رکورد زنان ایران در این دوره المپک + عکس

ایران برای اولین باردر تاریخ المپیک خود، با هشت نماینده زن در این بازی‌ها حضور پیدا می کند. موفقیتی قابل توجه که نباید به سادگی از کنارش گذشت. فاصله تا جایگاه ایده‌آل هرچند زیاد است، اما در مسیر صحیح قرار گرفته تا امیدواری برای رقم خوردن روزهای خوش ورزش بانوان در آینده نه چندان دور افزایش یابد.
ممتازنیوز : هرچند کارشناسان از ورزشکاران زن ایران در این دوره از رقابت‌های المپیک انتظار قرار گرفتن روی سکو و کسب مدال ندارند، اما افزایش قابل توجه تعداد سهمیه‌های به دست آمده نکته مثبت پررنگی است که نباید در صورت نرسیدن به مدال – که احتمالش کم نیز نیست- نادیده انگاشته شود.از آغاز اولین دوره المپیک مدرن تا پیش از سال ۲۰۱۲ بیشترین تعداد زنان ایرانی در این رقابت ها به عدد چهار می رسد که در رشته های دومیدانی و شمشیربازی بوده است.

المپیک ۱۹۶۴ توکیو اولین المپیکی بود که زنان ایرانی در آن حاضر بودند . در این رقابت ها رشته دومیدانی نازلی بیات ماکو در پرش ارتفاع ، ژولیت گفرکف در پرتاب دیسک و سیمین صفامهردر دو ۱۰۰ متر و پرش طول نماینده داشت و در رشته ژیمناستیک هم جمیله سروری حضور داشت.

هر چند اولین حضور بانوان ایران در المپیک با چهار نماینده قدرتمند بود اما ایران در این بخش تا المپیک ۱۹۷۶ مونترال نماینده‌ای نداشت و در این دوره ژیلا الماسی، گیتی محبان و مهوش صفایی شمشیربازان راه یافته به این رقابتها بودند. این درحالی است که در بخش تیمی شمشیربازی هم گیتی محبان، ژیلا الماسی، مهوش صفایی و مریم آچاک با حریفان خود مبارزه کردند.

لیدا فریمان در سال ۱۹۹۶ آتلانتا اولین تیرانداز المپیکی ایران بود که در رشته تفنگ ۱۰ متر بادی حضور داشت و توانست رنکینگ ۴۷ را به دست بیاورد.

حضور ورزشکاران بانوی ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی هم تکرار شد. منیژه کاظمی در المپیک سیدنی توانست در رشته تپانچه ۱۰ متر بادی تیر بیندازد و با حضور این ورزشکار طلسم مقطعی بودن راهیابی بانوان به المپیک هم شکست به طوری که در المپیک ۲۰۰۴ آتن نسیم حسن پور در ۱۰متر تپانچه بادی شرکت کرد.

سال ۲۰۰۸، المپیک پکن با حضور نجمه آبتین در تیروکمان، هماحسینی در قایقرانی که پرچمدار کاروان ایران دراین رقابت ها بود و سارا خوش جمال فکری در وزن منفی ۴۹ تکواندو برای ورزش بانوان ایران کلیک خورد. اما در تمام ادوار از این رقابت ها، شاهد حضور بیش از چهار بانوی ایرانی در المپیک نبوده‌ایم اتفاقی که این بار در المپیک ۲۰۱۲ لندن به وقوع پیوست.

عکس

یکی از نکات قابل توجه در این دوره از رقابتها این است که بانوان ورزشکار ایران بدون وایلد کارت و با کسب سهمیه مستقیم به المپیک لندن رسیده‌اند و این بار زهرا دهقان در تیروکمان، لیلا رجبی در دومیدانی ، آرزو حکیمی و سولماز عباسی در قایقرانی، مه لقا جام بزرگ و الهه احمدی در تیراندازی ، ندا شهسواری در پینگ پنگ و سوسن حاجی‌پور در تکواندو نمایندگان ورزش بانوان در رقابت های ۲۰۱۲ هستند.

* زهرا دهقان

کماندار ایران در المپیک که توانست در آخرین مسابقه کسب سهمیه المپیک در اگدن امریکا در کنار تیم های فیلیپین، استونی، قزاقستان ، ترکیه ، ونزوئلا، سوئیس و یونان سهمیه انفرادی زنان را برای ایران به ارمغان بیاورد. هرچند حاشیه‌ها و حرف‌و حدیث‌هایی درباره‌ی حضور ساره اسدی به جای این کماندار در المپیک مطرح شد، اما در نهایت دهقان که سهمیه را خودش به دست آورده در المپیک لندن حضور خواهد داشت. این ورزشکار قرار است روز جمعه ۶ مرداد، ساعت ۱۳ به وقت لندن درمسابقه تعیین رنکینگ در ورزشگاه Lord’s Cricket Ground با حریفانش روبرو شود. رقابت ورزشکاران ایران در المپیک لندن با پرتاب تیر دهقان آغاز خواهد شد.

