رکود بازار برنج داخلی به‌دلیل واردات بی‌رویه

رکود بازار برنج داخلی به‌دلیل واردات بی‌رویه

با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی کیفیت برنج‌های تولید داخل سال جاری بسیار خوب بوده و برنج‌های وارداتی قدرت رقابت با برنج‌های ایرانی را ندارند.

 

دبیر انجمن برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اتمام برداشت برنج در کشور گفت: امسال حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور برداشت شد.

جمیل علیزاده شایق افزود: به‌دلیل شرایط خوب آب و هوایی و کیفیت بالای برنج داخلی، کیفیت برنج‌های پرمحصول ایرانی از برنج‌های وارداتی بالاتر است.

وی درباره بازار مصرف برنج در کشور خاطرنشان کرد: از مهر به بعد به‌دلیل پایان یافتن فصل برداشت و عدم ورود برنج جدید به بازار، مردم با افزایش نرخ این محصول روبه‌رو می‌شوند. این موضوع به افزایش مصرف داخل ارتباط ندارد، زیرا حجم مصرف افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه تولید جدید به بازار نمی‌آید و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

علیزاده شایق همچنین درباره مشکلات مالی برنج‌کاران تصریح کرد: این گروه همیشه با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: این گروه در سال جاری برای فصل برداشت به نهاده‌هایی مثل کود شیمیایی به‌موقع و به میزان لازم دسترسی پیدا نکردند.

وی یادآور شد: آن گروهی هم که به این نهاده‌ها دسترسی پیدا کردند، آن را با قیمت بسیار بالایی خریداری کردند.

علیزاده شایق با اشاره به واردات بی‌رویه برنج‌کاران تأکید کرد: بازارهای داخلی پر از برنج‌های بی‌کیفیت وارداتی با قیمت‌های پایین شده است و همه مردم می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

وی به ورود برنج وارداتی به گیلان و مازنداران اشاره کرد و اظهار داشت: این برنج‌ها حتی به این دو منطقه که عمده برداشت برنج کشور از آنجا است نیز راه پیدا کرده‌اند و باعث رکود بازار برنج داخلی شده‌اند.

دبیر انجمن برنج کشور در پایان گفت: با توجه به این مشکلات تولیدکننده در وضعیت مطلوبی قرار ندارد./

 

خبرنگار: مهدیه انوشه

A-910714-01

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.