رگولاتوری: اپراتورها هیچ مشترک ثبت نام نشده ای ندارند

رگولاتوری: اپراتورها هیچ مشترک ثبت نام نشده ای ندارند

تابستان امسال شاهد اخباری از قبیل فروش سیم‌کارت‌هایی بدون ثبت مالکیت بودیم که ابهامات آن‌ها از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برطرف و اعلام شد که فروش سیم‌کارت بدون انتقال مالکیت به خریدار غیرقانونی است و هرگونه سوء استفاده احتمالی از سیم‌کارت‌های تلفن همراه برعهده صاحب آن است.

به گزارش ایسنا، تیرماه سال جاری خبری مبنی بر این که اپراتور دوم تلفن همراه حدود ۱۵ میلیون سیم‌کارت بدون ثبت مشخصات خریداران را از طریق دست‌فروشان، سوپر مارکت‌ها، فروشندگان گوشی موبایل و روزنامه فروشان توزیع کرده است منتشر شد و پس از آن معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تاکید کرد: هیچ اپراتوری حق ندارد بدون احراز هویت سیم‌کارت‌ها را فعال کند.

در همین رابطه به نقل از عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید شد که واگذاری سیم‌کارت بدون مشخصات خریداران آن‌ها در شبکه بوسیله اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان ایرانسل، امنیت خانواده‌ها و جامعه را تهدید می‌کند.

سبحانی‌فرد تاکید کرده بود که این اپراتور موظف است موارد قانونی را در هنگام واگذاری سیم‌کارتش رعایت کند.

پس از آن حسن رضوانی – معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات رادیویی – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد: هیچ اپراتوری حق ندارد بدون احراز هویت سیم‌کارت‌ها را فعال کند و تا جایی که اطلاع داریم هیچ اپراتوری این کار را نکرده و نمی‌تواند این کار را انجام دهد و تا به حال موردی نداشتیم که اپراتوری بدون احراز هویت سیم‌کارتش را فعال کند.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به طور مرتب هم حضوری و هم غیرحضوری فعالیت‌های اپراتورها را رسیدگی می‌کند.

او درباره توزیع سیم‌کارت‌های بدون مشخصات تاکید کرد: انجام این کار برای اپراتور هیچ نفعی ندارد و تنها مسوولیتش بیش‌تر خواهد شد و هیچ اپراتوری مایل نیست خلاف پروانه‌اش این کار را انجام دهد.

بر اساس پروانه واگذار شده به اپراتورها، هر متقاضی باید حسب مورد در زمان اشتراک، با ارایه کارت ملی و شناسنامه به وضوح مورد شناسایی قرار گیرد و در این رابطه، دارندگان پروانه باید به ویژه نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و کد ملی مشترک یا حسب مورد نام شرکت، نشانی پستی و یک کپی از مدارک شناسایی رسمی را اخذ کند.

همچنین بر اساس متن اصلی قرارداد مشترکان که به تائید سازمان تنظیم مقررات نیز رسیده و مبنای انعقاد قرارداد بین اپراتور و مشترک محسوب می‌شود، حقوق و وظایف طرفین در آن تعریف، مشخص شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون، امکان واگذاری سیم کارت تلفن همراه با مشترکان حقیقی حداکثر تا ۱۰ سیم کارت وجود دارد؛ اپراتورها موظفند بر اساس قرارداد مشترکان، در صورتی که توزیع کننده یا فروشنده به تعداد زیادی سیم کارت به نام خود ثبت و سپس آنها را بدون رعایت دستورالعمل نحوه انتقال مالکیت سیم‌کارت به اشخاص ثالث واگذار کنند، برخورد قانونی و قراردادی را اعمال کند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال حاضر اپراتورها هیچ مشترک ثبت نام نشده‌ای ندارند و دسترسی بر خط (online) به اطلاعات مشترکان اپراتورها فراهم شده است.

بر همین اساس آخرین وضعیت آمار و ثبت اطلاعات، مشخصات مشترکان و مشترکان فعال در شبکه از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

بر اساس قوانین موجود تمامی عواقب سوء استفاده از سیم کارت برعهده صاحب آن است؛ مشترکان باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که درصورت استفاده غیرقانونی از سیم کارت‌های فعالی که بدون رعایت تشریفاتی قانونی، مالکیت آن انتقال پیدا نکرده، بر عهده صاحب آن سیم کارت است و با هماهنگی‌های به عمل آمده با مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی با این نوع از تخلف‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و بر اساس پیگیری خبرنگار ایسنا، چنانچه تخلف توسط افراد حقیقی و حقوقی صورت گیرد و موارد تخلف تأیید و احراز شود، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.