کماندار ایران در این رقابت‌ها با نمایندگان کشورهای عراق، مکزیک، قزقاستان، استرالیا، کانادا، مغولستان، سوئد، ونزوئلا، فیلیپین، چین، کره جنوبی، دانمارک، اوکراین، گرجستان، بریتانیا، اسپانیا، ژاپن، آفریقای جنوبی، مصر، هند،‌کره شمالی، چین تایپه، آمریکا، لهستان، ایتالیا، ترکیه، مالزی، استونی، روسیه، یونان، کلمبیا، آلمان، فرانسه، بلاروس، ساموآ، بوتان و شیلی رقابت خواهد کرد.

* لیلا رجبی

دومیدانی کار ایران که در رشته پرتاب وزنه در المپیک شرکت می‌کند، در مسابقات داخل سالن تهران توانست سهمیه این رشته را برای ایران در لندن کسب کند. رجبی روز دوشنبه ۱۶ مرداد، ساعت ۱۰ و ۴۵ در ورزشگاه المپیک رقابت کند.

رجبی در این رقابت‌ها با پرتابگرانی از کوبا، آلمان،‌روسیه، آمریکا،‌ترکیه، برزیل، نیوزلند، چین، قزاقستان، شیلی، نیجریه، چین تایپه، کلمبیا، کانادا، بلاروس، بلغارستان، مجارستان،‌ازبکستان، اسپانیا و ایتالیا رقابت خواهد کرد.

* آرزو حکیمی

این قایقران که جوانترین ورزشکار کاروان ایران در لندن محسوب می شود، در مسابقات انتخابی جایگزین آرزو معتمدی که در تهران سهمیه گرفته بود ، شد. رقابت حکیمی در المپیک روز سه شنبه ۱۷ مرداد (۷ آگوست) ساعت ۱۰:۱۰ صبح به وقت لندن در کایاک تک نفره ۵۰۰ متر زنان پارو خواهد زد و پنج روز بعد شانسش را در ماده ۲۰۰ متر امتحان خواهد کرد.

قایقران المپیکی ایران در ماده‌های ۲۰۰ و ۵۰۰ متر به مصاف پاروزنان کوبا،تونس، ازبکستان،‌نیوزلند، مجارستان،‌استرالیا، کانادا، دانمارک، آلمان، آمریکا، ژاپن، اسلوونی، آفریقای جنوبی، سنگاپور، روسیه، فنلاند، صربستان،‌ ایتالیا، اوکراین، سوئی، پرتغال، اسپانیا، قزاقستان، بلاروس،‌هلند،‌بریتانیا و چین رقابت خواهد کرد.

* سولماز عباسی

روئینگ سوار تیم ملی ایران که دومین سهمیه المپیک روئینگ ایران را در کره جنوبی کسب کرد هم قرار است ۷ مرداد (۲۸ جولای) ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در روئینگ تک‌نفره سنگین وزن زنان و در ورزشگاه Eton Dorneyبه مصاف حریفان خود برود.

پاروزن ایران به مصاف قایقرانانی از کوبا، استرالیا، برزیل، آْمان،‌دانمارک، قزاقستان، بلاروس، کره جنوبی،‌جمهوری چک، روسیه، پاراگوئه، آذربایجان، مکزیک،‌آرژانتین، ویتنام،‌ایرلند، تایلند، الجزایر، ژاپن، تونس،‌آمریکا، سوئد، زیمبابوه، نیوزلند، السالوادو،‌لتونی، چین و میانمار می‌رود.

* الهه احمدی

تیرانداز المپیکی ایران که سهمیه خود را در مونیخ آلمان گرفت هم باید ۷ مرداد (۲۸ جولای) ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه به وقت لندن در رشته۱۰ متر تفنگ بادی در ورزشگاه Royal Artillery Barracks به رقابت بپردازد.

* مه‌لقا جام بزرگ

به عنوان ورزشکاری که اولین سهمیه المپیک را برای کاروان ایران در رقابت های ۲۰۱۲ کسب کرد هم همچون احمدی ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه به وقت لندن در رشته ۱۰ متر تفنگ بادی در ورزشگاه Royal Artillery Barracks تیر خواهد انداخت. جام‌بزرگ در صورتی که درخشش در رقابت‌های جهانی (مقام چهارمی) را تکرار کند می‌تواند در المپیک حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

تیراندازان ایران در این رقابت‌ها با کشورهای قطر، مصر، استرالیا، کروواسی، دانمارک، صربستان، کویت، هلند، فرانسه، لوکزامبورگ، بوتان، کوبا، قزاقستان، اسلوونی، جمهوری چک، فرانسه، روسیه، ، آمریکا، کره جنبوی، اندونزی، بلغارستان، آلمان، مالزی، السالوادور، بریتانیا، سوئد، ازبکستان، ایتالیا، سریلانکا، چین، فنلاند، نروژ، استونی، سنگاپور، اوکراین، مکزیک، سوریه، فیلیپین، نروژ رقابت می‌کنند.

