رگولاتوری از برخی شرایط مزایده بی‌سیم عمومی کوتاه آمد

رگولاتوری از برخی شرایط مزایده بی‌سیم عمومی کوتاه آمد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از دو دوره برگزاری ناموفق مزایده رادیو ترانک، در سومین دوره برای ترغیب بیشتر شرکت‌ها به شرکت در این مزایده از برخی شرایط اسناد مزایده کوتاه آمد تا آن را به سرانجام برساند.
به گزارش عصر ارتباط، سازمان تنظیم مقررات در سومین دور برگزاری مزایده دوره انحصار پروانه‌های رادیو ترانک را از ۳ سال به ۵ سال افزایش داد تا دوره حفظ سرمایه‌گذاری اپراتورهای دارای پروانه را افزایش دهد.

مدت اعتبار پروانه اپراتور بی‌سیم عمومی‌ ۱۵ سال اعلام شده و دارنده پروانه موظف ‌است حداقل ۸ خدمت اجباری را به کاربر نهایی ارایه کنند.

این خدمات شامل مکالمه بی‌سیم با بی‌سیم، مکالمه بی‌سیم با سایر شبکه‌های تلفنی، مکالمه گروهی، مکالمه اضطراری، مکالمه بی‌سیم با اپراتور، ارسال و دریافت داده در شبکه با سرعت حداقل۶/۵ کیلوبیت بر ثانیه، خدمات داده‌ای و قابلیت ایجاد شبکه‌های مجازی خصوصی (VPN) می‌شود.

همچنین درحالی که در دو دوره قبلی برخورداری از سهامدار و سرمایه‌گذار خارجی برای شرکت‌ها از امتیاز بالایی برخوردار بود اما اکنون در این دوره به دلیل شرایط فعلی کشور و عدم تمایل شرکت‌های خارجی به همکاری با شرکت‌های ایرانی برخورداری از سهامدار خارجی هیچ امتیازی برای شرکت‌کنندگان نخواهد داشت.

اسناد پروانه اپراتوری بی‌سیم عمومی ‌با قیمت پایه ۱۳میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان برای سراسر کشور درحالی فروخته شده است که دو سال پیش دور نخست برگزاری آن با دستور دولت ناکام ماند و دور دوم و سوم مزایده صدور پروانه‌های اپراتوری بی‌سیم عمومی نیز با الگویی مشابه پروانه‌های وایمکس به مناطق رادیویی کشور تقسیم‌بندی شده است.

درحال حاضر تعداد مناطق رادیویی کشور هشت منطقه است و از همین‌رو متقاضیان می‌تواند پروانه اپراتوری بی‌سیم عمومی ‌را به صورت سراسری یا منطقه‌ای جداگانه پس از برنده شدن در مزایده دریافت کنند.

درحال حاضر شرکت‌هایی همچون مبین‌نت، همراه اول، ایرانسل، پارس آنلاین و آرین ماهواره خریداران بزرگ اسناد مزایده رادیو ترانک را تشکیل می‌دهند و رگولاتوری منتظر است تا در زمان تحویل پیشنهادات مشخص شود چه کسانی پیشنهادات خود را ارایه و حضورشان در مزایده را نهایی می‌کنند.

عظیم فرد مدیرکل اداره صدور پروانه سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تغییر برخی مفاد اسناد مزایده رادیو ترانک گفت: «در میان این تغییرات جدول ارزیابی و شاخص‌های فنی و بازرگانی را به نفع شرکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی تغییر دادیم.»

او علت تجدید برگزاری مزایده را عدم کسب حد نصاب امتیازهای فنی و بازرگانی شرکت‌کنندگان در دوره قبل عنوان کرد و و افزود: «با تسهیل برخی شرایط، ابهامات مزایده نیز رفع شده است تا شرکت‌ها با اطمینان و پیشنهادات بهتری اسناد خود را ارایه بدهند.»

دور نخست برگزاری این مزایده به دلیل اینکه برخی مجوزها از دولت دریافت نشده بود، لغو شد و در دور دوم ادعا شد که چون هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مزایده موفق به کسب حداقل امتیاز فنی بازرگانی نشده‌اند، مزایده لغو شده است.

ممنوعیت واگذاری بی‌سیم‌های عمومی به اشخاص حقیقی در این دوره همچنان وجود دارد و تنها افراد حقوقی می‌توانند نسبت به خریداری این بی‌سیم‌ها اقدام کنند و اپراتورها تنها با متقاضیان و کاربران تجاری و نه خانگی و آماتوری مواجه خواهند بود.

فرد در پاسخ به اینکه باز هم احتمال عدم رضایت رگولاتوری از پیشنهادات ارایه شده در این مزایده وجود دارد، گفت: «در صورت مشخص نشدن نتیجه به کمیسیون گزارش می‌دهیم تا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره آن تصمیم‌گیری کند.»

او افزود: «چنانچه رگولاتوری شرایط پیشنهادی شرکت‌ها را تائید نکند باید کمیسیون راهکار دیگری را پیش روی جریان برگزاری مزایده قرار بدهد تا نسبت به صدور پروانه اپراتوری آن اقدام شود.»

سومین دوره فروش اسناد مزایده رادیو ترانک از ۱۷ تیر ماه ۹۱ آغاز و ۱۱ مرداد ماه پایان یافت و شرکت‌کنندگان باید تا ۲۵ شهریور ماه امسال پیشنهادات خود را ارایه بدهند تا پاکات الف و ب آنها که شامل شرایط فنی و بازرگانی است ۲۶ شهریور ماه بازگشایی شود و در صورت کسب حد نصاب امتیازات پاکات قیمت‌های آنها گشوده شود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.