رژیم صهیونیستی دچار بحران جدی شده است/با همه اقتدارمان از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز برگزار شد.

پیروزی سوسیالیست ها در فرانسه
رامین مهمانپرست در این نشست خبری درباره پیروزی سوسیالیست ها در فرانسه و برنامه های وزارت امور خارجه برای بهبود روابط کشورمان با این کشور گفت: نوع ورود فرانسه در مسایلی مانند تحولات خاورمیانه، مسایل افغانستان، نوع برخوردی که با منافع ملت ما داشت و سیاست های اشتباهی که نتیجه پیروی از سیاست های آمریکایی بود و نقش مستقل مردم فرانسه را کم رنگ می کرد، موجب نارضایی مردم فرانسه شد و آنان احساس می کردند بر اثر این سیاست ها منافعشان به خطر افتاده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تغییر در دولت حاکم در فرانسه شاهد تغییر رویکرد مقامات جدید این کشور وجبران اشتباهات سیاسی گذشته باشیم.

مهمانپرست گفت: ظرفیت های بسیاری برای همکاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد به ویژه روابط دیرینه ای که میان ما و فرانسه وجود دارد ایجاب می کند از همه ظرفیت ها به خوبی بهره برداری کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم این تغییر دولت و تغییر رویکردهایی که پیش خواهد آمد موجب استفاده از این ظرفیت ها در جهت روابط بهتر دو کشور شود.

امنیت افغانستان و کشورهای منطقه
سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به خبرنگاری درباره انتقاد جمهوری اسلامی ایران از امضای تفاهم‌نامه استراتژیک میان افغانستان و آمریکا و اینکه پارلمان افغانستان ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده است، و پاسخ ایران در این زمینه گفت: درباره افغانستان و پیمانی که میان این کشور و امریکا امضا شد قبلا هم موضع رسمی خود را اعلام کردیم و نگرانی خود را از این قرارداد که ابهامات زیادی دارد به اطلاع مقامات افغانستان رساندیم.

وی افزود: طبیعی است که صلح و ثبات و امنیت در افغانستان برای ما اهمیت بالایی دارد زیرا امنیت افغانستان با امنیت کشورهای منطقه و امنیت کشور ما گره خورده است و هر نوع بی‌ثباتی یا ناامنی در افغانستان می‌تواند بر امنیت کشور ما تاثیر بگذارد.

مهمانپرست گفت: ما علت اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای منطقه به ویژه افغانستان را حضور نیروهای خارجی، آمریکایی و متحدان امریکا می‌دانیم و فکر می‌کنیم کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که ذی‌نفع هستند می‌توانند نقش مؤثرتری در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان داشته باشند.

وی افزود: حتما کشورهای منطقه بیشتر از وجود امنیت در افغانستان بهره‌مند خواهند شد تا کشورهایی که از هزاران کیلومتر دورتر برای کشورهای منطقه ما طراحی می‌کنند و با حضور نظامی و امنیتی خود مشکلات زیادی در منطقه ایجاد کردند.

مهمانپرست گفت: ابراز نگرانی ما از این پیمان برای امنیت و ثبات افغانستان است که آن را از امنیت منطقه و کشورمان جدا نمی‌دانیم.

حمایت از تمامیت ارضی عراق
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع رسمی کشورمان در حمایت از تمامیت ارضی عراق و حاکمیت ملی در این کشور گفت: طبیعی است بحثی که به مسائل داخلی عراق مربوط می‌شود فکر می‌کنیم باید در مجموعه نظامی که در داخل عراق وجود دارد بررسی و پیگیری شود.

وی افزود: فکر می‌کنیم هر نوع مساله‌ای که بخواهد تمامیت ارضی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد، اقدام نادرستی است و می‌تواند تاثیرات منفی بر وضعیت امنیتی منطقه بگذارد.

مهمانپرست گفت: موضع مشخص ما حمایت از تمامیت ارضی عراق است.

انتخابات پارلمانی در سوریه
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخابات پارلمانی در سوریه گفت:برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه، دومین گام دولت این کشور در مسیر اصلاحات است.

وی افزود: مشارکت مردم سوریه در این انتخابات نشان دهنده فهم بالای آنها برای حل و فصل مسایل داخلی خود از طریق مسالمت آمیز و فضای سیاسی است.

