رویوران: با تکرار حمله از سوی رژیم صهیونیستی، سوریه ناگزیر به پاسخ خواهد شد

۱۴ام بهمن ،

15-398.jpg

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر اقدام به حمله نظامی از سوی رژیم صهیونیستی و یا هر کشور و گروه دیگری تکرار شود سوریه ناگزیر به پاسخ خواهد شد.

حسن رویوران، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ حمله رژیم صهیونیستی به یک مرکز پژوهشی در سوریه، اظهار کرد: تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه، تجاوز به حریم یک کشور مستقل است و به لحاظ حقوق بین‌الملل و قوانین منشور سازمان ملل متحد محکوم است و علی‌القاعده سوریه حق پاسخ مشروع در مقابل این تجاوز را دارد.

او با بیان این که اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به یک کشور مستقل، رفتار تازهی نیست، گفت: رژیم صهیونیستی یک عنصر تجاوزگر در منطقه است و به اغلب کشورهای منطقه حمله کرده از جمله عراق، لبنان، فلسطین و … حمله کرده است. آن چه که تعجب‌برانگیز است این که آمریکا از این اقدام حمایت کرده است و حمایت آمریکا نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا حملات خود را انجام می‌دهد.

رویوران گفت: متاسفانه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت در این باره سکوت کرده‌اند در حالی که آن‌ها باید صلح و امنیت بین‌الملل را تضمین و به طور قاطع از هرگونه جنگ‌طلبی جلوگیری کنند. این مساله نشان می‌دهد این سازمان‌ها در اختیار اهداف کشورها و قدرت‌های بزرگ علیه قدرت‌ها و کشورهای کوچک می باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه برای دور کردن فضای گفت‌وگو میان دولت سوریه و معارضه حقیقی نیست؟ گفت: غرب به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای منطقه بر روی معارضه حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند اما معارضه توان لازم را در تحریک ارتش سوریه نداشته است و از این رو اسراییل وارد عمل شده است که این نشان دهنده ضعف معارضه و کشورهای حامی آن در منطقه و دنیاست.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: البته اقدام رژیم صهیونیستی می‌تواند به نوعی به لحاظ معنوی مخالفان دولت سوریه را تقویت کند که به نوعی بگوید در کنار مخالفان می باشند چرا که در هفته‌های اخیر مخالفان به لحاظ نظامی دچار ناکامی‌های متعدد شدند.

رویوران در پاسخ به این که با توجه به شرایط فعلی سوریه و پرهیز آن از باز کردن جبهه‌های خارجی،‌ اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به این کشور سبب نمی‌شود که کشورهای دیگر در منطقه به دنبال تکرار چنین اقداماتی باشند؟ اظهار کرد: قطر و عربستان بعید است که دست به چنین اقداماتی بزنند اما در مورد ترکیه احتمالاتی وجود دارد. نصب موشک‌های دفاعی پاتریوت در این کشور می‌تواند شک‌برانگیز باشد. اما من تصور می‌کنم مشکلات داخلی ترکیه به حدی بسیار است که اجازه چنین اقدامی را به این کشور نخواهد داد. انفجار در مقابل سفارت آمریکا در اعتراض‌ به نصب موشک‌های پاتریوت نشان دهنده مخالفت‌های شدید در این کشور در واکنش به نزدیک شدن ترکیه به آمریکا و حرکت در مسیر اهداف قدرت‌های بزرگ است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به واکنش کشورهایی ایران و روسیه به حمله رژیم صهیونیستی به سوریه، اظهار کرد: ایران با محکوم کردن این اقدام حمایت کامل خود را از سوریه اعلام کرده است و روسیه هم همین‌طور و با چنین مخالفت‌هایی بعید است چنین اقداماتی تکرار شود.

او در پاسخ به این که در صورت تکرار چنین اقداماتی از سوی رژیم صهیونیستی، آیا سوریه به آن‌ها پاسخ خواهد داد؟ گفت: سوریه در شرایطی نیست که یک جبهه خارجی همزمان با جبهه داخلی که علیه دولت وجود دارد باز کند. در عین حال معتقدم سوریه توان پاسخ دادن به چنین اقداماتی را در صورت تکرار آن دارد و چنان چه این اقدام تکرار شود ناگزیر به پاسخ خواهد بود.

رویوران در پاسخ به این که چرا رژیم صهیونیستی دست به چنین اقدامی زده است؟ آیا این اقدام ناشی از فضای داخلی اراضی اشغالی است یا تحت تاثیر تحریک کشورهایی مثل آمریکا؟ گفت: با انتخابات اسراییل و پیروزی نتانیاهو بعید می‌دانم که این رژیم از بحرانی که در آن گرفتار است خارج شده باشد بلکه عمیق‌تر هم شده است. بسیاری از کارشناسان خارجی معتقدند هرگونه ائتلاف برای تشکیل کابینه در اسراییل کاملا ناپایدار است و کم‌تر از یک سال دوام خواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: نتانیاهو سعی دارد با امنیتی کردن شرایط، زمینه را برای تشکیل کابینه فراهم کند البته بحران در اسراییل نه تنها ناشی از فضای داخلی آن بلکه ناشی از بیداری اسلامی است چرا که اسراییل نگران از محاصره شدن در میان گروه‌های اسلامی در منطقه است و سعی دارد با بعضی دخالت‌ها فشار را از خود کم کند.

وی گفت: اسراییل سعی دارد با حمایت از معارضه، فضا را به نفع خود سازد اما چنین مساله‌ای حتی از سوی کشورهای غربی قابل تصور نیست چرا که آن‌ها نیز می‌دانند که مشکل سوریه تنها با گفت‌وگو میان دولت و معارضه حل می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.