رکود بی‌سابقه در بازار مسکن

۲۶فروردین۱۳،

به گزارش نوساز، مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: نوسانات نرخ طلا و ارز از نیمه دوم سال قبل بر بازار مسکن تاثیر گذاشت و سودجویان اقدام به افزایش قیمت مسکن کردند که این اقدام سبب رکود کسب و کار مشاوران املاک شده است.

وی با تاکید بر این‌که فعالان این بازار همواره به دنبال ثبان قیمت‌ها بوده‌اند، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت به‌طوری که تا پیش از اسفند سال قبل روزانه ۱۵ هزار معامله در سامانه کد رهگیری ثبت می‌شد، اما از اوایل اسفند پارسال تا اواسط فروردین امسال میزان معاملات به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است.

وی ادامه داد: از اول تا ۱۸ فروردین در مجموع ۱۲۸۰ فقره معامله در سامانه کد رهگیری ثبت شد، در حالی که پیش از آن روزانه حداقل ۱۲ تا ۱۵ هزار معامله ثبت می‌شد.

*نیکزاد وزیر زحمتکشی است ولی..

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک به تشریح اقدامات دولت برای کنترل بازار مسکن پرداخت و با بیان این‌که به وزیر راه و شهرسازی ارادت داریم چراکه نیکزاد فرد بسیار زحمت‌کشی است، افزود: دو سال پیش در قالب بسته  سیاستی اجاره‌بها اعلام شد که قراردادهای اجاره باید دو ساله منعقد شود.این مسئله با مخالفت‌های فراوانی از سوی مالکان مواجه شد و نتیجه این برنامه آن شد که موجر و مستاجر قراردادهای قبلی را تمدید کردند و بنگاه‌های املاک دچار رکود شدند.

قلی‌خسروی با تاکید بر این‌که مالکیت در دین اسلام محترم است و نباید در مال مردم دخالت کرد، گفت: وقتی مسائل شرعی می‌گوید حق ندارید به مالکیت اشخاص تجاوز کنید با چه استدلالی وزرات راه سقف افزایش نرخ اجاره‌بها را تعیین کرد.

وی ادامه داد: دو سال پیش به مشاوران املاک اعلام شد که فقط ۷ تا ۹ درصد نرخ اجاره باید افزایش یابد ولی مالکان زیر بار این برنامه نرفتند و شرایطی پیش آمد که تعدادی از مشاوران املاک اذیت و جریمه شدند.

قلی‌خسروی با بیان این‌که برای حل وضعیت کنونی کشور در بخش مسکن محکوم به ساخت‌وساز و تولید مسکن هستیم، یادآور شد: «در ادامه مسئولان وزارت راه گفتند که  ۱۳ تا ۱۵ درصد افزایش یابد ولی کسی به این حرف‌ها گوش نمی‌دهد.همه دوست دارند مسکن ارزان شود، اما با چه برنامه‌ای، با دستور که نمی‌شود.»

*شناسایی خانه‌های خالی برنامه‌ای بی نتیجه

وی با بیان این‌که برای دستیابی به این هدف باید برنامه‌ریزی داشته باشیم دربارهٔ برنامه اخذ مالیات از خانه‌های خالی  گفت: «کسانیکه در این رابطه حرف می‌زنند می‌دانند که نمی‌توانند  از خانه های خالی مالیات بگیرند. یکبار این کار را انجام دادند ولی موفق نبودند.سال ۸۲ گفتند  می‌خواهیم از خانه‌های خالی مالیات بگیریم و برای شناسایی این خانه‌ها هم اعلام کردند که زنگ خانه را می‌زنیم تا ببینیم کسی در آن زندگی می‌کند یا خیر»

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک افزود: مالک هم برای این‌که مشخص نشود واحد مسکونی خالی است یک چادر و یک میز ناهارخوری را در آنجا قرار می‌داد و وقتی ممیز مالیاتی برای شناسایی می‌آمد مالک می‌گفت که این چادر همسرم است که همین الان برای خرید خارج رفته است.

قلی‌خسروی با بیان این‌که ممیز مالیاتی هم دیگر نمی‌توانست کاری انجام دهد، افزود: در ادامه اعلام شد خانه‌های خالی بر اساس قبض آب، گاز، برق و تلفن شناسایی می‌شود، اما این روش هم جواب نداد، چراکه به‌عنوان مثال مالک شب‌ها شیر آب را چند ساعت باز می‌کرد تا کنتور آب کار کند. یا این‌که یک لامپ پر مصرف را روشن می کرد.

وی برای ساماندهی به بازار مسکن  هر خانه باید یک کد اقتصادی باشد، تصریح کرد: بر این اساس چنانچه کسی که می‌خواهد ملک خود را  بفروشد یا اجاره دهد بدون کد اقتصادی نتواند این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به این‌که بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی ۱٫۶ میلیون واحد خانه خالی در کشور وجود دارد، گفت: در تهران نیز این رقم ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام شده است، البته اگر این آمار درست باشد و همه ۱٫۶ میلیون واحد مسکونی وارد بازار مسکن شود تاثیر چندانی در کنترل بازار نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که کشور سالانه به ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد، اظهار کرد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بخش مسکن باید بر اساس میزان مهاجرت‌ها، ازدواج و موالید برای ساخت‌و سازها برنامه‌ریزی کند تا بازار مسکن به تعادل برسد نه این‌که هر سال در آستانه فصل نقل و انتقالات بخواهد با دستور این بخش را کنترل کند.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.