رژیم غذایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها

سلامت > عمومی– با پایبند بودن به رژیم غذایی مناسب و کاهش استفاده از مواد قندی و نوشابه‌ها و فراورده‌های آماده می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها (به‌خصوص دردانش‌آموزان و اطفال) جلوگیری کرد.

دکتر کامبیز سیدان دبیر انجمن ایمپلنتولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در این زمینه به خبرنگار همشهری گفت: در مورد دندان‌های دانش‌آموزان براساس آمارهای موجود بین۱٫۵تا۱٫۸درصد دندان‌ها کشیده شده، ازدست‌رفته و یا پر‌شده (دی‌ام‌اف) بوده است. این آمار در سال۱۳۹۰ برای دانش‌آموزان کشور در رده ۱۲تا ۱۴سال ثبت شده است. نسبت این آمار در سال۶۷ حدود ۴٫۱درصد بوده که نشان می‌دهد سطح بهداشت دهان و دندان در ایران افزایش زیادی پیدا کرده است ولی ما باز هم جا داریم به سطحی برسیم که دندان‌های دانش‌آموزان ما فاقد پوسیدگی شوند.

دبیر انجمن ایمپلنتولوژی گفت: تغییر رژیم غذایی مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از پوسیدگی‌ها ست. نوشابه‌ها، مواد قندی، اسنک‌ها و محصولات آماده و فراوری شده تأثیر بسیار بدی بر دندان‌ها دارند. با کاهش مصرف این محصولات طبیعی است که می‌توانیم جلوی پوسیدگی‌ها را بگیریم به‌خصوص در مورد دانش‌آموزان. هر چه تعداد افراد و دانش‌آموزان فاقد پوسیدگی بیشتر شود هزینه‌های درمانی در سال‌های آتی کمتر خواهد شد.دکتر کامبیز سیدان افزود: متأسفانه خرابی دندان‌های کودکان و اطفال بالاتر از دیگر سنین است. یعنی این خرابی‌ها در دندان‌های شیری بالاتر است به‌دلیل اینکه مردم هنوز این تصور غلط را دارند که این دندان شیری است و اگر خراب شد می‌افتد و به جایش دندان دائمی درمی‌آید بنابراین به‌دنبال حفظ دندان‌های شیری نیستند.

البته وضع به نسبت ۲۰سال پیش خیلی بهتر شده است. ۲۰سال پیش کسی به دندان شیری و دندانپزشکی اطفال توجه نمی‌کرد ولی الان ما قشر خاصی را در شهر‌ها می‌بینیم که به جد دنبال بهداشت دهان و دندان کودکان هستند و پوسیدگی‌ها را کنترل می‌کنند. فکر می‌کنم سطح کلی جامعه هنوز به فرهنگسازی‌ کاملی نیاز دارند که بدانند که به دندان شیری هم باید رسیدگی کرد. پوسیدگی‌ها را باید کنترل کرد و اگر کشیده شد جایگزین شود تا دندان های دائمی بانظم و آرایش خوبی رشد کنند و به دندان‌های دائمی کودکان صدمه وارد نشود.

علیرضا نوش‌آفرین


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.