رژیم های لاغری مفید و مضر را بشناسید

در پایان بهتر است که بدانیم براى خانم ها رژیم هاى زیر ۱۲۰۰ کالرى و براى آقایان زیر ۱۴۰۰ کالرى توصیه نمى شود و بهترین رژیم ها آنهایى است که در ۶-۵ وعده غذایى تنظیم شده باشد
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

ممتازنیوز :  بعضی افراد برای اینکه خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی لاغر شوند، به رژیم های لاغری غیر علمی و نامتعادلی رو می آورند که هر چند باعث کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می شوند ، ولی صدمات جبران ناپذیری بر سلامتی بدن وارد می کنند. چند نمونه از این رژیم های غیر اصولی را در قسمت زیر برای شما بیان کرده ایم.

رژیم لاغری نامتعادل :
۱ – رژیم صفر کالرى
رژیمى است که هیچ کالرى اى به بیمار نمى رسد و فقط مایعات و الکترولیت هاى بیمار تامین مى گردد. این رژیم براى وزن هاى بالا مورد استفاده قرار مى گیرد و معمولاً بیماران باید تحت کنترل در بیمارستان باشند. کاهش وزن در روز هاى اول در حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم و بعد از آن روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم کاهش وزن را در بیمار شاهد خواهیم بود. اجرای این رژیم برای بیش از ۴-۲ هفته توصیه نمى شود.

۲ – رژیم بسیار کم کالرى
این رژیم به شکل هاى مختلف مورد استفاده قرار مى گیرد. در بعضى از انواع آنها روزانه به فرد ۶۰۰- ۴۰۰ کالرى داده مى شود که ۸۰ درصد از این مقدار از کربوهیدرات ها تامین مى گردد و ۱۰ درصد از چربى و ۱۰ درصد باقى مانده به پروتئین ها اختصاص مى یابد.
نوع دیگر این رژیم ها که بسیار هم رایج شده رژیمى است که کربوهیدرات آن بسیار پائین بوده یا اساساً فاقد کربوهیدرات است. در این رژیم ها استفاده از منابع پروتئینى آزاد ذکر مى گردد ؛ ماندد رژیم اتکینز .

در بعضى از انواع دیگر این رژیم ها روزانه به فرد ۱۰۰ گرم چربى و حدود ۱۶۰- ۱۰۰ گرم پروتئین داده مى شود. این رژیم ها باعث از دست رفتن سریع مایعات بدن شده و در اثر استفاده از آنها تهوع ، استفراغ و بى اشتهایى به دلیل افزایش کتون ها (مواد کتونى) در بدن عارض مى گردد. به طور کلى این رژیم ها، فقط به افرادى که در بیمارستان بسترى هستند و دسترسى به پرستار و پزشک بسیار آسان است، داده مى شود تا به طور همزمان مولتى ویتامین – مینرال و الکترولیت ها را دریافت مى کنند توصیه مى شود و از عوارض آن در افراد عادى مرگ ناگهانى، اریتمى قلبى، کاهش فشار خون، غش و بیهوشى، ریزش مو ، خشکى و پوسته پوسته شدن پوست و از همه مهم تر و شایع تر افسردگى است. برگشتن به وزن اولیه در این افراد سریع صورت مى گیرد.

۳ – رژیم هاى فانتزى
انواع دیگرى از رژیم ها وجود دارد که رژیم هاى فانتزى نامیده مى شود. در واقع اینها رژیم هایى هستند که در هر روز یک میوه خاص را توصیه مى کنند یا مثلاً یک روز کامل فقط شیر یا بستنى و … می خورند که به دلیل کاهش کالرى دریافتى وزن کاهش مى یابد. ولى این کاهش از یک اصل بسیار مهم در کاهش وزن دور بوده و آن اصل تعادل است، یعنى این رژیم ها متعادل نبوده و تمام مواد مغذى مورد نیاز براى بدن فرد را به وى نمى رساند. در نتیجه این کاهش وزن عوارض بدى را در دراز مدت به دنبال خواهد داشت.