مهمانپرست ادامه داد: توصیه ما به جامعه جهانی، کشورهای مختلفی که در بیرون منطقه حضور دارند و نیز کشورهای منطقه، این است که از اقدامات آقای کوفی عنان نماینده سازمان ملل حمایت کنند و اجازه دهند در فضایی مسالمت آمیز از اصلاحات درستی که صورت می گیرد حمایت شود و ثبات و امنیت به سوریه بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر برخی جریانات مخالف در داخل سوریه در این انتخابات شرکت نکردند آن را مایه تاسف می دانیم و فکر می کنیم مشارکت همه گروه ها و همراه شدن در این فرایند ملی و مطالبات حداکثری جامعه سوریه، می تواند خواسته‌های همه بخش‌ها را محقق کند و این گروه ها باید از مسیر درست وارد فرایندی شوند که اصلاحات کامل شود.

مهمانپرست افزود: اقدام کشورهایی را که فکر می کنند کمک کردن به مسلح شدن گروه ها در داخل سوریه، آنها را به منافع خودشان نزدیک می کند اشتباه می دانیم و توصیه می‌کنیم به جای ارسال سلاح و دامن زدن به جنگ های داخلی و درگیری ها در داخل سوریه، آنها هم به این فرایند ملی و خواست جامعه بین المللی بپیوندند و اجازه دهند از مسیر درست و همراه شدن با گام های اصلاحات، مردم به خواسته های خودشان برسند.

تبریک ریاست جمهوری پوتین
مهمانپرست درباره حضور پوتین در ریاست جمهوری روسیه و نحوه روابط ایران و روسیه گفت: شروع به کار دولت جدید و آقای پوتین را به عنوان رئیس جمهور جدید به مردم روسیه و آقای پوتین تبریک می‌گوییم و امیدواریم شاهد توسعه بیش از پیش روابطمان در همه عرصه با روسیه باشیم.

وی افزود: ظرفیت های بسیار بالایی میان دو کشور وجود دارد که ایجاب می کند ما بتوانیم از همه ظرفیت ها به خوبی بهره بگیریم.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: انتظار داریم با حضور روسیه در عرصه های مختلف منطقه ای و بین المللی، در دوران جدید شاهد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه و در سطح بین المللی باشیم.

مهمانپرست افزود: قطعا روسیه توانایی تاثیرگذاری را در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و سطح بین المللی دارد و همکاری های منطقه ای و رایزنی های دوجانبه ما با روسیه می‌تواند در این مسیر مؤثر باشد.

بحران در رژیم صهیونیستی
در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اختلاف سران رژیم صهیونیستی بر سر موضوع هسته‌ای ایران گفت: آنچه می‌توانیم به لحاظ سیاسی مطرح کنیم این است که رژیم صهیونیستی دچار بحران جدی شده است.

وی افزود: تحولات بیداری اسلامی در منطقه وضع بسیار بدی برای این رژیم فراهم کرده است که نه در درون آرامش دارد و نه در بیرون.

مهمانپرست گفت: احساس بی تاثیربودن و ذلتی که بر رژیم صهیونیستی حاکم شده مقامات این رژیم را وادار کرده است که به برخی کارهای تبلیغاتی دست بزنند.

مهمانپرست افزود: این حرف هایی که دائم می زنند یکی می گوید حمله کنیم، دیگری می گوید الان حمله نکنید و صبر کنید و آن یکی می گوید به خاطر شما کمی عقب می‌اندازیم، همگی بازی های تبلیغاتی و جنگ روانی است و می خواهند بگویند ما هستیم و تاثیر داریم.

وی ادامه داد: هیچ کس به این اظهارات توجهی نمی کند چون تاثیری ندارند و در آینده هم فکر نمی‌کنم مردم فلسطین اجازه دهند که کسی در سرزمینشان بخواهد تصمیم بگیرد منطقه را به خطر بیندازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای تعیین چارچوب همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی با این سازمان مذاکره می کنیم.

همکاری های دوجانبه با آژانس بین المللی انرژی اتمی
رامین مهمانپرست در این نشست خبری درباره اظهارات آمانو برای امکان بازدید از پارچین و بیانیه پنج عضو شورای امنیت در این باره افزود: بحث مطرح میان نمایندگان کشورمان با مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط به همکاری های دوجانبه خواهد بود.

