رکورد ۵۰ساله فقر در آمریکا شکسته شد

جام جم آنلاین: کاهش رشد اقتصادی و ناکامی دولت آمریکا در پوشش تامین اجتماعی موجب شد تا نرخ فقر در این کشور به بالاترین حد خود از دهه ۱۹۶۰ میلادی برسد.

 آسوشیتد پرس اعلام کرد که آمارهای مربوط به میزان فقر در اقتصاد آمریکا قرار است پاییز امسال از سوی موسسه آمار این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر منتشر شود.

بر اساس این گزارش ، تازه ترین نظر سنجی آسوشیتد پرس از کارشناسان اقتصادی و استادان دانشگاه نشان می دهد نرخ فقر در آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی به بیش از ۱۵٫۱ درصد رسیده است و این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۱۵٫۷ درصد رشد داشته است .

بر این اساس ، نرخ فقر در آمریکا هم اکنون به بالاترین حد خود از سال ۱۹۶۵ میلادی رسیده است . این گزارش افزود ، نرخ فقر در بین اقشار مختلف مردم آمریکا در این مدت افزایش داشته است . نرخ فقر در این مدت بیشترین رشد را در بین کارگران بیکار داشته است.

افزایش فقر در آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خبر بسیار بدی برای کاندیداهای ریاست جمهوری به خصوص باراک اوباما به شمار می رود . در صورتی که بودجه دولت آمریکا برای پوشش تامین اجتماعی از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش یابد ، تعداد فقیران این کشور به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

دولت و کنگره آمریکا هنوز بر سر راهکارهای کاهش کسری بودجه اختلاف نظرات شدیدی دارند . در حالی که اوباما و دموکراتها از یک سو خواستار افزایش مالیات بر ثروتمندان هستند جمهوری خواهان بر کاهش هزینه های بودجه دولت اصرار می کنند.

نرخ فقر در آمریکا از سال ۱۹۷۳ میلادی تا کنون به کمتر از ۱۱٫۱ درصد نرسیده است. لیندون جانسون رییس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۴ میلادی برنامه مقابله همه جانبه با فقر اقتصادی در این کشور را اعلام کرده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بیش از ۴۷ میلیون فقیر در آمریکا زندگی می کنند که این رقم معادل یک نفر از هر شش آمریکایی است .

این رقم در سال ۱۹۸۳ میلادی ۱۵٫۲ درصد معادل یک نفر از هر ده آمریکایی بوده است. نرخ فقر در آمریکا به بالاترین حد خود از سال ۱۹۶۵ میلادی رسیده است. این رقم در سال ۱۹۵۹ میلادی نیز به بیش از ۲۲٫۴ درصد رسیده بود.

نرخ فقر در آمریکا رابطه معنا داری با نرخ بیکاری دارد . در حالی که نرخ بیکاری در آمریکا طی سال ۲۰۱۰ میلادی به بیش از ۹٫۶ درصد رسیده است این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به کمتر از ۸٫۹ درصد کاهش داشته است . نرخ فقر در اقتصاد آمریکا پیش از آغاز بحران مالی ۲۰۰۸ کمتر از ۱۲٫۵ در صد بوده است.

پیش بینی می شود این رقم طی سالهای آینده نیز به سطح قبل از بحران مالی نخواهد رسید. پیش بینی می شود نرخ فقر در آمریکا تا سال ۲۰۲۴ میلادی بین ۱۵ تا ۱۶ درصد خواهد بود.

نرخ فقر در بین کارگران موقت یا کارگران بیکار در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۵ درصد بوده و این رقم رو به افزایش است . نرخ فقر در بین افراد بالای ۶۵ سال به بالاترین حد خود در تاریخ اقتصادی آمریکا رسیده است . نرخ فقر در بین کودکان نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی به بیش از ۲۲ درصد رسیده است و این روند رو به افزایش است. خط فقر برای یک خانوار چهار نفره آمریکایی در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۲۳۱۴ دلار بوده است.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.