ریاضی برای مغز دردناک است

۲۲ آبان ،

ریاضی برای مغز دردناک است

نتایج یک تحقیقات تازه نشان می دهد که صرفاً چشم انداز مسائل ریاضی سبب می گردد که مراکز درد در مغز افرادی که از ریاضیات هراس دارند، فعال شوند.

به گزارش تفسیری راسخون به نقل از مهر، محققان دانشگاه شیکاگو با اندازه گیری فعالیت عصبی ۲۸ بزرگسال که ۱۴ نفر از آنها هیچ احساس مساعدی نسبت به ریاضیات نداشتند و از فکر به ریاضیات اضطراب می گرفتند نشان دادند که ریاضیات به واقع دردناک است.

هرکدام از افراد شرکت کننده در این تحقیق با یک سری کلمات و پرسشهای مربوط به ریاضیات رو به رو شدند درحالی که مغز آنها هم وقت درحال اسکن شدن بود.

وقتی که گروهی که نسبت به ریاضیات احساس نامساعدی داشتند هنگامی که با مسئله ریاضی رو به رو شدند قشر پیشین و قشرهای میانی مغز آنها به عنوان بخشهایی که درد و تهدیدهای بدنی را دریافت می کند واکنش نشان داده است، گویی دست فرد شرکت کننده در تحقیق روی اجاق داغ قرار گرفته است.

این درحالی است که در گروه دیگر که نه از ریاضیات واهمه داشته و نه احساس ناخوشایندی نسبت به آن داشتند چنین پاسخی ملاحظه نشده است.

آیان لیونز یکی از نویسندگان این تحقیق اظهار داشت: این اضطراب در این افراد تنها در وقت رو به رو شدن با مسائل ریاضی رخ داده است و وقتی که آنها این مسائل را حل می کردند با تجربه درد رو به رو نشدند. این امر بدان معنا است که خود ریاضیات به تنهایی عاملی برای درد در مغز است.

تحقیقات پیشتر نشان می دهد که اتفاقهای استراس زای روانشناختی چون پایان یک رابطه عاطفی می تواند سبب ناراحتی فیزیکی شود. این تحقیق که در مجله PLOS ONE انتشار یافته ممکن است اولین تحقیقی باشد که نشان دهنده درد چنین اتفاقهایی در مغز باشد.

لیونز اظهار داشت: این موضوع یک تفسیر کاملا روانشناختی است، ریاضیات تنها ارقام روی کاغذ می باشند و به هیچ وجه نمی توانند به ما آسیب برسانند، اما با این اوصاف باز هم مسائل ریاضی در افراد اضطراب ایجاد می کند و آنها تمایل دارند از مشاغلی که با ریاضیات سروکار دارد پرهیز کنند.

محققان اعتقاد دارند که نتیجه این تحقیقات می تواند فراتر از ریاضیات کاربرد داشته باشد. بی تردید هیچ کس از این که نتیجه این تحقیق در رابطه به  سایر هراسهای بی مورد تعمیم داده شود شگفت زده نخواهد شد.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.