رویای بازگشت به گذشته

رویای بازگشت به گذشته

به جرات می توان ادعا کرد که بخش فیلترها در فتوشاپ دنیایی متفاوت را برای افراد خلاق پدید می آورد؛ دنیایی که می توان با کمک ابزارهای موجود در آن طرح های انتزاعی و تازه ای را به وجود آورد، اما نبود امکان ویرایش فیلترها بعد از اعمال آن و تغییر فایل اصلی کابوسی بود که طراحان علاقه مند به استفاده از آن را درگیر می کرد که با معرفی ویژگی جالب Smart Filter این کابوس به پایان رسید.

در این حالت امکان ویرایش های بعدی فیلتر (حذف فیلتر از روی لایه)، اعمال چند فیلتر به یک لایه، مخفی کردن نتیجه اعمال فیلتر روی لایه، جابه جایی و کپی یک فیلتر از یک Smart Object روی Smart Object دیگر را می توان نام برد. همچنین می توان ماسک فیلتری را که به صورت خودکار هنگام اعمال فیلتر روی این نوع لایه ها ایجاد می شود با قوانین حاکم بر ماسک لایه ها ویرایش کرد و تغییر داد، اما باید توجه داشت فقط فرمت های تصویری از لایه بندی حمایت می کند مثل: PSD، PDF و TIFF می توانند حالت Smart Filters را حفظ کند.

● مراحل اعمال یک Smart Filter

۱ ـ انتخاب یک لایه از نوع Smart Object در پانل لایه ها یا تبدیل لایه معمولی به لایه با راست کلیک روی آن لایه و انتخاب گزینه Convert to Smart Objectیا انتخاب گزینه Convert for Smart Filters در منوی فیلتر.

۲ ـ در صورت نیاز انتخاب قسمت دلخواهی از لایه مورد نظر به منظور اعمال فیلتر.

۳ ـ اعمال فیلتر مورد نظر.

با اعمال فیلتر و تاثیر آن در زیر لایه مورد نظر، یک ماسک لایه و در زیر آن نام فیلتر های اعمال شده دیده می شود که با کلیک روی نام هر فیلتر می توانیم آن را باز و ویرایش کنیم.

● ویرایش یک Smart Filter

۱ ـ دابل کلیک روی نام فیلتر اعمال شده در پانل لایه ها

۲ ـ در صورتی که در فهرست فیلتر های اعمال شده بالاتر از فیلتر منتخب فیلتر دیگری وجود داشته باشد، پیغامی مبنی بر نبودن امکان نمایش فیلتر هنگام ویرایش و نمایش آن پس از تاثیر فیلتر ظاهر می شود که با فعال کردن گزینه Don’t Show Again این پنجره دیگر ظاهر نخواهد شد.

۳ ـ اعمال تغییرات دلخواه روی فیلتر و تاثیر فرمان.

● تغییر مد رنگی یا عمق رنگی

در صورتی که مد رنگی یا عمق رنگی یک سند را که در آن لایه ای به صورت Smart Filter باشد تغییر دهیم، در صورتی که عمق یا مد رنگی جدید از حالت Smart Filter پشتیبانی نکند اخطاری به شکل زیر ظاهر می شود و در صورتی که گزینه Don’t Rasterize و Don’t Flatten انتخاب شود کنار نام فیلتر علامت خطری ظاهر می شود که این علامت بیانگر نبود امکان ویرایش این فیلتر در شرایط فعلی بوده و در صورتی که دوباره عمق یا مد رنگی تصویر به حالت قبلی بازگردانده شود، این علامت ناپدید خواهد شد.

علاوه بر امکان ویرایش مقادیر فیلتر در حالت Smart Filter می توانیم حالت ترکیبی آن را نیز در حالت blending mode تغییر دهیم. به این منظور به شکل زیر عمل می کنیم.

۱ ـ روی آیکون Blending Options در منتهاالیه سمت راست نام فیلتر دابل کلیک می کنیم. (در صورت نمایش پنجره اخطار آن را تائید می کنیم.)

۲ ـ در کادر محاوره ای Blending Options پس از تنظیم بزرگنمایی مناسب، مد ترکیبی دلخواه را انتخاب کرده و پس از تنظیم شفافیت دلخواه دکمه OK را برای تاثیر آن فشار می دهیم.

برای خاموش یا روشن کردن نتیجه اعمال فیلتر می توانیم در پانل لایه ها روی تصویر چشم لایه فیلتر کلیک کنیم تا فعال یا غیرفعال شود.

با درگ کردن روی یک Smart Filter و انتقال آن روی یک لایه دیگر، فیلتر مورد نظر به آن لایه منتقل و از لایه اولیه حذف می شود. در صورتی که همزمان با درگ ماوس دکمه Alt از صفحه کلید را فشار دهیم فیلتر مورد نظر به لایه مقصد کپی می شود.

برای حذف Smart Filter نیز همانند سایر لایه ها می توانیم آن را روی علامت سطل زباله موجود در سمت راست و پایین پانل لایه ها درگ و رها کنیم تا حذف شود.

● کار با ماسک Smart Filter

هنگام اعمال یک فیلتر روی یک لایه از نوع Smart Object به صورت خودکار یک لایه ماسک همراه آن در پانل لایه ها اضافه می شود که می توانیم با ویرایش این ماسک لایه، نتایج بسیار جالبی به دست آوریم. در صورتی که قبل از اعمال، فیلتر انتخابی را روی لایه Smart Object خود انجام داده باشیم، محدوده انتخاب شده به صورت ماسک لایه ظاهر می شود. این ماسک فیلتر همانند ماسک لایه های فتوشاپ و طبق قوانین حاکم بر آن قابل ویرایش و تغییر است.

هدف استفاده از این ماسک تنظیم نحوه اعمال فیلتر روی قسمت های مختلف تصویر است؛ یعنی می توانیم به کمک آن فیلتر اعمال شده را در بخشی از تصویر غیرفعال یا کم مقدار کنیم. این کار به کمک ابزار های طراحی همچون قلم مو و شیب رنگ انجام می گیرد. در حالت ماسک فقط دو رنگ سیاه و سفید و طیف خاکستری بین آنها قابل انتخاب و استفاده بوده و در نواحی سیاه ماسک فیلتر بدون اثر و در نواحی سفید فیلتر با حداکثر مقدار دیده می شود. در نواحی خاکستری نیز با توجه به غلظت رنگ سیاه در رنگ خاکستری استفاده شده، از مقدار اعمال فیلتر کاسته می شود. با انتخاب ابزار قلم مو و انتخاب اشکال جذاب به عنوان نوک قلم مو و استفاده از آن در ماسک فیلتر می توانیم نتایج بسیار جالبی را به وجود آوریم. به کمک ابزار شیب رنگ و با کمک گزینه های آن می توانیم جلوه های جالبی روی فیلترهای Smart اعمال کنیم.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.