* ندا شهسواری

اولین بانوی المپیکی پینگ پنگ ایران که توانست مجوز حضور در لندن را در مسابقات کسب سهمیه تهران به دست بیاورد، قرار است در اولین تجربه این رشته ورزشی در بزرگترین رویداد جهان در دومین روز از المپیک ۷ مرداد (۲۸ جولای) از ساعت ۹ صبح به وقت لندن دور مقدماتی این رقابت ها بازی کند که این رقابت در ورزشگاه Excelحاضر می شود.

شهسواری با توجه به تعداد زیاد سهمیه‌ها در پینگ پنگ باید برای رسیدن به رده‌های بالا چند بازی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد تا در جدول ۱۲۸ نفره رقابت‌ها صعود کند.

* سوسن حاجی‌پور

دومین نماینده تکواندو بانوان ایران در المپیک که با مدال طلا در رقابت های تایلند کسب سهمیه کرد ،‌ ۲۰ مرداد (۱۰ آگوست)، از ساعت ۹ صبح در وزن ۶۷ کیلوگرم زنان ورزشگاه ExCel بر روی تاتامی می رود.

ایران که از دو سهمیه‌ی بانوان تنها یک سهمیه به دست آورده باید در این بخش به مصاف قزاقستان، اسلوونی، آذربایجان، ویتنام، مصر، آلمان، ساحل عاج، کره جنوبی، سوئد، استرالیا، آمریکا،‌کانادا، بریتانیا، گرانادا و ترکیه رقابت کند.

به گزارش ایسنا، با توجه به درخشش بانوان ایران از نظر کمی در کاروان اعزامی به المپیک لندن ، جدا از افتخارات و مدال ها کسب شده در میادین بین المللی در سال های اخیر این نکته را پیش از بیش یادآور می کند که بانوان ایرانی مسیری رو به رشد و آینده ای روشن را پیش رو دارند. هر چند مسوولان در سال های اخیر توجه بیشتری را به این بخش از جامعه ورزش داشته اند که نمونه بارز آن راه اندازی معاونت ورزش بانوان در وزارت ورزش است اما هنوز تفاوت‌ها بین ورزش مردان با زنان برطرف نشده است.

کارنامه بخش بانوان در مسابقات بین المللی نشان می دهد که اگر برنامه ریزی و سرمایه گذاری دراین بخش صورت گیرد آن در آینده ای نه چندان دور ، شاهد افتخار آفرینی بیشتری از بانوان ایرانی در عرصه ورزش خواهیم بود. تنها اگر این توانمندی را نه تنها مسوولان ، بلکه اسپانسرها،‌ رسانه ها و حتی خود ورزشکاران باور کنند.

جهش به وجود آمده در بخش بانوان – حداقل جهش در تعداد سهمیه‌های کسب شده – گواه توانمندی بانوان ایرانی در عرصه ورزش با حفظ اعتقادات و موازین اسلامی است. روند رو به رشد بانوان ایران که از مدت‌ها پیش آغاز شده در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو به اوج خود رسید و نخستین نشان طلا به دست آمد. حالا پس از کسب هشت سهمیه در شش رشته بانوان (تکواندو، دوومیدانی، تیراندازی،‌ تیروکمان، قایقرانی و پینگ پنگ) می‌توان با جرات ادعا کرد که رسیدن به مدال المپیک در آینده دور از دسترس نیست فقط نیاز به حمایت مادی، معنوی و سرمایه گذاری دارد.

نکته مهمی که مسئولان و متخصصان ورزشی به آن اذعان دارند این است که رسیدن به سقف ایده‌آل نیاز به تلاش و سرمایه گذاری به مراتب سنگین‌تر دارد. اگر در مراتب پایین مانند کسب سهمیه ورودی، با برنامه ریزی مختصر و چند اردوی داخلی و مربی خارجی و … سهمیه کسب شد، برای رسیدن به رده‌های بالاتر نیاز به برنامه‌ریزی بسیار دقیق‌تر وجود دارد چرا که با بالارفتن سطح فنی، رقابت بسیار فشرده‌تر خواهد شد.

طبقه بندی: ورزش   |   تعداد بازدید: ۰ نفر   |   تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ مرداد
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , المپیک, رکورد, رکورد زنان ایران در المپیک, زنان, ورزشی


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.