وی گفت: به عنوان عضو آژانش که تاکنون با عمل به تعهداتش، بیشترین همکاری را با این سازمان داشته است می خواهیم از حقوقمان بهره مند شویم و آژانس موظف به کمک در مسائل فنی است تا از دانش هسته ای برای اهداف صلح آمیز بهتر استفاده کنیم.

مهمانپرست افزود: طبیعی است که در این همکاری ها، هم ما انتظاراتی داریم و هم آنان ممکن است پرسش ها و ابهاماتی داشته باشند که این مذاکرات برای تعیین چارچوبی به منظور همکاری هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر در مجموعه ای کلی، ترتیبی داده شود تا هم ما را برای بهره مندی از حقوقمان مطمئن کند و هم پاسخ ابهامات و پرسش های آژانس را بدهد زمینه بسیار خوبی برای ادامه همکاری ها خواهد بود.

وی با بیان این که همواره آمادگی خود را برای مذاکره با مسئولان آژانس اعلام کرده و قبلا هم مذاکرات بسیاری داشته ایم افزود: برخی نظرات آمانو نشان دهنده ابهامات آنان در برخی زمینه هاست که در چارچوب کلی که به توافق برسیم برای رفع ابهامات اقدام خواهد شد.

مهمانپرست گفت: در طرح مدالیته ای که قبلا با آژانس به توافق رسیدیم با عمل به تعهداتمان و پاسخگویی به پرسش های آنان، ابهامات را رفع کردیم اما آژانس به تعهداتش عمل نکرد و پرونده ما در مسیر طبیعی قرار نگرفت.

جزایر سه گانه متعلق به ایران بوده، هست و خواهد بود

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارنظرهای برخی درباره جزایر سه گانه گفت: درباره کشورهای منطقه و اظهارنظر هایی که در موضوع جزایر سه گانه داشته اند، موضع ما کاملاً مشخص است.

وی افزود: این جزایر متعلق به ایران بوده،هست و خواهد بود و با همه اقتدارمان از تمامیت ارضی خود دفاع و از حق حاکمیت ملی خوداستفاده خواهیم کرد و به هیچ کس هم اجازه نخواهیم داد در مورد بخش هایی از کشورمان حرف های نسنجیده مطرح کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنها بهتر است به جای این گونه اظهار نظرهای نسنجیده وارد فضای همکاری شوند و از فرصت بهره مند شدن از ظرفیت های همکاری دو جانبه، بیشتر استفاده کنند.

مهمانپرست با بیان اینکه ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه توطئه ای صهیونیستی است افزود: مقامات کشورهای منطقه باید با هوش و درایت متوجه این توطئه شوند، در این بازی ها اسیر نشوند و در زمین فتنه هایی که دشمنان اسلام طراحی کرده اند وارد نشوند.

وی گفت: فکر می کنیم کشورهای منطقه ظرفیت های بسیار بالایی برای همکاری دارند و می توانیم با کمک همدیگر بهترین شرایط را برای ثبات، امنیت و توسعه کشورهای منطقه فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تحولات و بیداری اسلامی در منطقه به شدت منافع رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم به ویژه آمریکا را به خطر انداخته و طبیعی است که آنها طراحی کنند و به اختلاف میان کشورهای منطقه دامن زنند تا موضوع اصلی یعنی وضع نابهنجار رژیم صهیونیستی، تغییر وضع پیدا کند .

مهمانپرست گفت: البته درک این وضع به هوش و درایت نیاز دارد که امیدواریم شاهد به کارگیری این هوش و درایت از مقامات کشورهای منطقه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود درباره خبرهایی پیرامون حضور گروهک تروریستی منافقین در خاک جمهوری آذربایجان گفت: بحث گروهک تروریستی منافقین کاملاً روشن و موضع کشور ما درباره آن نیز مشخص است.

آقای مهمانپرست افزود: این گروهک پرونده سیاهی در جنایت علیه ملت ما داشته و ۱۶ هزار نفر از مسئولان و مردم ما را هدف ترور قرار داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، گروهک یاد شده در ایامی که در عراق مستقر بود جنایات زیادی در این کشور مرتکب شد که نفرت و بیزاری مردم و دولت عراق از حضور آنها در این کشور کاملاً قابل مشاهده است.

