رکورد داران دو و میدانی ایران

دو و میدانی به عنوان یکی از ورزش های پایه و به نوعی مادر ورزش ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ورزشیممتازنیوز، فدراسیون دو و میدانی در ایران از سال ۱۳۱۵ رسما عضو فدراسیون بین المللی دو و میدانی شد.
البته از چند سال قبل مسابقات دو و میدانی به صورت غیررسمی در ایران برگزار می شد.
دو و میدانی کاران از آن زمان تا به امروز در موارد مختلف رکوردهای متفاوتی به جای گذاشتند.
در دوی ۱۰۰ متر سرعت آقایان عبدالغفار سقر در مسابقات بوداپست مجارستان که در سال ۸۲ برگزار شد توانست با زمان ۱۰ ثانیه و ۲۹ صدم ثانیه رکورد ایران را جابجا کند، در بخش بانوان نیز مریم طوسی در مسابقات شن ژن چین سال۹۰ با ۱۱ ثانیه و ۸۰ صدم ثانیه، در دوی ۲۰۰ متر رضا قاسمی در مسابقات شن ژن چین با ۲۰ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه و مریم طوسی در کوبه ژاپن با ۲۳ ثانیه و ۶۴ صدم ثانیه توانستند این رکوردها را از خود باقی گذارند.
در دوی ۴۰۰ متر سجاد هاشمی آهنگری در ریودوژانیرو برزیل و مریم طوسی در مسابقه جایزه بزرگ آسیا تایلند به ترتیب با ۴۵ ثانیه و ۸۱ صدم ثانیه و طوسی با ۵۲ ثانیه و ۹۲ صدم ثانیه، در دوی ۸۰۰ متر سجاد مرادی در سال ۸۴ مسابقات اینچون کره جنوبی با رکورد ۱ دقیقه و ۴۴ صدم ثانیه و ۷۴ صدم ثانیه و مینا پورسیفی در مسابقات آلماتی سال ۸۵ با زمان ۲ دقیقه و ۱۲ ثانیه و ۸۱ صدم ثانیه، در دوی ۱۵۰۰ متر سجاد مرادی در تهران سال ۸۹ با زمان ۳ دقیقه و ۳۷ ثانیه و ۹ صدم ثانیه رکورد دیگری از خود برجای گذاشت، لیلا ابراهیمی نیز در همان دوی ۱۵۰۰ متر در مسابقات گوانگجو چین با ۴ دقیقه و ۲۷ ثانیه و ۷۳ صدم ثانیه توانست رکورد ایران را جابجا کند.
حمید سجادی در دوی ۵۰۰۰ متر با زمان ۱۳ دقیقه و ۵۳ ثانیه و ۴۰ صدم ثانیه، در ۱۰۰۰ متر با ۲۹ دقیقه و ۲۲ ثانیه و ۶۵ صدم ثانیه، در دوی ۳۰۰۰ متر با مانع در ۸ دقیقه و ۳۳ صدم ثانیه و ۸۹ صدم ثانیه توانست در ۳ ماده رکوردهایی از خود به جای گذاشت.
لیلا ابراهیمی بانوی دو و میدانی کار ایران در دوی ۵۰۰۰ با ۱۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه و ۱ صدم ثانیه و در دوی ۳۰۰۰ متر با مانع با زمان ۱۰ دقیقه و ۶ ثانیه و ۱ صدم ثانیه، محبوبه غیور در دوی ۱۰۰۰ متر با رکورد ۳۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه، روح اله عسگری در دوی ۱۱۰ متر با مانع با زمان ۱۳ دقیقه و ۶۸ صدم ثانیه، ناتاشا سلیمانی زاده نیز در ماده ۱۰۰ متر با مانع با رکورد ۱۴ ثانیه و ۵۰ صدم ثانیه، در دوی ۴۰۰ متر با مانع غلامرضا کریمی با ۵۰ ثانیه و ۹۶ صدم ثانیه و زهرا حسینی با ۶۱ ثانیه و ۷۰ صدم ثانیه، در ماده پرش ارتفاع کیوان قنبرزاده با پرش ۲ متر و ۲۶ سانتیمتر و زهرا نبی زاده با ۱ متر و ۷۶ سانتیمتر، در پرش طول محمد ارزنده با پرش ۷ متر و ۹۵ سانتیمتر و توران شادپور با ۶ متر و ۱۴ سانتیمتر توانستند رکوردهایی را باقی بگذارند.
افشین داغری حمادی با ۱۶ متر و ۳۸ سانتیمتر و مهسا معتمدی با ۱۲ متر و ۲۵ سانتیمتر در پرش سه گام و محمدحسن ربانی در ماده پرش با نیزه توانست ۵ متر و ۳۶ سانتیمتر در مسابقات که در تهران برگزار شد بپرد.
در ماده پرتاب وزنه امین نیک فر ۲۰ متر و ۵ سانتیمتر و لیلا رجبی ۱۷ متر و ۹۰ سانتیمتر توانستند پرتاب کنند.
مهدی روایی در پرتاب نیزه با رکورد ۷۵ متر و ۴ سانتیمتر و پروین صفوی در همان ماده پرتاب نیزه موفق شد رکورد ۳۸ متر و ۸۴ سانتیمتر را به نام خود ثبت کنند.
در پرتاب دیسک احسان حدادی و الهام سمرقندیان با پرتاب ۴۱ متر و ۴۹ سانتیمتر در ماده پرتاب چکش کاوه موسوی با پرتاب ۷۵ متر و ۲۶ سانتیمتر توانست این رکورد را از آن خود کند.
در ماده ۲۰ کیلومتر پیاده روی ابراهیم رحیمیان با زمان ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه و ۵۳ صدم ثانیه و در ۱۰ کیلومتر پیاده روی آمنه صفوی با رکورد ۵۶ دقیقه و ۱۴ ثانیه و ۵ صدم ثانیه و در دوی ماراتن حسین بهروج با زمان ۲ ساعت و ۲۸ دقیقه و ۲۳ ثانیه توانست رکوردی از خود به جای بگذارد.


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سیده نازنین مختاری:

    من خودم معلول هستم عضوهیئت پرتابه وزنه!!من واسه هم وطنان معلولم خوشحالم وآرزوی موفقیت دارم…ممنون خدانگهدار!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.