رویترز: ژاپن و چین به نفت ایران وابسته‌اند

ژاپن و چین قصد دارند پس از اعمال تحریمهای جدید اتحادیه اروپا بر ضد شرکتهای بیمه اروپایی به واردات نفت خود از ایران ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز ، ژاپن و چین دو مشتری بزرگ نفت ایران در آسیا هستند که توانسته اند راههایی را برای ادامه واردات نفت از ایران و بیمه محموله های نفتی این کشور پیدا کنند .


اتحادیه اروپا قصد دارد از ابتدای جولای تحریمهای جدیدی را بر ضد صنعت نفت ایران اعمال کند . این اتحادیه از شرکتهای بیمه اروپایی خواسته است تا تامین پوشش بیمه محموله های نفت ایران را قبول نکنند .

بر این اساس ، کشورهای بزرگ آسیایی که به شدت به واردات نفت وابسته هستند تمایلی به قطع کامل واردات نفت از ایران ندارند و نمی خواهند به طور کامل به واردات نفت از عربستان ، لیبی و عراق وابسته شوند ، این در حالی است که وضعیت تولید نفت عراق و لیبی هیچ گونه ثبات خاصی ندارد .

بر اساس این گزارش ، شرکتهای ژاپنی توانسته اند موافقت پارلمان این کشور برای تامین بیمه مورد نیاز محموله های نفتی ایران را جلب کنند . چین نیز راهی را برای ادامه واردات نفت از ایران پیدا کرده است ولی هنوز کره جنوبی و هند نتوانسته اند راهی را برای ادامه واردات نفت از ایران از ابتدای جولای پیدا کنند .

این گزارش افزود ، منابع آگاه اعلام کردند چین و ژاپن طی ماه جولای مجموعا روزانه ۶۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد خواهند کرد .

ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود دو سوم صادرات روزانه نفت خود معادل ۱٫۴۵ میلیون بشکه را به این چهار کشور آسیایی صادر کرده است .

تا کمتر از دو هفته آینده چهار کشور آسیایی امکان دسترسی به بیمه شرکتهای اروپایی را برای محموله های نفتی ایران از دست خواهند داد . شرکتهای بیمه اروپا ۹۵ درصد بازار بیمه محموله های نفتی جهان را در اختیار دارند .

دولت هند که به تازگی از تحریمهای جدید آمریکا معاف شده است تلاشهای زیادی را برای ادامه واردات نفت از ایران انجام داده است ولی هنوز موفق نشده است .

سازمان بین المللی انرژی نیز مدعی شد میزان صادرات نفت ایران از اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و به ۱٫۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. یک مقام آگاه نیز گفت شرکت سینوپک چین خواستار دریافت روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران در ماه جولای شده است .

یک مقام ارشد نفتی چین نیز در مصاحبه با رویترز تاکید کرد اعمال تحریمهای اروپا بر ضد ایران مشکلی برای ما نخواهد بود و ایران می تواند نفت صادراتی به چین را با نفتکشهای خود به چین صادر کند .

گر چه میزان واردات نفت سینوپک چین از ایران از ابتدای آوریل افزایش داشته ولی پیش بینی می شود میزان واردات کل نفت این شرکت از ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی نسبت به سال قبل ۱۶ تا ۲۰ درصد کاهش یابد . یک مقام اگاه ژاپنی نیز گفت با توجه به تعطیلی اکثر نیروگاههای اتمی ژاپن این کشور به واردات نفت از ایران نیاز دارد و برای ماههای جولای و ژوئن روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است .

واردات نفت ژاپن از ایران طی ماه می نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است . ایران نه درصد نفت مورد نیاز ژاپن را در سال ۲۰۱۱ تامین کرده است .


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.