رژیم غذایی مناسب شاه کلید موفقیت در ورزش

۰۷خردادماه،

1-1718.jpg

رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه، رژیم غذایی مناسب را شاه کلید موفقیت در ورزش می داند.

دکتر سعید کاظمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به ویژگی های تغذیه ای ورزشکاران، ابراز داشت: رژیم غذایی ورزشکاران بسته به نوع ورزش، زمان ورزش، ویژگی های فردی و … متفاوت است و نمی توان الگوی غذایی خاصی را برای ورزشکاران در نظر گرفت.

به گفته رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه نوع و حجم رژیم های غذایی ورزشکاران رشته های مختلف قدرتی، سرعتی، استقامتی و … هم با هم متفاوت است.

کاظمی گفت: رژیم غذایی ورزشکاران در زمان مسابقات، قبل از مسابقات، زمان تمرین و … نیز با هم متفاوت است.

وی سپس به ارائه نکاتی در خصوص ویژگی های تغذیه ای عمده برای ورزشکاران پرداخت و ابراز داشت: رژیم غذایی ورزشکاران باید به گونه ای باشد که حاوی گروه های اصلی غذایی باشند.

عضو هیات رییسه فدراسیون پزشکی ورزشی کشور معتقد است، تناسب و تناوب بین گروه های کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، آب و املاح می تواند الگوی غذایی مناسبی را برای ورزشکاران به همراه داشته باشد.

به گفته کاظمی فرهنگ غذایی ورزشکاران یکی از عوامل مهمی است که بایستی در الگوی غذایی آنها رعایت شود، چرا که هر ورزشکار بسته به محل زندگی و خانواده فرهنگ غذایی خاص خود را دارد.

وی سپس به ورزشکاران پیشنهاد کرد حجم غذایی دریافتی روزانه خود را در وعده های بیشتری مصرف کنند و از پرخوری اجتناب نمایند، چرا که حجم بالای معده فعالیت آنها را با مشکل مواجه می کند.

کاظمی گفت: بهتر است ورزشکاران از میان وعده های مناسب استفاده کنند تا ورود کالری به بدن آنها در طول روز به تناسب صورت گیرد.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در ادامه به ورزشکاران پیشنهاد کرد تا حتی الامکان از مصرف کنسروها، فست فودها و موادی که حاوی افزودنی ها می باشند اجتناب کنند.

کاظمی گفت: رژیم غذایی خوب رژیمی است که حاوی آب و املاح و مایعات مناسب و کافی باشد.

عضو هیات رییسه فدراسیون پزشکی ورزشی کشور با بیان اینکه در شرایط معمول غذاها می توانند به تنهایی نیازهای بدن ورزشکاران را تامین کنند، به ورزشکاران پیشنهاد کرد به دنبال مکمل های پروتئینی و ویتامینی نباشند.

کاظمی رژیم غذایی مناسب را شاه کلید موفقیت در ورزش قلمداد کرد و ابراز داشت: گرچه مواد غذایی تا حد بسیاری می توانند نیازهای بدن را تامین کنند، اما نیاز به مکمل های دارویی بایستی زیر نظر کارشناسان و صاحبنظران تجویز شوند و پیشنهاد می گردد اشخاص از مصرف خود سرانه مکمل ها اجتناب کنند.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه افزود: مصرف خودسرانه مکمل ها ضمن اینکه هزینه های بسیاری را به ورزشکاران تحمیل می کند، در مواردی ممکن است در اثر تصمیم نادرست مشکلات فراوانی را برای اشخاص بوجود آورد و بدن ورزشکاران را با بحران مواجه کند.

کاظمی ادامه داد: مصرف بسیار و غیر ضروری مکمل ها به ارگان های اصلی بدن مثل کبد و کلیه فشار وارد می کند و آنها را با تنش مواجه می کند.

به گفته رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه هر مکملی که در بازار یافت می گردد سالم نیست و مکمل خوب مکمل هایی می باشند که زیر نظر کارشناسان تجویز شوند و دارای مجوزهای لازم باشند.

کاظمی در پایان گفت: بدون مصرف مکمل ها نیز می توان ورزش کرد و در این عرصه موفقیت هایی را کسب کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.