رییس مرکز تحقیقاتی المهدی: بیش از ۲ هزار آیه قرآن درباره مطالب علمی است

رییس مرکز تحقیقاتی المهدی با بیان این‌که «بیش از ۲ هزار آیه در قرآن راجع به مطالب علمی است» گفت: نظریه‌پردازی‌های علمی قرآن می‌تواند زمینه‌های تحقیق و پژوهش برای دانشجویان و پژوهشگران باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تبریز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی در نشست نظریه‌پردازی‌های علمی قرآن که در مصلای تبریز برگزار شد، خاطر نشان کرد: قرآن کتاب هدایت‌ و سعادت بشر است که برای ساماندهی زندگی انسان نازل شده است و بخشی از آیات این کتاب یعنی بیش از ۲ هزار آیه به مطالب علمی اشاره دارد.

وی با اشاره به این‌که «بخشی از این آیات تحت عنوان اشارات علمی قرآن یاد می‌شوند» گفت: این آیات توجه انسان را به طبیعت جلب می‌کند و حس کنجکاوی او را بر می‌انگیزد تا مطالعه بیشتری در این زمینه‌ها داشته باشد.

رضایی اصفهانی افزود: یکی از علل رشد علمی مسلمانان در چند قرن اول این بود که قرآن مسلمانان را به تفکر و تعقل در طبیعت دعوت کرده است.

این عضو هیات علمیه جامعهالمصطفی العالمیه با بیان این‌که «بخشی دیگر از آیات قرآن کریم با عنوان شگفتی‌های علمی قرآن مطرح هستند» خاطرنشان کرد: این آیات واقعیت‌هایی را از نظر علمی برای انسان بیان می‌کند همچون حرکت کوه‌ها و حرکت زمین این مطالب اعجاز نیست اما جزء آیات علمی شگفت‌انگیز است.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از آیات قرآن مربوط به اعجازهای علمی است، یعنی قرآن مطالبی را بیان می‌کند که قبل از آن کسی آنها را نگفته است همچون زوجیت عام موجودات این خبر غیبی است که قرآن از آن خبر داده است.

رییس مرکز تحقیقاتی المهدی در ادامه با بیان این‌که «نظریه‌پردازی‌های علمی قرآن در بخشی از آیات این کتاب آسمانی مطرح شده است» تصریح کرد: قرآن کریم برخی از این مطالب و حقایق علمی را بیان کرده که قبل از آن هنوز علم و کشفیات علمی درباره آنها چیزی نگفته است بنابراین این آیات می‌تواند زمینه‌های تحقیق و پژوهش برای دانشجویان و پژوهشگران باشد و نگاه ما را به قرآن عوض کند.

رضایی اصفهانی تاکید کرد: باید نظریه‌های علمی قرآن را دربیاوریم و آنها را به عنوان موضوع پژوهش به جهان عرضه کنیم، چرا که قرآن حقایق علمی فراوانی را بیان داشته که تحقیق در زمینه‌ی آنها می‌تواند ما را در عرصه علمی چند گام به پیش ببرد.

وی یادآور شد: نظریه‌های علمی در حوزه علوم طبیعی همچون وجود موجودات زنده در آسمان‌ها و زمین، حقایقی در زمینه‌ی زیست‌شناسی همچون گفتگوی حضرت سلیمان با مورچه و هد‌هد، در حوزه پزشکی و تاثیر امور معنوی در درمان بیماری‌ها و رشد امور اقتصادی در رشته‌های دیگر در آیات قرآن کریم بیان شده است که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.

این عضو هیات علمیه جامعهالمصطفی العالمیه با اشاره به این‌که «در حوزه علوم انسانی نظریه‌پردازی‌های علمی زیادی در قرآن مطرح شده است» گفت: اگر به این مسائل توجه کنیم و قرآن را با یک نگاه دیگر بخوانیم می‌توانیم نکات علمی خوبی را برداشت کنیم و علم را در جوامع اسلامی چند گام به پیش ببریم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.