رکورد تولید ۲۰ میلیون تنی میوه در امسال

جام جم آنلاین: ایران با تولید ۲۰ میلیون تنی محصولات باغی در جایگاه نهم جهان و در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این تولیدات به ۱۰۰ کشور جهان صادر می‌شود و سال گذشته دو میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان داشته است.

بخش باغبانی کشور با ۱۷ درصد سطح زیرکشت، ۱۸ درصد تولید و ۲۵ درصد ارزش افزوده، همچنین ۲۰ درصد اشتغال، به تنهایی ۸۰ درصد صادرات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده و کشورهای عراق و امارات بزرگترین خریداران میوه‌های ایرانی هستند.

به گفته مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد که با توجه به این پتانسیل به جز میوه موز هیچ واردات میوه‌ای به کشور صورت نمی‌گیرد!

پریچهر گفت: مرکبات با تولید ۴٫۵ میلیون تن بیشترین تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین امسال ۳٫۵ میلیون تن سیب تولید شده که باید یک میلیون تن از این محصول صادر شود.

وی اعلام کرد: سه میلیون تن انگور و بیش از ۷۵۰ هزار تن هلو و شلیل تولید شده که بیشترین تولیدات میوه در کشور محسوب می‌شوند.

به گفته رییس اتحادیه باغداران نیز در پی شرایط اقلیمی مناسب در سال جاری وضعیت تولیدات باغی بسیار مناسب است به طوری که در تولید خرما، پسته، گردو، سیب و بسیاری دیگر از میوه‌ها با افزایش کمیت و کیفیت مواجه هستیم.

شادلو گفت: سال گذشته ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع میوه و محصولات باغی در کشور برداشت شد که امسال این میزان تولید به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید که رکودی بی‌نظیر برای کشورمان است.

اما علیرغم اینکه در حال حاضر تمام میوه‌های مصرفی از تولید داخل تامین می‌شود، به دلیل شبکه نامناسب توزیع میوه که وزارت جهاد کشاورزی هم به آن اذعان دارد، قیمت این محصولات از تولید تا مصرف چند برابر می‌شود و سالانه سود کلانی از این بخش به جیب دلالان می‌رود. همچنین با وجود ممنوعیت واردات، در برخی موارد به صورت غیرقانونی میوه‌های لوکس و حتی میوه هایی که تولیدات داخلی‌شان روی دست باغدار مانده و به قیمت نازلی خریداری می‌شود، در بازار عرضه می‌شود که مزیت باغداری کشاورزی را که اقتصادی‌ترین بخش در مجموعه کشاورزی است را به مخاطره می اندازد و با چالش مواجه می‌کند.

به گونه‌ای که هنوز درختان میوه که سرمایه‌های چندین ساله کشورمان هستند از وجود آفت‌های وارداتی همچون “مگس مدیترانه” و “جادوگر جاروک لیموترش” رنج می‌برند و هزینه‌های سنگینی برای مقابله با این بیماری‌های صورت می‌گیرد که البته هنوز هم ریشه‌کن نشده است. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.