رکورد فروش فیلم‌ها در سال ۲۰۱۲ شکسته شد / افزایش شش درصدی تماشاگران در آمریکای شمالی

۱۷م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، سال ۲۰۱۲ در هالیوود به عنوان سالی در خاطر خواهد ماند که وضعیت صنعت فیلمسازی بهبود پیدا کرد.
 

در سال قبل میلادی مجموع فروش فیلم‌ها در ایالات متحده و کانادا با شش درصد افزایش به ۱۰٫۸ میلیارد دلار رسید که یک رکورد است. فروش بلیت‌های سینما نیز با شش درصد افرایش (که بیشترین افزایش در یک دهه اخیر است) به ۱٫۳۶ میلیارد رسید.
 

استودیوهای هالیوود در بازار بین‌المللی نیز سالی خوب را پشت سر گذاشتند، به طوری که بخش بسیاری از فروش کلی فیلم‌های رکوردشکن سال در بازار خارج از آمریکای شمالی رقم خورد.
 

همچنین فیلم‌هایی که تماشاگران مسن‌تر را نشانه گرفته بودند، در بازار موفق عمل کردند. نمونه آن فیلم «The Best Exotic Marigold Hotel» استودیو فاکس سرچ‌لایت که ۴۶ میلیون دلار فروخت.
 

از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۲ همچنین بذر موفقیت چند مجموعه سینمایی‌ در سال‌های آینده کاشته شد. از جمله فیلم بسیار موفق «بازی‌های گرسنگی» با بازی جنیفر لارنس که در نیمه اول سال اکران شد. با موفقیت این فیلم ساخت دنباله‌های آن در دستور کار استودیو لاینزگیت فیلمز قرار گرفت.


«بازی‌های گرسنگی» در دنیا بیش از  ۶۸۶ میلیون دلار فروخت
   

هالیوود وقت را تلف نکرد و از همان ابتدای سال ۲۰۱۲ به دنبال رکوردشکنی بود. در هفته اول ژانویه فیلم بسیار کم‌هزینه «شیطان داخل» با حدود ۳۴ میلیون دلار رکورد بیشترین فروش یک فیلم اکران‌شده در چنین هفته‌ای را جابجا کرد.
 

رکوردشکنی‌ها ادامه پیدا کرد. «بازی‌های گرسنگی» ۲۳ مارس روی پرده سینماها رفت و با ۱۵۲ میلیون دلار، در فهرست بهترین فروش افتتاحیه فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی در رده سوم قرار گرفت. این فیلم علمی تخیلی در نهایت فروش جهانی خود را به بیش از ۶۸۶ میلیون دلار رساند.
 

در ماه آوریل، «انتقامجویان» دیزنی و مارول با ۲۰۰ میلیون دلار فروش در هفته اول یک رکورد تازه خلق کرد و در نهایت با بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار پس از «آواتار» و «تایتانیک» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد.
 

«شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» برادران وارنر تابستان اکران شد و در نهایت بیش از یک میلیارد دلار در دنیا به دست آورد. «اسکای‌فال» هم در فصل تعطیلات روی پرده رفت و تا اینجای کار بیش از یک میلیارد دلار در دنیا فروخته است.
 

تعداد فیلم‌هایی که در سال ۲۰۱۲ در آمریکای شمالی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروختند در مقایسه با ۲۶ فیلم سال ۲۰۱۱ چهار فیلم  کمتر بود.
 

با این حال تعدادی از فیلم‌های غیراستودیویی فروش بسیار خوب داشتند، از جمله فیلم اکشن «قانون شجاعت» که در آمریکای شمالی ۷۰ میلیون دلار فروخت و «زن سیاهپوش» که ۵۴ میلیون دلار به دست آورد.  
 

یکی از نکات در خور توجه درمورد سال ۲۰۱۲ کاهش موفقیت فیلم‌های سه‌بعدی بود. در میان پنج فیلم پرفروش ایالات متحده در سال قبل میلادی تنها فیلمی بود که در قالب سه‌بعدی روی پرده رفت. هرچند هر پنج فیلم در داخل و خارج در قالب آیمکس هم نمایش داده شدند.
 

کاهش فروش بلیت‌های سه‌بعدی – که قیمت بیشتری دارند – در سال ۲۰۱۲ به معنای افزایش فروش بلیت‌های عادی در مقایسه با سال ۲۰۱۱ است. در آن سال ۱۸ درصد از ۱۰٫۲ میلیارد دلار فروش فیلم‌ها از فیلم‌های سه‌بعدی حاصل شد.
 

کاهش فروش بلیت‌های سه‌بعدی بخصوص درمورد فیلم‌های خانوادگی مصداق پیدا کرد. به عنوان مثال «شجاع» تولید دیزنی در هفته اول اکران کمترین درصد فروش سه‌بعدی (۳۴ درصد) را برای یک فیلم انیمیشن سه‌بعدی داشت. کارتون‌های بعدی مانند «هتل ترانسیلوانیا» و «رِک-ایت رالف» هم چنین وضعیتی داشتند.
 

در این بین، «زندگی پی» به کارگردانی آنگ لی یک استثنا بود و حدود ۷۰ درصد از ۸۷ میلیون دلار فروش آن در ایالات متحده از فروش بلیت‌های سه‌بعدی حاصل شد.


۸۰ درصد فروش جهانی «عصر یخ: رانش قاره‌ای» در بازار خارج از آمریکای شمالی حاصل شد
 

از سوی دیگر، هرچند فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۲ با بالاترین خود رسید، اما بار دیگر اهمیت بازار بین‌المللی در فروش کلی فیلم‌ها ثابت شد. نمونه آشکار در این زمینه انیمیشن «عصر یخ: رانش قاره‌ای» استودیو فاکس است.
 

چهارمین فیلم مجموعه موفق «عصر یخ» در مجموع در دنیا حدود ۸۷۵ میلیون دلار فروخت که بیش از ۸۰ درصد آن (۷۱۴ میلیون دلار) در بازار خارج از آمریکای شمالی حاصل شد. 
 

«عصر یخ: رانش قاره‌ای» تنها فیلم سال ۲۰۱۲ نبود که بیش از ۷۰ درصد فروش کلی خود را در بازار بین‌المللی به دست آورد. ۱۸ فیلم دیگر از جمله «تجدید دیدار آمریکایی» (۷۶ درصد) و «مردان سیاهپوش ۳» (۷۱ درصد) هم چنین وضعیتی دارند.
       

ورایتی / ۵ ژانویه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.