رکوردشکنی‌‌های نوروزی با تلفــن​هـمراه

۲۷م اسفند ،

 

روزنامه ایران: قدیم‌الایام در آستانه نوروز که نه موبایل بود و نه اینترنت مردم برای این که به کسی حلول سال نو و عید نوروز را تبریک بگویند کارت‌پستال می‌فرستادند.

این کارت‌‌های خوش‌‌آب و رنگ به قدری جذابیت داشتند که اگر سراغ صندوقچه‌‌های پدربزرگ‌‌ها و مادربزرگ‌‌ها بروید می‌توانید همچنان آنها را ببینید و از نوشته‌‌های پشت آنها لذت ببرید، اما پیشرفت تکنولوژی رونق کارت‌پستال‌ را از بین برده و حالا دیگر مردم برای این که عید را تبریک بگویند، سراغ کارت‌ نمی‌روند بلکه با فشار دادن چند کلید روی شاسی تلفن همراه، پیامکی ادبی یا طنز ارسال می‌کنند تا عید برای آشنایان مبارک باشد.

رکورد پیامک می‌شکند

شاید باور نکنید که ۷۰ میلیون ایرانی برای شادباش سال نو می‌توانند پیامک‌‌های چند میلیاردی بفرستند و اصولاً ایرانیان تنها ملتی می باشند که می‌توانند رکورد‌های اینچنینی برجای بگذارند. براساس آماری که حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌دهد؛ در پنج روز اول سال تعداد ۲ میلیارد و ۸۲۳ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۷۴۸ پیامک از طریق تلفن همراه به عنوان تبریک سال نو و پیامک‌‌های جانبی ارسال شده است.

جالب است بدانید این میزان ارسال پیامک نسبت به سال ۹۰ حدود ۷۴ درصد افزایش داشته و در یک رکوردشکنی باور نکردنی نسبت به سال ۸۹ حدود ۱۹۲ درصد رشد کرده است. آمار ارائه شده نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه تعداد ۵۶۶ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۷۴۹ پیامک بین مردم رد و بدل شده و البته بدیهی است که بیشتر این پیامک‌‌ها را هم در روز‌های آغازین و با محتوای تبریک سال نو ارسال کرده‌اند.

رقابت اپراتورها

میان اپراتور‌های تلفن همراه رقابت ویژه‌ای برای تصاحب پیامک‌‌ها وجود دارد. در نوروز سال ۹۲ تعداد این اپراتور‌ها ۳ شبکه بود؛ همراه اول، تالیا و ایرانسل، اما در آستانه نوروز سال ۹۲ تعداد این اپراتور‌ها با اضافه شدن رایتل به ۴ رسید. این ۴ اپراتور برای این که مشترکان تلفن همراه با استفاده از خطوط آنها به هموطنان خود پیامک ارسال کنند دست به ابتکار‌هایی می‌زنند. این ابتکارات بیشتر به امتیاز‌هایی که به مشتریان می‌دهند مربوط می‌شود، با این وجود مردم سراغ اپراتور‌هایی می‌روند که برای سال نو، قیمت پیامک‌‌های خود را یا کاهش دهند یا سرشکن کنند، اتفاقی که معمولاً بسیار رخ نمی‌دهد!

همراه اول به سبب قدیمی و فراگیر بودن طبیعتاً تعداد بیشتری پیامک تبریک را هم ردو بدل می‌کند. براساس یک آمار رسمی، این اپراتور در ۴۸ ساعت اول سال ۹۱، تعداد یک میلیارد و ۲۵ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۸۸۳ پیامک را انتقال داده ‌است. بر اساس یک آمار غیررسمی، حدود ۹۸درصد این پیامک‌ها سالم به مقصد رسیدند ولی مابقی به دلایل مختلف از جمله خاموش بودن گوشی گیرنده یا در دسترس نبودن مخاطب برگشت خورده‌اند. جالب است بدانید بیش از ۶۵۷ میلیون پیامک این اپراتور در ۲۴ ساعت اول ارسال شده و از این میزان پیامک ۹۶درصد مربوط به تبریک سال نو بوده و مابقی پیامک‌ها در ۲۴ ساعت دوم ارسال شده که حدود ۸۵درصد آنها به مناسبت تبریک سال نو ارسال شده است. شرکت ایرانسل به عنوان دومین اپراتور فراگیر کشور در ۴۸ ساعت اول سال ۹۱ تعداد ۶۳۰ میلیون و ۲۳۲هزار و ۳۷۴ پیامک تبریک را انتقال داده که از این تعداد پیامک، بر اساس ادعای این اپراتور، حدود ۹۸درصد با موفقیت به مقصد رسیده است. مشترکان ایرانسل در ۲۴ ساعت اول سال تعداد ۳۷۲ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۲ پیامک تبریک سال نو ارسال کرده‌اند.

در این میان شرکت تالیا هیچ آماری از تعداد پیامک‌های ارسالی خود منتشر نکرده و به نظر می‌رسد با توجه به رکودی که این اپراتور دارد، نباید تعداد پیامک‌های آن در روزهای آغازین سال چندان قابل توجه باشد.

محتوای پیامک

یک منبع آگاه در اپراتور تلفن همراه به شوک گفت: «محتوای اصلی پیامک‌های ارسالی تبریک‌های عادی سال نو بودند.»

بیشتر محتوای پیامک‌های ارسالی معمولاً کپی‌برداری از یک پیامک است که مشترکین یا از طریق نشریات و پایگاه اینترنتی‌های اینترنتی آن را کپی‌می‌کنند یا از یک پیامک ارسال شده استفاده می‌کنند. دعای آغازین سال نو به همراه آرزوهای شخصی بیشترین پیامک ارسال شده است و در کنار آن پیامک‌هایی با عناوین باستانی و فرهنگی محتوای مابقی پیامک‌های تبریک را تشکیل می‌دهند.

پیش‌بینی افزایش ۵۰درصدی

با افزوده شدن یک اپراتور دیگر و گسترش استفاده از تلفن همراه توسط شهروندان پیش‌بینی می‌شود تعداد پیامک‌های تبریک نوروز در سال ۹۲، حداقل ۵۰درصد افزایش یابد و به بیش از ۴میلیارد برسد.

پیامک‌هایی که از بین می‌روند

پیامک‌ها برخلاف کارت پستال‌ها ماندگار نیستند. تقریباً همه آنهایی که چنین پیامک‌هایی را دریافت می‌کنند یا بلافاصله پس از خواندن یا چند روز بعد آن را از تلفن همراه خود پاک می‌کنند. به همین سبب هم هرگز نوستالژی ارسال پیامک برای کسی به‌وجود نخواهد آمد. شاید این حسرت برای همیشه در دل نسل تازه بماند که چرا یک یادگاری از نوروز ۹۲ برای نشان دادن به نسل آینده خود نخواهد داشت تا صندوقچه خاطرات آنها بوی مهر و محبت بدهد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.