری جعلی به نام NewsonAir.org فعالیت می‌کرده‌اند، اطلاعات خود را از اشخاص گردآوری می‌کردند. هکرهای ایرانی بر اساس این ادعا علاوه بر این، در رسانه‌های اجتماعی دیگر ازجمله توئیتر و فیس‌بوک حساب‌های کاربری جعلی ساخته‌ و برای اشخاصی که قصد گردآوری اطلاعات از آنها داشته‌اند درخواست دوستی می‌فرستاده‌اند.

هر چند مؤسسه آی‌سایت تأکید کرده هنوز وابستگی این گروه به دولت ایران مشخص نشده، اما مطبوعات آمریکا بر این موضوع تأکید دارند که هکرهای مذکور، ‌ایرانی می باشند. یک روز پس از انتشار یافتن گزارش مؤسسه آی‌سایت، پایگاه خبری آمریکایی «دیلی بیست» مدعی شد جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل هم ابزار جاسوسی ایرانی‌ها از مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا بود. براساس این گزارش، هکرها با جا زدن خود به جای جان بولتون در شبکه‌های اجتماعی، نام‌های کاربری و کلمات عبور بعضی اشخاص ازجمله فعالان حقوق بشر و مسئولان امنیت ملی آمریکا را به‌دست آورده‌اند.

واکنش آمریکا به ادعای حملات ایران

با این همه جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش می‌گوید: دولت متبوعش نسبت به استفاده از هویت‌های جعلی برای رسیدن به اهداف خاص آگاهی کامل دارد. براساس آنچه پایگاه رسمی وزارت خارجه آمریکامنتشر کرد؛ جن ساکی تأکید کرد که دولت برای جلوگیری از خطرات ناشی از حملات سایبری، اطلاعات خود را با بخش خصوصی و نهادهای دولتی در میان می‌گذارد تا تدابیر لازم را اتخاذ کنند. همچنین فیس‌بوک طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه «ایجاد پروفایل‌های جعلی و انتشار یافتن بد‌افزار‌ها، مغایر با سیاست‌های این شبکه اجتماعی است، هر آنچه ‌در فیس‌بوک وابسته به نهاد NewsOnAir بوده، حذف شده است.»

حملات سایبری آمریکا

طی سال‌های اخیر حملات سایبری بسیاری با هدف توقف یا کند کردن توسعه و پیشرفت علیه کشورمان صورت گرفته است که ازجمله آنان حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای، وزارت نفت و وزارت علوم بود. حمله گسترده سایبری علیه کشورمان با انتشار یافتن ویروس‌های «استاکس نت» و«استارس» در تاسیسات هسته‌ای آغاز و سپس به وزارتخانه‌ها و ادارات گسترش یافت. استاکس‌‌نت، نخستین کرم جاسوسی بود که به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم کشورمان در نطنز وارد شد ولی نتوانست آسیب جدی به فعالیت‌های هسته‌ای وارد کند.

بعدها رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که حملات سایبری علیه ایران از دوران بوش با اسم رمز بازی‌های المپیک آغاز شده و در دوران اوباما تشدید شده است. همچنین ادوارد اسنودن افشاگر آمریکایی اعلام کرد که ویروس استاکس‌نت که تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف گرفت توسط سازمان امنیت ملی آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی طراحی شده بود. استارس، دومین ویروس جاسوسی بود که در ایران شناسایی شد.

‌ ورود ویروس جاسوسی «فلیم» یا «شعله» به کامپیوترهای ایرانی‌ها سومین حمله سایبری مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان بود که کنترل شد. این ویروس با هدف جاسوسی و تخریب اطلاعات ضروری برای ایجاد اخلال در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران انتشار یافت. البته وزارتخانه‌ها و ادارات کشورمان از حملات سایبری غرب در امان نماندند.

‌ سیستم‌های اینترنتی، اینترانت و شبکه مخابرات وزارت نفت، اردیبهشت۹۱ با هجوم سنگین هکرها مواجه شد که در اثر آن بعضی فعالیت‌های اداری و مالی وزارت نفت با اختلال روبه‌رو شد و حتی گفته شد بعضی فعالیت‌های پایانه‌های صادراتی نفت خام نیز آسیب‌دید. ‌یک هفته بعد، وزارت علوم اعلام کرد که مورد حمله سایبری قرار گرفته و احتمالا هکرهای ناشناس به‌دنبال دستیابی به پروژه‌های مشترک وزارت علوم با وزارت دفاع بود ند.

مقابله هکرهای ایرانی

همزمان با شدت حملات سایبری به ایران و طرح مباحث حقوقی راجع به پیگیری این موضوع در مجامع بین‌المللی، آمریکا در سال قبل مدعی شد ایرانی‌ها در حال تغییر رویه به سوی حملات سایبری به‌‌عنوان کانالی برای حمله به دستگاه‌های دولتی این کشور است و برای توسعه توان سایبری خود یک میلیارد دلار هزینه کرده است. این ادعا با واکنش صریح وزارت امور خارجه ایران مواجه شد و سخنگوی وقت دستگاه دیپلماسی، آماده شدن ایران برای حمله سایبری علیه آمریکا و متحدینش ‌را بسیار دور از حقیقت خواند و رد کرد. دربارهٔ ادعای تازه کاخ سفید و روزنامه‌های آمریکا مقامات کشورمان هنوز واکنشی نشان نداده‌اند. آنها این حملات را به ایران منتسب می‌کنند، آیا ایران و آمریکا علاوه بر مذاکره در ژنو و وین، در فضای مجازی با یکدیگر می‌جنگند؟


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.