ریشه تعلل در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی کجاست؟

۱فروردین ۱۳،

به گزارش خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، تعلل در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی این‌روزها به معضلی در دانشگاه تبدیل شده به طوری که کم‌کاری در مورد آن از سوی برخی مسئولان دانشگاهی به عینه دیده می‌شود، معتقدیم به تعویق انداختن این امر با توجه به قرار گرفتن کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به صلاح نخواهد بود.

برپایی گفتمان‌های دانشجویی امری است که رهبر معظم انقلاب سال‌هاست در دیدارهای گوناگون خود با دانشجویان، اساتید و دانشگاهیان بر آن تاکید داشته‌اند.

ایشان در فرازی از صحبت‌های خود در جمع نخبگان کشوری می‌فرمایند: «صاحبان فکر باید بتوانند اندیشه خود را در محیط تخصّصى، بدون هوچیگرى، بدون عوام‌فریبى و جنجال تحمیلى و زیادى مطرح کنند و آن نقّادى شود؛ یک وقت به‌طور کامل رد خواهد شد، یک وقت به‌طور کامل قبول خواهد شد، یک وقت هم در نقّادى اصلاح خواهد شد و شکل صحیح خود را به‌دست خواهد آورد. این اتّفاق باید بیفتد.»

ایشان در دیدار با نخبگان علمی کشور تاکید کرده‌اند: «بنده گفتم کرسى آزادفکرى را در دانشگاه‌ها به وجود بیاورید. خوب، شما جوانها چرا به وجود نیاوردید؟ شما کرسى آزادفکرى سیاسى را، کرسى آزاد فکرى معرفتى را تو همین دانشگاه تهران، تو همین دانشگاه شریف، تو همین دانشگاه امیرکبیر به وجود بیاورید. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد. حق اینجورى نمایان نمیشود که کسى یک انتقادى را پرتاب بکند. اینجورى که حق درست فهمیده نمیشود. ایجاد فضاى آشفته‌ى ذهنى با لفاظى‌ها هیچ کمکى به پیشرفت کشور نمی‌کند.»

با توجه به اتمام حجت مقام معظم رهبری نسبت به گفتمان دانشجویی آیا به راستی فضای گفتمان و مباحثه پیرامون مسائل سیاسی و معرفتی آنگونه که مد نظر است از سوی‌ مسئولان دانشگاه‌ها و دانشجویان صورت می‌گیرد؟ و به راستی موانع بر سر برگزاری تریبون‌های آزاد فکری در محیط‌های دانشگاهی چیست؟

**ترس مسئولان دانشگاه‌ها از گفت‌‌وگوهای دانشجویی

برخی فعالان دانشجویی معتقدند که محافظه کاری مدیران دانشگاه اجازه تشکیل و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را نمی‌دهد و این یکی از مهمترین‌ موانع بر سر تحقق این مسئله عنوان شده است و این در حالی است که فرمان اجرای کرسی‌های آزاد اندیشی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان کسی که نسبت به تمام زوایای اجتماعی، ‌سیاسی، ‌فرهنگی و … اشراف کامل دارد صادر شده است و کسانی در دانشگاه خود را نسبت به کشور و دانشگاه دلسوز تر از ایشان قلمداد می‌کنند.

**شرکت در کرسی‌های آزاد اندیشی جزو موارد مجرمانه نیست

برخی دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تفکر مخالف دارند با این رویکرد که فضای آزادی بیان در دانشگاه وجود ندارد، از شرکت در کرسی‌ها امتناع می‌کنند و لذا مسئولان دانشگاهی باید با ایجاد یک جریان فکری به دانشجو القا کنند که شرکت در کرسی‌ آزاد اندیشی جزو موارد مجرمانه نیست که البته این به معنی بی‌ضابطه بودن کرسی‌ها نیز نبوده و شرکت کنندگان باید بدانند که برگزاری کرسی‌ها در چارچوب اصول قابل اجراست.

**عدم درک صحیح دانشجویان از برگزاری‌کرسی‌ها

از جمله موانع بر سر برگزاری کرسی های آزاداندیشی عدم درک درست دانشجویان نسبت به هدف و ضرورت کرسی‌ها است و تا دانشجویان به ماهیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی واقف نشوند، نمی‌توان یک کرسی را به درستی برگزار کرد. چرا که عده‌ای فکر می‌کنند کرسی‌های آزاداندیشی فضایی است که می‌توانند با هوچی‌گری در آن مباحث بی‌ربطی را عنوان کنند.

 **جنجال آفرینی به جای گفتمان منطقی

یکی دیگر از مسائلی که باید در برگزاری کرسی‌ها به آن توجه کنیم، این است که این هم اندیشی میان عده‌ای جوان دانشگاهی با سلایق مختلف و مملو از نشاط برگزار می‌شود و دانشجویان باید در برگزاری آن منطق را به عنوان یک اصل در نظر بگیرند و در این جلسات از هر گونه هیاهو و جنجال بپرهیزند و تا نظر مخالف را می‌شنوند، بدون تعقل و به کارگیری منطقی خاص دست به رفتاری نزنند که در خور کرسی‌های دانشجویی نیست.

**گفتمان ادبی در کرسی‌های آزاد اندیشی

مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان به آنان می‌فرمایند: «جمهورى اسلامى آزادى را به معناى حقیقى کلمه وارد جامعه ما کرد؛ اما استفاده از آزادى ادبى دارد. ما ادب استفاده از آزادى را هم باید یاد بگیریم و یاد بدهیم. این هم وظیفه جمهورى اسلامى است. عدّه‌اى به نام آزاداندیشى مرزهاى فضیلت و حقیقت را لگدکوب کرده‌اند و به نام آزاداندیشى و نوآورى، همه اصول مقدّس حقیقى را نادیده گرفته یا تحقیر و یا مسخره کرده‌اند.»

 با این همه ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها هر روز بیشتر احساس می‌شود تا جایی که اهمال مسئولان دانشگاه‌ها در اجرای آن با هیچ بهانه‌ای توجیه پذیر نیست و از سوی دیگر دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نیز به عنوان متولیان برگزاری کرسی‌ها باید اهتمام بیشتری نسبت به این مسأله داشته و با برخی نامهربانی‌ها از سوی روسای دانشگاه‌ها دلسرد نشده و کار کرسی‌ها را به تعویق نیندازند.

گزارش: معصومه رضاییان


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.