رویت ۱۰ گونه تازه جانوری در لرستان

۳۱فروردین۱۳،

رویت 10 گونه جدید جانوری در لرستان

 مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از رویت ۱۰ گونه تازه در استان خبر داد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، محمدحسین بازگیر در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: لرستان با ۲ میلیون هکتار عرصه جنگلی ۱۰ درصد از جنگل‎های ایران و ۲۵ درصد تنوع زیستی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: ۱۴ تالاب در سه شهرستان استان وجود دارد که از نظر زیست‎محیطی ۶٫۲۱ درصد مناطق حفاظت شده استان را شامل می‎شوند که از جمله آنها می‎توان به سفیدکوه خرم‎آباد، اشترانکوه، غار ماهی‎کور پلدختر، سفیدکوه ازنا اشاره کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: از مناطق شکار و صید ممنوع استان می‎توان به هشتادپهلو خرم‎آباد، گرین، تالاب پلدختر، قالیکوه الیگودرز، زیستگاه سمندر که بین پلدختر و خرم‎آباد قرار دارد و چهار شاخ دلفان اشاره کرد.

بازگیر اظهار کرد: زیستگاه سرکن کوهدشت، بیشه‎دالان بروجرد و تنوردر دورود از جمله مناطق مستعد برای شکار و صید ممنوع بوده که قرار است به عنوان مناطق شکار و صید ممنوع اعلام شوند.

وی بیان کرد: قبلاً به زیستگاه‎ها، جزیره‎ای نگاه نکردیم که این دید اشتباه بود، چون حیوانی مثل قوچ و میش در یک پایگاه ثابت نمی‎ماند باید به این زیستگاه‎ها نگاه شبکه‎ای داشته باشیم و هر زیستگاه با دیگر زیستگاه‎ها ارتباط دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: در بررسی‎های میدانی که سازمان انجام داد ۱۰ گونه تازه برای اولین بار در استان رویت شده که از جمله می‎توان به کاراکال اشاره کرد که در ابتدای سال تازه در منطقه پاپی دیده شد.

بازگیر گفت: از دیگر گونه‎ها می‎توان به لاک‎پشت فراتی، چرخ‎ریسک دم‎بزرگ اشاره کرد.

این مقام مسوول با اشاره به روز زمین پاک متذکر شد: در جهان یکم فروردین به عنوان این روز نامیده شده اما در ایران بخاطر ایام و تعطیلات نوروز روز دوم اردیبهشت به عنوان روز زمین پاک نام‎گذاری شده است.

وی ادامه داد: در آیین و مذهب ما به زمین اهمیت بسیاری داده شده به طوری‎که در قرآن ۵۰۰ مرتبه این کلمه آورده شده و تأکیدات بسیاری در دین به آن شده است.

بازگیر اضافه کرد: به مناسبت این هفته، سازمان برنامه‎های بسیاری را از جمله افتتاح یک سری تصفیه‎خانه و امحاء زباله در سطح شهرستان‎های استان در نظر گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: در این هفته با همکاری آموزش‎و‎پرورش و دیگر نهادهایی چون آتش‎نشانی و دانشگاه لرستان برنامه‎هایی در دست اجرا داریم.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.