ریزش شدید بورس در پی بی اعتمادی مردم / جزئیات ریزش بورس امروز

ریزش بورس

بتی که مسئولان از بازار بورس برای مردم ساخته بودند درحال ریزش است و هر روز بیشتر از روز قبل سرمایه سهام داران در این بازار سوخت می شود. اتفاقی که یک کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد مسئولان که روزی مردم را برای حضور در بورس تشویق میکردند، اکنون در این ریزش شدید بازار باید پاسخگوی مردم باشند.

به گزارش ممتازنیوز، شاخص کل بورس روز گذشته برای نخستین مرتبه وارد کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شد. درواقع از زمانی که اصلاح یا همان ریزش در این بازار در مردادماه آغاز شد تا روز گذشته، هیچگاه شاخص به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب گرد نکرده و کف یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برای بورس حفظ شده بود. اما ادامه روند ریزش شدید در این بازار باعث شد اتفاق مذکور رخ دهد و روز گذشته شاهد صف فروش در انواع سهم های کوچک و بزرگ بازار بودیم. درواقع  درحالی که تا قبل از مردادماه بسیاری از کارشناسان صعود شارپی بازار را غیر منطقی می دانستند حال بر این باورند که سقوط این بازار در این روزها غیرمنطقی نیست و اعتماد در این بازار از دست رفته است.

بی اعتمادی مردم به بورس همه چیز را باهم میسوزاند

در این راستا، روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه باید روان شناسی بازار صورت بگیرد، اظهار کرد: اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع کرونا، ریزش بازارهای جهانی و دلار ۱۴ هزار تومانی، بازار پرقدرت بالا میرفت به طوریکه  بازار بیش از ارزش ذاتی خود معامله میشد.  در آن روزها بازار بیش واکنشی داشت و نه تنها توجهی به اخبار منفی نمیکرد بلکه  به اخبار مثبت بیش از حد وزن میداد. درحال حاضر پارادایم فکری بازار برعکس شده است.

وی ادامه داد: در اوایل ریزش بازار در مردادو شهریور، این پیشنهاد مطرح شد که برای جلوگیری از روند ریزشی بازار، باید تجدید ارزیابی از محل دارایی های استهلاک ناپذیر یعنی از محل املاک و دارایی اجرایی شود. البته در آن زمان با این پیشنهاد مخالفت شد و بارزترین مخالف هم گروه شستا بود، اما درحال حاضر  نوشدارو بعد از مرگ سهراب شده است. بازار به جایی رسیده که مردم عادی به شدت بدبین شده اند. تیر آخر هم صندوق پالایش یکم بود که ارزش آن نصف شده است. بسیاری از افرادی که این صندوق را خریداری کرده بودند مردم عادی بودند که سررشته ای از بورس نداشتند و فقط بر اساس سبقه دارایکم اقدام به خرید کرده بودند. 

ریزش بورس آثار اقداماتی است که در گذشته صورت گرفته است

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به مباحثی که درمورد کاهش قیمت دلار می شود، گفت: بازار به طور باورنکردنی  به اخبار مختلف وزن می دهد.  صحبت از دلار ۱۰ هزار تومانی می شود بازار به این موضوع وزن میدهد.  از ازاد شدن ارز های بلوکه شده و دلار ۱۵ هزار تومانی صحبت به میان می آید ، بازار به آن ورزن میدهد. هرچند نرخ دلار کاهشی است اما بازار بورس میزان کاهش را حساب و کتاب نمیکند. بازار با چنان سرعتی میریزد که مشخص نیست در سیکل نا امیدی است یا ترس و وحشت. این ریزش منطقی نیست. فقط باید گفت این اتفاق آثار اقداماتی است که در گذشته صورت گرفته است.

شریعتی با تاکید بر اینکه اعتماد به بورس با حرف برنمیگردد، توضیح داد: مردم به این بازار اعتماد کردند و ضربه خوردند. تکنیکالیست ها هم دچار ترس شده اند. اینکه همه سهم ها، از جمله سهم هایی که  به بازار جهانی مرتبط هستند، چه سهم هایی که در بورس کالا هستند  و چه سهم هایی که میخواهند تجدید ارزیابی دهند و گزارش های خود را  در کدال ثبت کنند باهم دارای صف فروش هستند، یعنی مشخص نیست نقطه تعادل کجا است.

دولت باید پاسخگو باشد

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: دولت حدود  ۴۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار بیرون برد و مردم را به حضور در بازار تشویق کرد بنابراین باید پاسخگو باشد. حداقل باید از وزیر اقتصاد و رئیس جمهوری سوال شود که شما که مردم را برای حضور در بازار سرمایه تشویق کردید، الان چه پاسخی برای مردم دارید؟ دولت نمیتواند پولی به بازار تزریق کند اما همین که برای کسری بودجه و حقوق و پاداش  جلوی فروش صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی را در بورس بگیرد، اقدام خوبی است. یعنی منبع درامد دیگری برای کسری های خود پیدا کند.

وی ادامه داد: امیدواریم شاخص کل در  محدوده یک میلیون  و ۵۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد  بایستد. با حرف چیزی درست نمیشود. در هفته قبل، جلساتی برگزار شد  اما اتفاق مثبتی رخ نداده است. زیرا دیگر پولی در اختیار حقوقی ها نیست و از طرف دیگر صندوق های بازنشستگی پول لازم دارند و سهم میفروشند. ادامه نگاه یک طرفه به تامین مالی از بورس به بازار بیشتر اسیب زده است. امیدواریم متغیرها به ثبات برسند که بتوانیم بازار را منطقی نگاه و قیمت گذاری کنیم. امیدواریم دلار کاهش یابد، صادرات نفت از سرگرفته شود، اما بازار ملک و خودرو هم کاهشی شوند. با زمزمه های کاهش قیمت دلار، بازار ملک کلا ۱۰ درصد و بازار خودرو ۱۵ درصد اصلاح کرده اند اما بازار سرمایه ۵۰ درصد اصلاح کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.