رییس پلیس فتای ناجا: آمریکا باید در پرونده حمله هکری به شرکت نفت پاسخ دهد

خبرگزاری آریا- سردار کمال هادیانفر گفت: آمریکا در پرونده حمله هکری به شرکت نفت ایران، باید درباره مالکان IPهای استفاده شده، پاسخ دهد.
به گزارش خبرنگار اتظامی آریا، سردار کمال هادیانفر در حاشیه همایش روسای پلیس فتای سراسر کشور، در جمع خبرنگاران گفت: ۱۵ ماه از عمر پلیس تخصصی فتا می‌گذرد و ما در این مدت شاهد رشد تصاعدی جرایم در فضای مجازی بوده‌ایم به نحوی که در سال ۸۹ که وظیفه رسیدگی به جرایم در حوزه اینترنت بر عهده پلیس آگاهی ناجا بود، ۱۰۳۵ فقره پرونده در این خصوص تشکیل شد که از این میان ۳۲۰ فقره پرونده کشف شدند.
وی ادامه داد: در سال ۹۰ میزان رشد وقوع به ۴۰۰۹ فقره پرونده افزایش یافت و این در حالیست که میزان کشف پرونده‌ها در سال گذشته به ۵۷ درصد رسید.
هادیانفر با اشاره به فعالیت ۱۵ ماهه پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات می‌گذرد، اظهار داشت: ۵۳۲۴ فقره پرونده در این پلیس تشکیل شده که طی آن میزان کشفیات به ۶۰ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه پلیس فتا مشکلی در تخصص پرسنل و کارکنان ندارد، بلکه مشکل اصلی موانعی است که در کشور وجود دارد، در این موانع گفت: این موانع در مورد میزان دسترسی‌هاست که با هماهنگی‌های انجام شده این مشکلات در حال مرتفع شدن است.
وی افزود: کاهش بروکراسی موجب افزایش کشف تا سطح ابلاغی ۸۰ درصد می‌شود.
هادیانفر بیشترین جرایم در حوزه اینترنت را برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی با ۴۸٫۵ درصد را بیشترین جرم در فضای مجازی دانست.
هادیانفر همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با بانک مرکزی، تصریح کرد: در این جلسات هشدارهای لازم در خصوص درگاه‌ها و حفره‌های امنیتی بانک‌ها به روسای بانک‌ها رسما ابلاغ شده است.
هادیانفررتبه بعدی جرائم فضای سایبر را  جرایم اجتماعی، فرهنگی و دینی دانست و اظهار داشت: بیشترین رصد پلیس در این حوزه است.
رییس پلیس فتای ناجا افزود: باید توجه داشته باشیم که تغییر باورهای دینی جوانان یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی دشمنان در فضای مجازی است.
وی با بیان اینکه منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، گفت: اما پلیس به دنبال مجرمان است و کسانی که در این فضا به ارتکاب جرایم مبادرت کنند، حتما با آنان برخورد خواهد شد.
هادیانفر به رصد سایت‌های فروش داروهای غیر مجاز که بعضا کشنده هستند نیز، اشاره کرد و ادامه داد: افراد برای سودجویی اقدام به فروش داروهای غیرمجاز و غیربهداشتی در شبکه‌های اینترنت می‌کنند که اساسا این عمل غیرمجاز بوده و هیچ مجوزی برای آنان صادر نشده است. رییس پلیس فتای ناجا به انجام عملیات “پانک‌آ” که با حضور ۷۴ کشور در حوزه فروش داروهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت: این عملیات که در عرصه بین‌الملل برگزار شد، یکی از عملیات‌های بزرگ مشترک بود که در رنکینگ اینترپل نیز پلیس فتای ایران جزء برترین کشورها انتخاب شد.
به گفته وی، در حال حاضر پلیس فتا با هماهنگی اینترپل در صدد طرح‌ریزی عملیات مشترک “پانک‌آ ۵ ” است.
هادیانفر در مورد آخرین وضعیت حمله سایبری به شرکت نفت نیز گفت: پلیس فتا پس از چند روز از ورودش به این پرونده توانست درگاهی را که این تیم هکر از طریق آن به شرکت نفت ورود پیدا کرده بود را شناسایی کند اما نکته قابل توجه آن است که IP این هکرها از طریق provider آمریکایی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه پلیس با هماهنگی مقام قضایی از آمریکا درخواست کرده است که مالک IPهای هکرهای حمله‌کننده به شرکت‌ نفت را معرفی کند، گفت: این اقدام پلیس ایران کاملا رسمی است اما آمریکا تا این لحظه در قبال این درخواست رسمی سکوت کرده است.
رییس پلیس فتای ناجا در ادامه با اشاره به پرونده‌ای دیگر در خصوص سرقت اطلاعات، گفت: فردی در خارج از کشور اقدام به طراحی بدافزاری کرده بود که این فرد در خارج از کشور اقدام به شناسایی مجرمانی در داخل کشور کرده بود.
هادیانفر با بیان اینکه این فرد برنامه طراحی شده خود را از طریق میل به همدستانش در ایران ارسال کرده بود، افزود: این برنامه در کافی‌نت‌ها نصب و مردم با مراجعه به کافی‌نت‌ها، اطلاعات خود را ناخواسته در اختیار این افراد قرار می‌دادند.
وی با بیان اینکه این برنامه اساسا برای سوء استفاده از اطلاعات افراد طراحی شده بود، گفت: اطلاعات مردم آنلاین به خارج از کشور ارسال می‌شد.
وی با بیان اینکه تاکنون دو هزار User و pasword افراد برای فردی که در خارج از کشور است، ایمیل شده است، گفت: اطلاعات بانکی مال‌باختگان به صورت مرحله‌ای در اختیار مجرمان در داخل کشور قرار داده می‌شد و از آنان سوء استفاده می‌شد.
به گفته هادیانفر، مردم نباید به کافی‌نت‌ها اعتماد کنند.
وی در خصوص ویروس madi که عوامل آمریکایی مدعی شده بودند که این ویروس از سوی ایران طراحی شده است، گفت: شرکت کلبرسی این ویروس را شناسایی و عنوان کرده است که این ویروس نیز به ایران حمله کرده است.
وی با طرح این سوال که این ویروس توسط چه کسی تولید شده است گفت: اساسا این شیوه ویروس‌نویسی در ایران نیست و اینکه چرا در این ویروس از زبان فارسی استفاده شده است نیز مبهم است.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ آسیب و گزارش جدی در مورد ضربه زدن این ویروس به سامانه‌های کشور دریافت نشده است، گفت: اساسا کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل نسبت به تولید این گونه ویروس‌ها اقدام می‌کنند و استفاده برنامه‌نویسان از زبان فارسی نیز جای سوال دارد.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های اولیه این اطلاعات به سرورهای کانادایی منتقل می‌شود، اما ممکن است از VPNهای کانادایی استفاده شده باشد و کشور مقصد کانادا نباشد.  


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.