رژیم لاغری متعادل و اصولی :
یک رژیم متعادل رژیمى است که تمام نیازهاى بدن را به مواد مغذى تامین کند و طورى نباشد که سلامت فرد را به خطر اندازد و عوارض سویى نظیر سردرد، ضعف و یا ریزش مو را به دنبال داشته باشد.
همچنین باید در تنظیم رژیم علایق غذایى هر فرد، سن، شرایط اقتصادى و شرایط پزشکى وى در نظر گرفته شود و در پایان باید گفت که این رژیم باید قادر به تامین نیازهاى تغذیه اى فرد باشد یعنى حاوى غذاهایى باشد که از تمام گروه هاى غذایى انتخاب شده اند.در چنین رژیمى حتى الامکان از ذخایر چربى فرد براى تامین انرژى استفاده مى شود. باید بدانیم که رژیم هاى غذایى که در مدت طولانى تر کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب را میسر مى سازند رژیم هاى بهترى بوده و امکان برگشت وزن در آنها بسیار کم است.

بهترین نوع رژیم، رژیمى است که توزیع کالرى در آن به صورت زیر است :
?? درصد از کالرى دریافتى از منابع کربوهیدراتى (ترجیحاً کربوهیدرات هاى پیچیده مثل نان و برنج ).
?? درصد از کالرى دریافتى از منابع پروتئینى (انواع گوشت ها، لبنیات و حبوبات).
?? درصد از کالرى دریافتى از منابع چربى (انواع روغن ها، مغزها و سس ها).

به نظر مى رسد که کاهش چربى رژیم هر چقدر بیشتر باشد، فرد سایز بیشترى کم مى کند. بنابراین اگر به دنبال سایز کم کردن هستید توصیه من به شما این است که چربى هاى رژیم خود را محدود کنید.
در رابطه با رژیم کاهش وزن توصیه من به شما این است که هرچیزى که در دهان شما مزه شیرینى دارد (قند، شکلات، شکر، شیرینى، کیک، آبنبات و…) را از رژیم غذایى خود حذف کنید، از غذاهاى سرخ کرده و پرکالرى (نظیر چیپس، نوشابه ، مایونز، کله پاچه و …) پرهیز کنید و حتى الامکان پوست مرغ و چربی گوشت را جدا کنید و در هنگام طبخ از روش هایى نظیر آب پز کردن، طبخ در فر یا ماکروویو و یا کباب کردن استفاده کنید.
حتماً قبل از وعده غذایى اصلى به خوردن مواد پرفیبر نظیر سالاد، کدو و … بپردازید. من سالاد کلم یا کاهو را همراه با آب لیموى تازه یا سرکه سیب توصیه مى کنم. سرکه سیب علاوه بر تاثیر بر لاغرى تاثیرات زیادى بر پوست و زیبایى دارد ( حتى الامکان از سرکه هاى فرآیند شده بپرهیزید). همچنین نوشیدن آب به میزان حداقل ۸ لیوان در روز را فراموش نکنید.

در پایان بهتر است که بدانیم براى خانم ها رژیم هاى زیر ۱۲۰۰ کالرى و براى آقایان زیر ۱۴۰۰ کالرى توصیه نمى شود و بهترین رژیم ها آنهایى است که در ۶-۵ وعده غذایى تنظیم شده باشد و براى کاهش عوارض جانبى، کاهش وزن نباید بیشتر از ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه باشد. براى جلوگیرى از عادت کردن بدن، از استفاده بى اراده از رژیم های متعدد باید پرهیز کرد یعنى اینطور نباشد که چند هفته فرد در رژیم باشد و بعد آن را رها کند.
همچنین باید کاهش کالرى طورى باشد که به تدریج به کالرى پائین تر رسید تا بر اساس کاهش کالرى کاهش وزن صورت بگیرد.

آخرین موردى که بحث در مورد آن را لازم مى دانم موضوع ورزش است. در واقع ورزش نه تنها در مورد کاهش وزن بلکه در تمام موارد براى حفظ سلامتى بسیار کارآمد است. اما ما مى خواهیم راجع به تاثیرات شگرف آن همراه با رژیم غذایى صحبت کنیم. در حقیقت براى کاهش وزن ورزش نباید کمتر از ۳ بار در هفته و هر بار کمتر از ۲۰ دقیقه باشد. بهترین حالت ۳ بار در هفته و هر بار ۴۵ دقیقه (مثلا پیاده روی ) است که فرد با توجه به توانایى هاى خود مى تواند مدت آن را به تدریج افزایش دهد تا به زمان مورد نظر دست یابد.

طبقه بندی: علمی پزشکی   |   تعداد بازدید: ۵۰۱ نفر   |   تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ مهر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , best, رژیم اصولی, رژیم لاغری, رژیم های لاغری, لاغری, کاهش وزن


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.