رژیم مدیترانه ای و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

رژیم مدیترانه ای به عنوان یک الگوی تغذیه سالم توسط متخصصین تغذیه مطرح می شود. نکته اصلی درباره این رژیم غذایی این است که به طور عمده از گیاهان تشکیل شده است

رژیم مدیترانه ای به عنوان یک الگوی تغذیه سالم توسط متخصصین تغذیه مطرح می شود. نکته اصلی درباره این رژیم غذایی این است که به طور عمده از گیاهان تشکیل شده است و میزان گوشت قرمز و لبنیات آن برخلاف برنامه های غذایی آمریکا و اروپای شمالی کم بوده و درآن از میوه برای دسر استفاده می‌شود؛ هچنین روغن زیتون نیز از منابع اصلی تامین کننده چربی این رژیم محسوب می شود.

با این وجود شواهد آینده نگر در کشورهای مدیترانه ای (مثل بخش هایی از جنوب ایتالیا، یونان ،  فرانسه، لبنان، پرتقال، اسپانیا، سوریه و تونس) به منظور ارزیابی ارتباط بین این الگوی غذایی و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (غیر کشنده) اندک می باشند.

مطالعه ای که به تازگی درمجله Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseasesبه چاپ رسیده است به ارزیابی ارتباط بین پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای و میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (کشنده و غیرکشنده) در میان برزگسالان میانسال سالم از مناطق مدیترانه پرداخته است.

محققین مطالعه به پیگیری ۱۳۶۰۹ شرکت کننده (۶۰% زنان و ۴۰ % مردان، با میانگین سنی ۳۸ سال) پرداختند. این افراد در ابتدای مطالعه به هیچ یک از انواع بیماری های قلبی عروقی (CVD)مبتلا نبودند و برای مدت ۹/۴ سال تحت پیگیری قرار گرفتند. در ابتدای مطالعه، رژیم پایه افراد از طریق تکمیل پرسشنامه تکرر مصرف ۱۳۶ موردی بررسی شد. امتیاز ۹ برای پیروی از رژیم مدیترانه ای در نظر گرفته شد.

درنهایت ۱۰۰ مورد بیماری قلبی عروقی دیده شد. در آنالیزهای چندگانه، افراد با بیشترین میزان پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای (امتیاز بالای ۶) در مقایسه با افراد با امتیاز کمتر( امتیاز پایین تر از ۳) ، ریسک کمتری از ابتلا به بیماری های CVDنشان دادند. در واقع ارتباط معکوسی بین پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان میانسال سالم دیده شد.

نکته عملی: به آن دسته از افرادی که به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی اهمیت می دهند توصیه می شود که پیروی از یک تغذیه سالم همچون رژیم غذایی مدیترانه ای را پیش بگیرند؛ رژیمی که غنی از روغن زیتون ، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات بوده و در عین حال گوشت قرمز،  چربی های اشباع و شیرینی ها درصدی بسیارکمی را به خود اختصاص می دهند.

منبع: Nutrition, Metabolism and Cardiovascular DiseasesVolume 21, 2011.237-244


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.