رژیم غذایی نامناسب قبل از بارداری و تاثیرآن بر سلامتی کودک

رژیم غذایی نامناسب قبل از بارداری می تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن و افزایش خطر ریسک بیماری دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی و همچنین چاقی در نوزادان این مادران شود.

رژیم غذایی نامناسب قبل از بارداری می تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن و افزایش خطر ریسک بیماری دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی و همچنین چاقی در نوزادان این مادران شود. در مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است مشخص شد، زنانی که قبل از بارداری رژیم کم پروتئین داشته ولی در طول دوران بارداری از رژیم معمولی استفاده می کردند نوزادانی را به دنیا آوردند که وزن هنگام تولد آنها پایین بوده است. این نوزادان پس از اینکه  از شیر گرفته می شوند کمبود رشدشان به سرعت جبران شده و حساسیت به انسولین در آنها بالا می رود.

تاثیرات منفی تغذیه نامناسب مادر قبل از دوران بارداری می تواند در طول دوران زندگی مشکلاتی را برای کودک به وجود بیاورد. محققان افزودند وزن کم در هنگام تولد و وزن گیری و رشد سریع نوزاد با افزایش حساسیت به انسولین در دوران جوانی ارتباط دارد و این امر با افزایش سن رو به وخامت گذاشته و مبدل به مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ می شود. در ضمن شواهدی نیز وجود دارد که نشان داده نوزادان پسر در این شرایط بیشتر مستعد چاقی هستند.

محققان تاکید کردند زنان نباید فقط به تغذیه در طول دوران بارداری توجه کنند، بلکه اگر می خواهند فرزندانشان در آینده از خطرات برخی بیماریها در امان باشد، باید به تغذیه خود پیش از دوران بارداری نیز اهمیت داده و از رژیم های فقیر از مواد مغذی پرهیز کنند.

نکته عملی: همانطور که در بررسی ها هم مشخص شد، رژیم غذایی مادران غیر از دوران بارداری در دوران پیش از بارداری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است . حتی اگر مادری در طول دوران بارداری تغذیه ی مناسبی داشته باشد ولی قبل از آن تغذیه وی به هر دلیلی نامناسب و فقیر از مواد مغذی باشد، احتمال ابتلای نوزاد وی  به بیماریهایی از جمله دیابت نوع ۲ و نیز بیماری های قلبی درآینده بیشتر خواهد بود. لذا زنان در سنین باروری باید حداکثر توجه خود را به برخورداری از تغذیه سالم داشته باشند. داشتن تغذیه سالم به این معنا است که از تمام گروههای مواد غذایی به اندازه کافی استفاده کنند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.