رویارویی روسیه و چین با دشمنی مشترک به نام آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سوئیسی “تاگس انسایگر” در مطلبی با اشاره به سفر ولادیمیر پوتین به چین برای شرکت در نشست شانگهای نوشت : ولادیمیر پوتین و هو جین تائو روز گذشته در پکن با هم دیدار کردند. آنها می خواهند همراه با هم فضا را به تصرف خود درآورند ، یک معامله گازی بزرگ را ببندند و آمریکا را از اقیانوس آرام طرد کنند.

در ادامه آمده است : از  نظر غربیها روسیه و چین به عنوان موانع اصلی  حل مسئله سوریه محسوب می شوند. پکن و مسکو مانند گذشته مخالف قطعنامه سازمان ملل علیه نظام  اسد هستند. پوتین و هوجین تائو در این دیدار همچنین بر مواضع مشترک خود در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کردند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت : سفر پوتین به پکن در تضاد شدید با غیبت وی در نشست اخیر ناتو و جی هشت است. به گفته “کارلو ماسالا” ، کارشناس علوم سیاسی آلمانی مهمترین دلیلی که رئیس جمهوری تازه انتخاب شده روسیه به عنوان اولین سفر خود چین را انتخاب کرد رقابت و رویارویی با آمریکا بود. در درجه اول و مهمترین اولویت روسیه و چین کنار زدن دشمن مشترک یعنی آمریکا است.

در ادامه این مطلب آمده است : همین چند روز پیش بود که آمریکا اعلام کرد که در سال آینده بخش اعظمی از کشتی های جنگی آمریکایی را به منطقه آسیا- اقیانوس آرام منتقل خواهد کرد. وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ما مانورهای نظامی مشترکی بیشتری را با ژاپن، کره جنوبی، تایلند، فیلیپین و استرالیا برگزار خواهیم کرد. ایالات متحده به صورت غیر منتظره علت این گونه افزایش تسلیحات خود در اقیانوس آرام را نگرانی درباره صعود نظامی چین در منطقه عنوان کرد.

تاگس انسایگر در ادامه نوشت :  به گفته “ماسالا” تقویت حضور نظامی آمریکا به خصوص در دریای جنوب چین مانند خنجری در چشمان پکن برای این کشور آزاردهنده است. چینیها امیدوارند که گفتگوهایی که در پکن بین روسیه و چین انجام شد به خصوص به تقویت شاخه سیاسی روسیه-چین منجر شود و به این ترتیب فشار بین المللی علیه تحرکات نظامی آمریکا در اقیانوس آرام افزایش یابد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب به تصمیمات روسیه و چین برای پیشبرد پروژه های تحقیقاتی مشترک اشاره کرده و همچنین در ادامه نوشت : نکته ای که غربیها به حالت انتقادی درباره آن اظهار نظر می کنند شرکت رئیس جمهوری ایران در نشست سازمان همکاریهای شانگهای در پکن است. پوتین هم با حضور خود در این اجلاس می خواهد پشتیبانی خود از تهران در برنامه هسته ای اش را نشان دهد و یکبار دیگر این مسئله را آشکار کند که غرب در فهرست اولویت های مسکو جایگاه بالایی ندارد. از نظر روسیه سقوط رژیمها در ایران و سوریه فقدان یک شریک تجاری مهم معنی می دهد. چین نیز مخالف این روند است.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.