مهمانپرست تصریح کرد: اگر بخواهد دوباره طرحی صهیونیستی و آمریکایی دنبال شود و بر اساس آن اعضای گروهک تروریستی منافقین بخواهند در کشورهای همسایه ما مستقر شوند طبیعی است که ما حساسیت بسیار بالایی درباره حضور آنها در کشورهای اطراف داریم و به شدت به این مسئله واکنش نشان خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: انتظار ما این است که کشورهای منطقه متوجه حساسیت بالای ما به حضور گروه های تروریستی در خاک خود باشند و اقدامی که می تواند تبعات منفی داشته باشد و روابط خوب کشور ما را با آنها دچار خدشه کند انجام ندهند.

طرح راهبردی خط لوله نفتی امارات از تنگه هرمز
سخنگوی وزارت امور خارجه، صدور نفت امارات را به شرط رعایت نکات زیست محیطی قابل پذیرش دانست.

رامین مهمانپرست در نشست خبری درباره اظهارات وزیر نفت امارات برای اجرای طرح راهبردی خط لوله نفتی این کشور از تنگه هرمز گفت: اقدام امارات برای صدور نفت از مسیرهای مختلف تا جایی قابل پذیرش است که به محیط زیست منطقه آسیب نزند و در محدوده تصمیمات این کشور باشد.

وی افزود: هر جا مشکلی از نظر آسیب وارد شدن به مسائل مربوط به کشورهای منطقه ایجاد شود در چارچوب مذاکرات مطرح می‌شود و سعی می‌کنیم ابهامات و اشکالات را منتقل و رفع کنیم.

ادامه رایزنی ها درباره سوریه

مهمانپرست اقدام دولت سوریه را به اجرای اصلاحات، تامین کننده منافع منطقه‌ای دانست و بر حمایت کشورهای منطقه از آن تاکید کرد.

وی درباره سفر کوفی عنان به کشورمان افزود: با توجه به تلاش آقای کوفی عنان برای پیگیری طرح شش ماده ای خود درباره سوریه باید برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور تلاش شود.

وی گفت: در سفر پیشین آقای عنان به کشورمان نیز بر این موضوع تاکید و از آن حمایت کردیم و انتظار داریم همه کشورها به ویژه کشور های منطقه از برقراری وضع مناسب در سوریه و ایجاد فضای سازنده برای گفتگوهای دولت و مخالفان این کشور حمایت کنند.

مهمانپرست افزود: در این زمینه هر کاری بتوانیم انجام می دهیم تا نماینده سازمان ملل بتواند برنامه هایش را برای برقراری امنیت در سوریه اجرا کند، در این باره برای کمک آمادگی داریم و رایزنی ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، نتایج انتخابات فرانسه را درسی برای مقامات آمریکایی دانست تا به جای پایمال کردن حقوق ملت ها، احترام به حقوق آنان را در دستور کار خود قرار دهند.

رامین مهمانپرست درباره میزان موفقیت خانم کلینتون در همراه کردن مقامات هند به قطع یا کاهش واردات نفت از ایران گفت: آمریکایی ها برای فشار آوردن به کشورها در تهدید منافع ملت ما و دیگر کشورهای منطقه رایزنی و تلاش بسیار می‌کنند.

وی افزود: اگر آمریکایی ها به جای تلاش در این زمینه، وقت خود را صرف رفع مشکلات داخلی خود می کردند حتما نتایج بهتری می گرفتند.

مهمانپرست ادامه داد: هر اقدام خلاف منافع ملت ها، علاوه بر این که می تواند چهره تاریکی از آن کشور در ذهن ملت مورد هجوم قرار گرفته ایجاد کند، در افکاری عمومی خود آن کشور نیز سایه سنگینی ایجاد می کند.

وی گفت: وقتی مردم آمریکا متوجه شوند اقدامات مقامات کشورشان منافع ملی آنان را به خطر انداخته است، نتایج آن در آرای انتخابات مشاهده خواهد شد و وضع کنونی فرانسه می تواند درسی برای مقامات آمریکایی باشد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.