رژیم گیاه خواری مضر یا مفید؟

اگر تصمیم دارید گیاه‌خوار شوید و سفره خانواده را به این سمت سوق دهید و یا اگر حتی در حال حاضر گیاه‌خوار هستید بهتر است در مورد فواید و یا مضرات آن بیشتر بدانید.

 

 sabzijat

 

 

 

جالب است بدانید که رژیم گیاه‌خواری بیشتر مورد توجه جوانان است در حالی که اگر آنها گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کنند و به جای آن سیب‌زمینی سرخ کرده، ‌چیپس و نوشابه را جایگزین کنند رژیم غذایی چندان سالمی نخواهند داشت.

 

رژیم گیاهخواری شامل غلات،حبوبات،لوبیا،آجیل،دانه ها ،میوه ها وسبزیجات می شود و همه این مواد دارای ویتامین c و فیبر است.

 

کمبود پروتئین:

 

یکی از معایب رژیم گیاهخواری کمبود پروتئین است. افراد گیاهخوار باید در رژیم غذایی خود از آجیل،تخم مرغ،لوبیا و حبوبات به مقدار زیاد استفاده کنند تا به پروتئین کافی به بدن انها برسد. گوشت منبع اصلی پروتئین است که گیاهخواران از خوردن آن اجتناب می کنند به همین دلیل بدن آنها با کمبود پروتئین مواجه می شود.

 

کمبود مواد معدنی:

 

میزان مواد مغذی و مواد معدنی موجود در بدن افراد گیاه‌خوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت بود و اکثریت آنها حتی از دریافت موادغذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره هستند این افراد غالبا دچار کمبود ریبوفلاوین (نوعی ویتامینB)، ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم و سلنیوم می‌شوند. حتی پس از آنکه محققان مکمل‌های غذایی را به رژیم روزانه آنها افزودند، درصد کلسیم و سلنیوم بدن آنها به حد طبیعی نرسید.

 

نکته: اما با توجه به معایب این نوع رژیم غذایی باید توجه داشت که :براساس یک مطالعه انجام شده، رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری خطر سکته قلبی و مغزی را برای افرادی که بیماری‌های قلب و عروق دارند کاهش می‌دهد. اما توصیه این نوع رژیم غذایی حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.